Hej,

Jeg har sat nogle lister op i dag og kom til at tænke på, at en af sømmene kan være havnet i risikozonen for afløbsrøret (kraftigt plastrør). Sådan ser min anslåede tegning ud :)

ZhLCCSC.jpg

Sådan ser det ud bag væggen, hvor reglerne sidder. Man kan se et stykke af OSB-pladen på venstre side, og bag denne sidder afløbsrøret nederst ved gulvet.

EiFPpss.jpg

Med reglerne på plads ser det sådan ud. Den regelbolt, der vises i tegningen og som er i risikozonen for afløbet, er den skrå (ned mod gulvet) bolt, som holder den liggende regel ind mod venstre væg. Bag OSB-pladen til venstre ved jeg dog, at denne regelbolt havnede ca. 10 mm fra afløbet, så den er ingen risiko.
qOJagWW.jpg

Sådan ser det ud med det hele på plads. Den søm, der kan ligge i risikozonen, er altså den nederste, som holder kvartstaven på plads i venstre hjørne.

lhJs7oI.jpg

De søm, der sidder i gulvlisten, skal ikke være noget problem, da jeg har brugt kortere søm end dem, der sad der fra starten.

Spørgsmålet er, om det søm, der sidder nederst i kvartstaven, kan have sat sig i afløbet? Jeg vil sige, at jeg er 90% sikker på, at det ikke er et problem, men jeg vil gerne høre, hvad I tror. :)

Det kan jo ikke være en særlig kraftig dyckert, hvis du har brugt den til en kvartstav, så risikoen er nok minimal for, at den er gået ind i afløbsrøret. Det er ikke så let at slå en klejne søm ind i et afløbsrør, selv hvis det er det, man vil.

38 mm dyckert på diagonalen gennem 32 mm mtrl (10 + 12 + 19) går ikke igennem skivmtrl. Dvs den er ikke lang nok til at gå ud på den anden side af væggen, hvor afløbsrøret findes. (Antaget at den er sømmet i 45 graders vinkel. Det kræves > 43 mm lang søm for at gå igennem.)

J justusandersson sagde:
Det kan jo ikke være en særlig kraftig dyckert om du har brugt den til en kvartstav, så risikoen er nok minimal for, at den er gået ind i afløbsrøret. Det er ikke så let at slå en tynd søm ind i et afløbsrør, selv hvis man vil det.
Det er en Ryobi 18V 16G(R18N16G-0) pistol som skyder dyckert med diameter 1,6 mm og længde 19-65 mm.

Man kan indstille styrken ganske frit på pistolen, og i dette tilfælde gik dyckerten ind ca. 1 mm under overfladen på kvartstaven.

Den har indtil videre kunnet skyde dyckert i alt, jeg har prøvet, inklusiv beton. Men jo, jeg har ikke testet afløbsrør (forhåbentlig).

Håber du har ret :)

Oldboy Oldboy sagde:
38 mm søm på diagonalen gennem 32 mm mtrl (10 + 12 + 19) går ikke igennem skivemateriale. Altså er den ikke lang nok til at gå ud på den anden side af væggen, hvor afløbsrøret er. (Forudsat at den er sømmet i 45 graders vinkel. Det kræves > 43 mm lang søm for at gå igennem.)
Lidt usikker på, hvor du får 10 mm fra? kvartstaven er ikke mere end 10 og sandsynligvis ikke meget længere i diagonalen.

I hvert fald tænker jeg sådan her: Materialet i væggen er OSB + Perlspont, det giver os 22 mm. Så er kvartstaven måske 11 mm på diagonalen, så i alt får vi 33 mm.

Havde vi skudt den lige ind, havde sømmet stukket ud 38 - 33 = 5 mm. I dette tilfælde skyder vi det dog så godt som 45 grader, og hvis jeg har regnet rigtigt, er diagonalen ca. 47 mm på en firkant med siden 33 mm. Så det burde være roligt, ja.

Selv hvis den skulle stikke lidt ud, har vi stadig mindst 10 mm ekstra frem til afløbsrøret, da regel-skruen, som sidder midt i reglen (ca. 22 mm), havde ca. 10 mm til røret. Så man kan egentlig sige, at vertikalt i tegningen er det 10+12+10+22 = 54 mm.

Har tilsyneladende snublet på tastaturet. Men har resoneret/regnet som dig.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.