B b8q sagde:
I alle huse skaber menneskelig aktivitet tilførsel af fugt. Man laver mad, vasker op, vasker tøj, tager brusebad, ja selv når man trækker vejret udåndes fugtig luft!
Denne varme fugtige luft stiger opad, og har man ingen dampspærre i loftbjælkelaget, så kommer fugten op på loftet.
Det er bare ren fysik.

Hvis det så er for koldt på loftet, vil luften ikke kunne holde lige så meget fugt, hvorpå fugten kondenserer på de kolde overflader, som regel råsponten.
Igen, ren fysik som næppe kan argumenteres imod.

Så kan problemet håndteres på forskellige måder:
- have varmt på loftet
- sætte en dampspærre
- ventilere den fugtige luft ud, før den når at gøre skade (problemet er så, hvad man skal erstatte luften med; undertiden er udeluften mindst lige så fugtig).
Flot forklaret. At sætte dampspærre i et hus fra 1920 må nok betragtes som et omfattende indgreb. Have varmt på loftet er jo løsningen, det hele bygger på. Desværre ret dyrt nu til dags.

• Synes
Claes Sörmland og 1 anden
  • Laddar…
A
N nybyggarn3 sagde:
Nu snakker vi om et hus fra 1920 og ikke 2020. Huset er bygget helt uden dampspærre
Derfor vil al fugtig luft bevæge sig op på loftet. Den tynde isolering gør, at det er forholdsvis varmt på loftet, hvilket er en fordel. At sprøjte isolering i moderne mængder vil sænke temperaturen. Risikoen er da, at det kan blive et problem.
ja, men det er jo det jeg siger.

er der en risiko, så er det jo bare at håndtere den, der er masser af måder at udbedre dette på.
desuden ved vi ikke noget om forudsætningerne i dette hus, måske er der ikke nogen tilførsel af fugt.

A Aunty sagde:
är jo præcis det jeg siger, tror man sig at det er et problem så får man jo håndtere det. finns massvis med bra sätt att håndtere det på beroende på risiko.
Nej, det er ikke rigtigt. Om man vräker på isolering og det begynder at mugne på vinden kan det blive problem. At være vel inførstådd i problemet er en bra början.

A
N nybyggarn3 sagde:
Flot forklaret. At sætte dampspærre i et hus fra 1920 må nok anses som et omfattende indgreb. At have varmt på loftet er jo løsningen, som det hele bygger på. Desværre ret dyrt nu om dage.
men en trygghetsvakt på loftet kan vel ikke anses for at være specielt dyr, hvis det netop er varmt på loftet man er ude efter?

A Aunty sagde:
desuden ved vi intet om forudsætningerne i dette hus, måske er der ingen fugttilførsel
Du mener at ingen bor der? Det tror jeg vi næsten kan regne bort.

• Synes
Joak og 1 anden
  • Laddar…
A Aunty sagde:
men en sikkerhedsvagt på loftet kan vel ikke anses for at være specielt dyrt hvis det er præcis varmt på loftet man er ude efter?
Hvad gør sådan én?

• Synes
fribygg
  • Laddar…
A
B b8q sagde:
Du mener, at ingen bor der? Det tror jeg, vi næsten kan udelukke.
måske sidder der dampspærre, måske er der undertryk, måske har det ftx-system, måske er det uventileret loft, måske har det efterisoleret taget.

man skal jo kende forudsætningerne for at vide, hvilke foranstaltninger man eventuelt skal tage.
ingen siger, at der ikke er risiko for skader, det jeg siger, er, at det kan håndteres.

derimod hvis man vil efterisolere, skal man ikke bruge høvlspåner, men andre materialer, høvlspåner er dårlige af flere grunde og skal aldrig bruges. (finns speciall fall når man kan bruge det)

• Synes
reez
  • Laddar…
A Aunty sagde:
måske sidder dampspære, måske er undertryk, måske har ftx-system, måske er uventileret loft, måske har tillægisisoleret taget.

man skal jo kende forudsætningerne for at vide, hvilke foranstaltninger man eventuelt skal gøre. ingen siger, at der ikke er risiko for skader, det jeg siger, er, at det kan håndteres.

derimod vil man tillægsisolere, skal man ikke bruge høvlspåner, men andre materialer, høvlspåner er dårligt af flere grunde og skal aldrig bruges. (findes specielle tilfælde, hvor man kan bruge det)
Meget usandsynligt med dampspære, undertryk og ftx baseret på første indlæg.

• Synes
Joak
  • Laddar…
N nybyggarn3 sagde:
Vad gör en sån?
Koster penge og bruger strøm?
I et hus fra 1920 er det sandsynligvis bedre at fyre og holde skorstenen varm, en pille- eller brændekedel i kælderen eller en god brændeovn med katalysator på beboelsesplan som kan stå for husets varme uden strøm og giver en varm skorsten, som er positiv for både ventilationen og loftets klima.

A
N nybyggarn3 sagde:
Hvad gør sådan en?
F fribygg sagde:
I et hus fra 1920 er det sandsynligvis bedre at fyre og holde skorstenen varm, en pille- eller træfyret kedel i kælderen eller en god brændeovn med katalysator på beboelsesplan, som kan stå for husets varme uden strøm og giver en varm skorsten, hvilket er positivt både for ventilation og loftsrummets klima.
så du skal fyre hele sommeren?

A Aunty sagde:
däremot vill man tilläggsisolera ska man inte använda kutterspån utan andra material, kutterspån är dåligt av flera anledningar och skall aldrig användas. (finns speciall fall när man kan använda det)
Derfor foreslår jeg påfyldning af eksisterende savsmuld, det har vist sig at fungere godt i TS hus men det eksisterende er tilsyneladende for tyndt lag for dagens behov.

A Aunty sagde:
så du skal fyre hele sommeren?
Hvordan er det relevant, hvad jeg gør for TS spørgsmål?

A Aunty sagde:
så du ska elda hela sommaren?
A Aunty sagde:
så du ska elda hela sommaren?
F fribygg sagde:
I et hus fra 1920 er det sandsynligvis bedre at fyre og holde murstocken varm, en pille- eller brændekedel i kælderen eller en god kamin med katalysator på beboelsesplan som kan stå for husets varme uden strøm og giver en varm murstock som er positiv for såvel ventilationen som loftets klima.
Hva?
Man skal være bevidst om risiciene når man roser nytten og tager en beslutning. Hvis du ikke tror på, at der er risici ved at øge isoleringen på gamle lofter, kan du jo altid prøve at google det.

A
F fribygg sagde:
Derfor foreslår jeg påfyldning af eksisterende savsmuld, det har vist sig at fungere godt i TS hus men det eksisterende lag er åbenbart for tyndt til dagens behov.
men hvorfor savsmuld, det er jo en dårlig løsning som ikke skal bruges længere? findes jo meget bedre alternativer på alle måder.

• Synes
Boende45
  • Laddar…
A
N nybyggarn3 sagde:
Hva?
Man skal være bevidst om risiciene, når man roser nytten og tager en beslutning. Hvis du ikke tror på, at der er risici ved at øge isoleringen på gamle lofter, kan du jo altid prøve at google.
men hvem har sagt, at der ikke er risici?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.