B Bergslagskaminen sagde:
Føles som om der kræves noget med rigtig god vægt bag.
Mørtel er ganske let at tage fra hinanden, rev netop en 7m skorsten med 4 kanaler, havde kun en enkel slagbor fra ÖoB med mejsel, man nåede kun at køre et par sekunder på typisk to steder, så løsrev en hel omgang med tegl.

M MrTobbe sagde:
Mørtel er ganske let at tage fra hinanden, rev lige en 7m skorsten ned med 4 kanaler, havde kun en simpel slagbor fra ÖoB med mejsel, man nåede kun at køre et par sekunder på typisk to steder så løsrev en hel omgang med mursten.
Smart! Så bliver det at købe en sådan mejsel. Tak for tipset!

B Bergslagskaminen sagde:
Jeg står overfor et lignende job, men i mindre skala (skorstenspiben i mit sommerhus). Hvilke værktøjer brugte du, da du rev din skorstenspibe ned? Det føles som om, der kræves noget med ret god tyngde bagved.
En almindelig murhammer og måske en koben er fint nok. OBS!!! Højkvalitets åndedrætsværn med P3-filter er et must, her er ingen lille papirserviet med snore god nok. Støv fra murværk er meget fint og passerer direkte igennem papirmasker og sætter sig i lungerne. Google murstøvslunge, så ved du, hvad jeg mener. Og mens du er i gang, husk at tjekke, om en eventuel støvsuger har det rette udstyr, så den tåler dette, ellers går støvet fra murværket direkte igennem dens filter og sætter motoren i stå, så den brænder sammen.

Jeg havde en slags murhammer model grovere, jeg købte i en overskudsbutik, tror det var fra det østrigske forsvar eller noget lignende. Enkel, tung, en stump side og en spids. Derudover havde jeg et lille koben.

Bare at slå let med den spidse side mellem stenene. Der er meget blød mørtel i skorstene (ellers ville de revne af varmen), så for det meste behøvedes kun 1-2 små slag i fugen, og stenen løsner sig. Jeg tror mere på dette end en eller anden borehammer, så man har god kontrol over, hvad man laver (i hvert fald hvis man vil beholde murstenen efterfølgende, det er blødt mursten også, slet ikke som moderne mursten). Det, der tager tid, er at transportere stenene væk og skrabe gammelt mørtel væk, løsne stenene var kun en lille procentdel af tiden. Jeg var ikke forberedt på, hvilke enorme mængder mørtel der blev, sikkert 2-3 kubikmeter bare på den skorstenspiben.

• Synes
Pytt og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.