A
D Davion sagde:
Det er slet ikke dårligt at tippe om lidt mere spån, i og med at det eneste problem der nu er for TS, er at der går lidt for meget spild. Det er et lille problem sammenlignet med hvad der kan ske, hvis man forsøger sig med andre løsninger, og det kan man jo afhjælpe til en vis grad bare ved at øge mængden af spån.
meget interesseret i hvad TS kan få af problemer, hvis TS erstatter spån med cellulose?

• Synes
Boende45
  • Laddar…
A Aunty sagde:
meget interesseret i hvad TS kan få for problemer, hvis TS udskifter spån med cellulose?
Ingen problemer. Derimod får TS bedre lambdaværdi og mindre energitab.

Træspån dem havde vi i husene, da en kubik olie kostede 700 kr.

• Synes
Jakobk
  • Laddar…
A Aunty sagde:
meget interesseret i, hvilke problemer TS kan få, hvis TS bytter spåner ud med cellulose?
Det, jeg refererede til, er, hvad de erfarne tømrere, jeg har haft hjemme hos mig, har sagt, da jeg diskuterede præcis dette emne for ca. 1,5 måned siden, samt hvad inspektøren fra Anticimex sagde, da jeg købte mit nuværende hus.

Jeg taler frit fra hukommelsen, men konteksten var, at ændre eksisterende løsning vedrørende isolering i hus, selv fra lignende til lignende, kan medføre (Celluloseuld blev også nævnt men foreslået som supplement ovenpå) nye forudsætninger for fugtadfærd. Blev af begge parter rådet til at benytte eksisterende løsning, hvis det eneste, man kunne konstatere, var vis varmetab.

Således ved jeg ingen konkrete problemer omkring den specifikke løsning, men henviste primært til, at to uafhængige parter vidner om, at spåner ikke er et problem at benytte, og at det går udmærket at bygge lidt yderligere på, hvis det ønskes, hellere end at foretage større ændringer, hvis der ikke foreligger nogle problemer.

Du skrev nemlig "Synes det generelt er ganske dårlige anbefalinger i tråden til TS. At anbefale at fylde på med høvlspåner må jo være den dårligste af løsninger for TS." og det er Anticimex og en byggevirksomhed i Borås ikke enige i.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
A Aunty sagde:
meget interesseret i hvilke problemer TS kan få, hvis TS erstatter spån med cellulosa?
Selve udskiftningen er nok risikofri, men at sænke temperaturen på loftet kan blive problematisk. Jeg ville gå forsigtigt frem.

• Synes
BSOD og 1 anden
  • Laddar…
A
D Davion sagde:
Det jeg henviste til er, hvad de erfarne tømrere, jeg har haft hjemme hos mig, har sagt, da jeg diskuterede præcis denne problemstilling for ca. 1.5 måned siden, samt hvad inspektøren fra Anticimex sagde, da jeg købte mit nuværende hus.

Jeg taler frit fra hukommelsen, men konteksten var, at ændre eksisterende løsning vedrørende isolering i hus, selv fra lig til lig, kan medføre (Cellulosaull blev også nævnt men foreslået som tilføjelse ovenpå) nye betingelser for fugtopførsel. Blev af begge parter rådet til at benytte eksisterende løsning, hvis det eneste man kunne konstatere var visse varmetab.

Således kender jeg ingen konkrete problemer omkring den specifikke løsning, men henviste primært til at to uafhængige parter bevidner, at spån ikke er et problem at bruge, og at det går udmærket at bygge på lidt yderligere, hvis det ønskes, hellere end at lave større ændringer, hvis der ikke foreligger nogle problemer.

Du skrev nemlig "Mener det generelt er temmelig dårlige anbefalinger i tråden til TS.
At anbefale at fylde op med spæner, må jo være den værste af løsningerne for TS." og det er Anticimex og en byggefirma i Borås ikke enige i.

først og fremmest så holder jeg Anticimex meget langt nede på min liste, de er kendt i branchen for løsninger, der skal sælge produkter og da deres produkter.
så hvad en byggefirma i borås siger spiller jo nul rolle, uden at kende deres uddannelse inden for området.

spæner brugte man før i tiden og er en dårlig løsning af flere årsager, sådan er det bare.
Har du set nogle nye huse, der bygges med spæner som isolering? Der findes en grund til det.

skal man så lave om, skal man gøre det rigtigt, og det er i TS' tilfælde at erstatte med cellulose.

A Aunty sagde:
først og fremmest holder jeg Anticimex meget langt nede på min liste, de er kendt i branchen for opfundne løsninger for at sælge produkter og da deres produkter.
så hvad nogen byggevirksomhed i Borås siger, spiller jo ingen rolle, uden at kende deres uddannelse inden for området.

spåner brugte man tidligere, og det er en dårlig løsning af flere årsager, så er det bare.
Har du set nogle nye huse bygget med spåner som isolering? Der er en grund til det.

skal man så gøre det om, skal man gøre det ordentligt, og det er i TS tilfælde at erstatte med cellulose.
Det er jo meget nemt at fyre en halv meter cellulose over det hele. Der bliver varmt i huset, og koldt på loftet. Så mugner det fandeme, hvis man er uheldig.

A
N nybyggarn3 sagde:
Det er jo meget nemt at fylde på med en halv meter cellulosa. Varmt bliver det i huset, og koldt på loftet. Så mugner det uta tusan, hvis man er uheldig.
Nej, hvorfor skulle det blive sådan.
man kan vel arbejde med mere end én ting ad gangen, hvis der er nogen risiko, så må man vel håndtere den.

• Synes
Mattias_Jo1
  • Laddar…
A Aunty sagde:
Nej, hvorfor skulle det blive sådan.
Man kan vel arbejde med mere end én ting ad gangen, hvis der er nogen risiko, så må man vel håndtere den.
Fordi du sænker temperaturen og fortsætter med at tilføre fugt fra boligen. Cellulose er godt, men ikke magisk.

Edit: At håndtere problemet indebærer at skovle isolering ud og sortere det som brændbart. Har en bekendt, der har taget denne rejse.

• Synes
Joak
  • Laddar…
A
N nybyggarn3 sagde:
Fordi du sænker temperaturen og fortsætter med at tilføre fugt fra boligen. Cellulosa er godt, men ikke magisk.

Edit: At håndtere problemet indebærer at skovle isolering ud og sortere som brændbart. Har en bekendt der har været igennem denne proces.
ja, men du får jo ikke automatisk et fugtproblem bare fordi du ekstraisolerer, eller hvordan?
Og tror du at risikoen findes på grund af en eller anden grund, så må man jo adressere den.
Der findes jo selvfølgelig masser man kan gøre.

(for øvrigt hvem har sagt at man tilfører fugt fra starten?)

• Synes
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Jeg lagde et par dm løsuld oppe på savsmuldet på min loft. Det var 25 år siden på mit hus fra -46. Loftet ser lige så ud nu som da.

• Synes
heatherpta79 og 2 andre
  • Laddar…
A Aunty sagde:
først og fremmest så holder jeg Anticimex meget langt nede på min liste, de er kendte i branchen for opdigtede løsninger for at sælge produkter og da deres produkter. så hvad en eller anden byggevirksomhed i borås siger, spiller jo nul rolle, uden at kende deres uddannelse inden for området.

høvlespåner brugte man før i tiden og er en dårlig løsning af flere årsager, så er det bare. Har du set nogle nye huse, der er bygget med høvlespåner som isolering? Der er en grund til det.

skal man så lave om, skal man gøre det rigtigt, og det er i TS's tilfælde at erstatte med cellulose.
Jeg holder deres certificerede kontrollanter højere op på min liste end visse forummedlemmer, ligesom uddannede og certificerede fagfolk i en byggevirksomhed.

Du må mene, hvad du vil, og jeg er helt enig i, at spån har ulemper, det siger sig selv. Påstanden om, at det dårligste råd TS har fået, er at fortsætte med at bruge spån, når det eneste problem er en vis isoleringsværdi, er derimod objektivt forkert, uanset dine anekdoter mod Anticimex eller certede byggevirksomheder.

• Synes
cpalm
  • Laddar…
A Aunty sagde:
ja, men du får jo ikke automatisk et fugtproblem bare fordi du efterisolerer, eller hvad?
Og tror du, at risikoen findes på grund af en eller anden grund, så må man jo adressere den.
Der findes jo selvfølgelig masser man kan gøre.

(for øvrigt hvem har sagt, at man tilfører fugt fra starten?)
I alle huse skaber menneskelig aktivitet fugttilførsel. Man laver mad, vasker op, vasker tøj, tager brusebad, ja selv når man ånder ud, udånder man fugtig luft!
Denne varme, fugtige luft stiger opad, og har man ingen dampbarriere i loftsbjælkelaget, kommer fugten op på loftet.
Det er blot ren fysik.

Hvis det så er for koldt på loftet, vil luften ikke kunne indeholde lige så meget fugt, hvorpå fugten kondenserer på de kolde overflader, som regel råspær.
Igen, ren fysik som næppe kan argumenteres imod.

Så kan problemet håndteres på forskellige måder:
- have varmt på loftet
- sætte en dampspærre op
- ventilere den fugtige luft ud, før den når at gøre skade (problemet da er, hvad man skal erstatte luften med; nogle gange er udeluften mindst lige så fugtig).

• Synes
ekad og 2 andre
  • Laddar…
A
D Davion sagde:
Jeg holder deres certificerede kontrollanter højere oppe på min liste end visse forummedlemmer, ligeså uddannede og certificerede fagfolk i en byggefirma.

Du må mene, hvad du vil, og jeg er helt enig i, at spån har ulemper, det siger sig selv. Påstanden om, at det dårligste råd TS har fået, er at fortsætte med at bruge spån, når det eneste problem er en vis isoleringsværdi, er dog objektivt forkert, uanset dine anekdoter mod Anticimex eller certificerede byggefirmaer.
hvad mener du med certificerede kontrollanter, hvordan er de certificerede?
Derefter undrer jeg mig over, hvad det er for et certifikat, fagfolkene i en byggefirma har?
det er jo ikke direkte uddannede civilingeniører, der arbejder på Anticimex, hvis du troede det, det er sælgere.

Kutterspåns eneste problem er ikke lambda værdien, kutterspån har mange problemområder.
Der er mange grunde til, at man ikke skal bruge det længere, så skal man lægge nyt, skal man bestemt ikke bruge spån.

D Davion sagde:
Jeg holder deres certificerede kontrollanter højere oppe på min liste end visse forummedlemmer, ligeså uddannede og certificerede fagfolk i en byggevirksomhed.

Du kan mene, hvad du vil, og jeg er helt enig i, at spån har ulemper, det siger sig selv. Påstanden om, at det værste råd TS har fået er at fortsætte med at bruge spån, når det eneste problem er en vis isoleringsværdi, er derimod objektivt forkert, uanset dine anekdoter overfor Anticimex eller certificerede byggevirksomheder.
A Aunty sagde:
ja, men du får jo ikke automatisk et fugtproblem, bare fordi du efterisolerer, vel?
Og mener du, at risikoen findes af en eller anden grund, så må man jo adressere den.
Der findes jo selvfølgelig masser, man kan gøre.

(for øvrigt, hvem har sagt, at man skyder til fugt fra starten af?)
Nu snakker vi om et hus fra 1920 og ikke 2020. Huset er bygget helt uden dampspærre.
Derfor vil al fugtig luft bevæge sig op på loftet. Den tynde isolering gør, at det er forholdsvis varmt på loftet, hvilket er en fordel. At sprøjte isolering i moderne mængder vil sænke temperaturen. Risikoen er da, at der opstår problemer.

• Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
A
B b8q sagde:
I alle huse skaber menneskelig aktivitet fugttilførsel. Man laver mad, vasker op, vasker tøj, tager brusebad, ja selv når man ånder ud, er luften fugtig!
Denne varme fugtige luft stiger opad, og hvis man ikke har en dampspærre i loftet, vil fugten komme op på loftet.
Det er bare ren fysik.

Hvis det så er for koldt på loftet, vil luften ikke kunne holde lige så meget fugt, hvorpå fugten kondenserer på de kolde overflader, som regel undertaget.
Igen, ren fysik som næppe kan argumenteres imod.

Derefter kan problemet håndteres på forskellige måder:
- have varmt på loftet
- sætte en dampspærre
- ventilere den fugtige luft ud, inden den når at gøre skade (problemet er så, hvad man skal erstatte luften med; nogle gange er udeluften mindst lige så fugtig).
er jo præcis det, jeg siger, tror man, at det er et problem, må man jo håndtere det. Der findes masser af gode måder at håndtere det på afhængig af risiko.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.