4,410 læst ·
39 svar
4k læst
39 svar
Kedelanlæg som skal blive til 3 rum
Har brug for hjælp med indervæggene nu 😊 Har aldrig gjort lignende før, så undskyld forkerte begreber mm
1. Skal man sætte de nye vægge mod det eksisterende loft eller save op spor i dette og sætte mod underloftet? For at opdele frigolitisolering rumsvis
2. Reglar, er det en god ide at bruge pladeprofiler i gulv, loft og væg og resten træreglar. Iom kældermiljø. Behøves der noget mellem reglar og betonvægge? Hvordan fastgøre dem, har fx klinkegulv. Er det ok med 70mm reglar?
4. Plader, vil ikke bruge gips og vil have rimelig lydisolering fra jordvarmepumpen. Hvilken type plade ville fungere bedst? Dobbelt plader? Isolering?
1. Skal man sætte de nye vægge mod det eksisterende loft eller save op spor i dette og sætte mod underloftet? For at opdele frigolitisolering rumsvis
2. Reglar, er det en god ide at bruge pladeprofiler i gulv, loft og væg og resten træreglar. Iom kældermiljø. Behøves der noget mellem reglar og betonvægge? Hvordan fastgøre dem, har fx klinkegulv. Er det ok med 70mm reglar?
4. Plader, vil ikke bruge gips og vil have rimelig lydisolering fra jordvarmepumpen. Hvilken type plade ville fungere bedst? Dobbelt plader? Isolering?
Kunne du vise med et billede, typ tegne. Så man forstår, hvordan det ser ud? Jeg har i hvert fald lidt svært ved at se, hvordan det ser ud nu og hvordan du har tænkt at gøre både med hensyn til brandrisiko og indervægge. Hvilke materialer skal hvorhen etc.
Så lad os se, vedhæfter 3 billeder:Viktor.J sagde:
1 Viser, hvordan det ser ud under det eksisterende tag, der er altså frigolitisolering der, og den er gennemgående i hele fyrkælderen.
2 Omtrent hvordan jeg tænker mig, hvor jeg skal sætte taglægterne mm.
3 To alternativer for montering af taglægten, den venstre hvis jeg sætter den på det eksisterende loft = frigolitisoleringen vil så fortsætte mellem rummene, eller den højre hvis jeg skal save en rille i det eksisterende loft og sætte taglægten, så frigolitisoleringen deles = frigoliten deles op i henholdsvis rum.
Materialevalg ved jeg ikke endnu, lærer efterhånden, men jeg forstod, at man kan bruge stållægter mod tag, gulv og ydervægge og så bruge trælægter til resten af vægkonstruktionen, og så bliver det jo en stållægte i taget, så hvis isoleringen brænder, og hvis jeg har gjort som alternativ 2, så skal ilden passere en lægte i stål = mere sikkert.
Så at sætte en taglægte i stål, så frigoliten deles op i henholdsvis rum, føles som en brandsikrere løsning, men jeg overvejer måske for meget.
Hej, har brug for hjælp
2d og 3d billeder af den planlagte plantegning, ikke nøjagtigt på centimeteren men meget tæt på, det der styrer væggenes placering er ting i det planlagte teknikrum, ventilationsdon, afløbsrør, vandmåler osv., så spørgsmålet er, om man kan placere alt som på billedet, eller er der noget her, der er big no-no?
1 billede af et snit af, hvordan jeg forestiller mig væggene mod loft og gulv, ok?
Tager gerne imod synspunkter om jeg tænker rigtigt, inden jeg går i gang.
2d og 3d billeder af den planlagte plantegning, ikke nøjagtigt på centimeteren men meget tæt på, det der styrer væggenes placering er ting i det planlagte teknikrum, ventilationsdon, afløbsrør, vandmåler osv., så spørgsmålet er, om man kan placere alt som på billedet, eller er der noget her, der er big no-no?
1 billede af et snit af, hvordan jeg forestiller mig væggene mod loft og gulv, ok?
Tager gerne imod synspunkter om jeg tænker rigtigt, inden jeg går i gang.
Arbejder på langsomt, tager fridage når det også fungerer med ungerne, så det får tage den tid det tager 😊👍
Nu har jeg i hvert fald så skåret en rille i loftet, taget ca. 5 cm ekstra flamingo ud på hver side. Næste skridt er at sætte kortlinger 45 reglar i mellemrum og så vil jeg bruge mineraluld på siderne, det bliver så ca. 7 cm mineraluld på hver side. Hvis det skulle brænde ind i træet, bliver der en bedre stop sammenlignet med flamingoen, der var der før.
Det føles godt at gøre det på denne måde.
Nu har jeg i hvert fald så skåret en rille i loftet, taget ca. 5 cm ekstra flamingo ud på hver side. Næste skridt er at sætte kortlinger 45 reglar i mellemrum og så vil jeg bruge mineraluld på siderne, det bliver så ca. 7 cm mineraluld på hver side. Hvis det skulle brænde ind i træet, bliver der en bedre stop sammenlignet med flamingoen, der var der før.
Det føles godt at gøre det på denne måde.
Jeg har sømmet kortlingerne fast og isoleret med mineraluld 20 cm på hver side, derefter sømmede jeg loftet tilbage.
Og nu har jeg fået opsat stålskinner i loftet 😊
Jeg tager gerne imod synspunkter, kritik, råd indtil videre.
Og så har jeg et spørgsmål, hvordan får man stålskinnerne i gulvet til at være præcist under?
Og nu har jeg fået opsat stålskinner i loftet 😊
Jeg tager gerne imod synspunkter, kritik, råd indtil videre.
Og så har jeg et spørgsmål, hvordan får man stålskinnerne i gulvet til at være præcist under?
Laser eller med et lod
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/matinstrument/matverktyg/lod/
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/matinstrument/matverktyg/lod/
Klik her for at svare