Hej, fik ingen svar på "generelt om varmeforum" så jeg prøver her.
Jeg har en gammeldags bageovn med en bred skorsten foran som man kan klatre op i. Murstenene er næsten hvide og det er lyst mørtel, så det bør vel være kalkbaseret.

Skorstenen, røgkanalen ser ud til at være fri for revner, selvom den står i uopvarmet udhus og uden regnbeskyttelse, så derfor vil man jo bruge lignende materiale ved renovering. Skorstensfejeren kiggede på den, tysvær var jeg ikke hjemme selv da, men han sagde, at det skal pudses om, da der kan falde stykker ned. Som jeg forstår, når jeg har været oppe i skorstenen, ser det ud som stykker af noget gråt moderne mørtel er revnet op. Skraber man dette væk med en stålbørste, ser de hvide mursten helt og fine ud.
Det fremgår jo i mange indlæg, at C-mørtel er godt, men hvad tror I skorstensfejeren siger, hvis man bruger kalkmørtel, er det godt tror I, hvordan ville I have gjort? har ikke råd til en professionel?
Lasse

• En vit, gammeldags skorsten i ett outvärmt uthus, med synliga träbjälkar i taket, omgiven av olika byggmaterial och en cykel.
  • Gamle murstensvæg med skadet puds og synlige mursten, delvist dækket af gråt og hvidt materiale, muligvis kalkbaseret, i et uopvarmet rum.
  • Sodet skorsten med sprickor og ujævnheder, dækket af sort sod og skader synlige på muren. To forskallinger støtter midten.
Jeg ville absolut bruge kalkpuds. Fjern det, der sidder løst, og brug en stålbørste om murstenen er blevet sodet. Gør murstenen grundigt våd (måske vente til foråret). Puds først et tyndt lag, efter en stund kan du slå (kaste) på mere. Tør langsomt. Kalkmørtel brænder ikke, men reagerer med luftens kuldioxid, og derfor skal det være vådt, indtil processen er fuldført helt ned. I Stockholm var det billigere at købe færdigblandet (hos murstensforhandleren) end tørvare i stormagasinet. Som nybegynder mur anbefaler jeg en ren plade eller noget til at samle op al mørtel, der ikke når frem, så at sige. Ellers kan det blive dyrt. Giv den gas!

Skorstensfejeren synes det er godt med kalkmørtel. Jeg har ingen erfaring med skorstene pudset på indersiden. Det ville være sjovt at vide hvorfor. At en skorsten skal være pudset på ydersiden er, hvis der opstår tjærebrand og stokken revner, så skal pudset beskytte mod, at der kommer gnister og flammer ud (sagde min skorstensfejer som er en hun).

Det er kun puds på visse dele af røgkanalen, den falder meget nemt af, når man skraber med stålbørste. Så måske behøver ikke hele røgkanalen at blive pudset.??.. Jeg har købt arbejdsbelysning nu, så jeg skal sode og skrabe gammel løs puds af nu i løbet af ugen, så man kan se, hvordan det ser ud under.. Kan jo lægge flere billeder op, når det er gjort... .... Tak for svarene /LASSE

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.