12,175 læst ·
3 svar
12k læst
3 svar
Kan jeg fjerne sprækkepanelet på mit planke hus?
Hej
Jeg har et hus fra 30'erne. Huset er bygget af stående planker. Facaden/væggene er opbygget som følger.
Udefra: Puds, rørmåtte og net, sprækkepanel, pap og stående planker.
Jeg er halvvejs igennem en omfugning og tillægsisolering med systemet Serporoc. Planen er at fjerne alt ind til plankevæggen. Altså også sprækkepanelet. Nu slår det mig, om sprækkepanelet måske er nødvendigt for at stabilisere plankevæggen!?
Spørgsmålet er altså. Er sprækkepanelet nødvendigt for væggens holdbarhed?
(Jeg vil fjerne sprækkepanelet, så væggen ikke bliver så tyk efter isoleringen.)
Taknemmelig for svar, inden mit hjem falder sammen.
Jeg har et hus fra 30'erne. Huset er bygget af stående planker. Facaden/væggene er opbygget som følger.
Udefra: Puds, rørmåtte og net, sprækkepanel, pap og stående planker.
Jeg er halvvejs igennem en omfugning og tillægsisolering med systemet Serporoc. Planen er at fjerne alt ind til plankevæggen. Altså også sprækkepanelet. Nu slår det mig, om sprækkepanelet måske er nødvendigt for at stabilisere plankevæggen!?
Spørgsmålet er altså. Er sprækkepanelet nødvendigt for væggens holdbarhed?
(Jeg vil fjerne sprækkepanelet, så væggen ikke bliver så tyk efter isoleringen.)
Taknemmelig for svar, inden mit hjem falder sammen.
Kalle,
Fik du noget svar på dette spørgsmål. Gik du videre med omputsningen?
Jeg er i samme situation og har ikke fundet nogen, der kan svare.
/ Carl
Fik du noget svar på dette spørgsmål. Gik du videre med omputsningen?
Jeg er i samme situation og har ikke fundet nogen, der kan svare.
/ Carl
Nej, det er ikke nødvendigt.Kalle_odenplan sagde:Hej
Jeg har et hus fra 30'erne. Huset er bygget af stående plank. Facaden/væggene er opbygget som følger.
Udefra: Puds, sivmåtte og net, lægtepanel, papir og stående plank.
Jeg er halvvejs igennem en ompudsning og tillægsisolering med systemet Serporoc. Planen er at fjerne alt ind til plankvæggen. Altså også lægtepanelet. Nu slår det mig, at lægtepanelet måske er nødvendigt for at afstive plankvæggen!?
Spørgsmålet er altså. Er lægtepanelet nødvendigt for væggens holdbarhed?
(Jeg vil fjerne lægtepanelet for at væggen ikke skal blive så tyk efter isoleringen.)
Taknemmelig for svar inden mit hjem styrter sammen.![]()
Det er til den gamle puds.
Hej Carl
Jeg fjernede spräckpanelen og pudsede mit hus op igen. Ingen kedelige overraskelser har dukket op. Plankevæggen (stående) burde virkelig ikke bevæge sig, plankerne er jo skråspikade i hinanden. Jeg overvejede at styrke væggen med spikband på diagonalen, men jeg kom aldrig i gang med dette.
Held og lykke.
Jeg fjernede spräckpanelen og pudsede mit hus op igen. Ingen kedelige overraskelser har dukket op. Plankevæggen (stående) burde virkelig ikke bevæge sig, plankerne er jo skråspikade i hinanden. Jeg overvejede at styrke væggen med spikband på diagonalen, men jeg kom aldrig i gang med dette.
Held og lykke.
Klik her for at svare