Jeg har boret 10 mm huller i pudset massivt mursten for IKEA METOD-skinne til mine køkkenskabe, men hullerne blev for lave og noget beskadiget af slagboremaskinen. Jeg forsøgte at bruge 10 mm plug og 6 mm skrue, men de drejer bare rundt i hullerne.

Kan jeg redde de eksisterende huller ved at bore dem op til 12 mm uden slag i murstenen og bruge 12 mm plug + 8 mm skrue, i stedet for at flytte hullerne og risikere for tætte fastgørelser?

Mange tak!

Går godt at gøre,

Senest redigeret:
Ganske vist et lidt anderledes problem. I sønnens lejlighed var der en form for 40'ernes "letbeton" blokke i væggene. Det var for blødt, umuligt at få nogen rawlplug til at fæstne. Brugte så kemiske ankre, og stumper af gevindstang. Det blev godt.

• Synes
Fillefire
  • Laddar…
Du har for grov rawlplug. Prøv med 8mm rawlplug og 6mm skrue i stedet.

D Dilato sagde:
Det spiller vel ingen rolle om hullerne tilfældigvis sidder tættere, hvis det er det, der kræves.
Brug den rigtige bor og ingen slag.
[link]
Jeg tænker, at murstenen revner, hvis hullerne er for tætte. Jeg har mange huller allerede.

Matti_75 Matti_75 sagde:
Du har for grov dybel. Prøv med 8mm dybel og 6mm skrue i stedet
Så da trenger jeg å bore nye smalere huller. Jeg er lidt bekymret for at have hullerne for tæt <100 mm for at murstenen skal revne.

Fillefire Fillefire sagde:
Så da behöver jeg bore nye smalere huller. Jeg er lidt bekymret for at have hullerne for tæt <100 mm for at murstenen skal revne
Ja eller grovere skrue

Du skal have en skrue, der er 2 mm mindre end pluggen, og hullet skal være mindst 10 mm dybere end pluggen (skruen mindst 5 mm længere i hullet end pluggen).
I tegl kan du bruge en ekspansionspløk. Afhængig af, hvor "stramt" dit hul bliver med en 10 mm bor (vipper du, bliver det bredere), kan pluggen måske være 8 eller 10 mm (den skal jo let kunne gå ind, have mere dybde tilbage i hullet og så ekspandere lidt med en 2 mm smallere skrue, der går lidt længere end skruen.
Derudover findes der kemiske ankre og konstruktionslim m.m., som du kan supplere med. Det er nok sjældent, at teglet revner inde i væggen, hvis man har et godt bor/teknik og moderate dybder på hullerne, men på et hjørne kan der være dårligere modtryk. Man kan fylde de huller, man ikke skal bruge, og spartle overfladen, især hvis man ikke vil have mange huller i væggen.

f.eks. info
https://www.hornbach.se/projekt/valja-plugg/

• Synes
Dilato
  • Laddar…
Mange tak for alle svar! Jeg prøver at bore de eksisterende huller op til 12 mm og gør dem dybere med nye plugs og nye skruer. Jeg vender tilbage, når det bliver en succes eller går ad helvede til.

Til 12mm plug kræves 10mm skrue for at det skal trække ordentligt i tegl.

• Synes
Fillefire
  • Laddar…

Bedste svar

J
Fillefire Fillefire sagde:
Jeg har boret 10 mm huller i pudset massivt tegl til IKEA METOD-skinne til mine køkkenskabe, men hullerne blev for lave og noget beskadiget af slagbor. Jeg forsøgte at bruge 10 mm plugs og 6 mm skruer, men de drejer bare rundt i hullerne.

Kan jeg redde de eksisterende huller ved at bore dem op til 12 mm uden slag i teglstenen og bruge 12 mm plugs + 8 mm skruer, i stedet for at flytte hullerne og risikere for tætte fastgørelser?

Mange tak!
Almindelige plugs virker ikke i porøse vægge, disse er gode..

• Lettebetonplugg Essve 10x55mm, velegnet til porøse vægge.
  • Synes
Fillefire
  • Laddar…
Udvidede og uddybe hullerne og tog 12 mm universalplugs med 8 mm skruer. Fungerede ok, men turde ikke stramme for meget, enkelte skruer gled, men tændstikker løste det. To huller har intet mursten, ser ud som fugemasse eller puds. Grovkornet og ekstremt porøst. Laster op et billede, men svært at se.

Hvordan ville I rangere mulighederne:
1. Lettebetonplugs
2. Lim + plug, tørre, skrue
3. Kemisk anker

• Nærbillede af et hul i en væg med ujævne overflader og skyggefyldt interiør, sandsynligvis relateret til et byggeprojekt.
RoTe
Er det ikke bare at bruge kemankre? Ville jo være virkelig unødvendigt at ødelægge hele køkkenet, hvis mod alle odds overskabene skulle falde ned.

RoTe RoTe sagde:
Er det ikke bare at køre kemankre? Ville jo være ret unødvendigt at ødelægge hele køkkenet, hvis overskabene mod al forventning skulle falde ned.
Det blev kemankre! Ser ud til at fungere godt. Var lidt bekymret for, hvordan det ville fæstne i så porøst materiale, så jeg tog ikke i alt for meget, når jeg fæstnede det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.