Nu har jeg et spørgsmål, som måske er det dummeste I nogensinde har hørt, men sk*t det - jeg stiller det alligevel!
Jeg er i gang med at skifte gulv og har derfor brudt alt op ned til pladen, og i forbindelse med dette har jeg undersøgt tilstanden af syllen. Den ser fin ud, og jeg kan ikke lugte noget, men den ligger på grænseværdien 15 % i fugtighed, så jeg kan ikke lade være med at overveje forskellige forsigtighedsforanstaltninger.
Vi skal lægge et ventileret gulv (JAPE), så pladen vil udtørres på en anden måde end i dag, og vi skal dræne rundt om huset, så forudsætningerne vil blive bedre - men er det nok?
Det har foranlediget febril aktivitet i hjernekontoret, og i dag slog det mig, at man måske kunne lægge en form for varmeslynge langs med syllen?! Altså noget, der bare hæver temperaturen en smule og sørger for at udtørre toppen af fugtigheden i syllen.
Så, hvad tænker I om dette? Er det realistisk? Findes der ligefrem "syllvarmeslynge" at købe? Eller var det blandt det dummeste I har hørt???
Jeg er i gang med at skifte gulv og har derfor brudt alt op ned til pladen, og i forbindelse med dette har jeg undersøgt tilstanden af syllen. Den ser fin ud, og jeg kan ikke lugte noget, men den ligger på grænseværdien 15 % i fugtighed, så jeg kan ikke lade være med at overveje forskellige forsigtighedsforanstaltninger.
Vi skal lægge et ventileret gulv (JAPE), så pladen vil udtørres på en anden måde end i dag, og vi skal dræne rundt om huset, så forudsætningerne vil blive bedre - men er det nok?
Det har foranlediget febril aktivitet i hjernekontoret, og i dag slog det mig, at man måske kunne lægge en form for varmeslynge langs med syllen?! Altså noget, der bare hæver temperaturen en smule og sørger for at udtørre toppen af fugtigheden i syllen.
Så, hvad tænker I om dette? Er det realistisk? Findes der ligefrem "syllvarmeslynge" at købe? Eller var det blandt det dummeste I har hørt???
15% er en helt ok værdi, og der er ingen risiko for vækst ved de niveauer. Det er først efter ~17%, at man kan sige, at værdierne er noget forhøjede og bør undersøges nærmere. Jeg antager, at huset har stået i en del år, i betragtning af at du skal skifte gulv; havde det været en risikokonstruktion ved syllen, burde værdierne være højere. Jeg ville være helt rolig og ikke undersøge yderligere omkring syllslingor 
Tak for det svar! Ja, huset er fra 1895 og den nuværende konstruktion fra 1978. Siden jeg skrev indlægget, har jeg frigjort så meget, jeg kunne af syllen, og præcis som du siger, har det vist sig at være helt ok! Nu er det ventilerede gulv snart færdigt, så alt føles lysere, og det er betydeligt lettere at sove om natten - og med dine synspunkter føles det faktisk endnu bedreOasis sagde:15% er en helt ok værdi, og der er ingen risiko for påvækst ved de niveauer. Det er først efter ~17%, at man kan sige, at værdierne er noget forhøjede og bør undersøges nærmere. Jeg antager, at huset har stået i en del år med tanke på, at du skal skifte gulv; havde det været en risikokonstruktion ved syllen, burde værdierne være højere. Jeg ville være helt rolig og ikke undersøge lykter omkring sillslingor![]()
Klik her for at svare