95,556 læst ·
172 svar
96k læst
172 svar
Jeres værste eksempel skandaløse byggematerialepriser
Deltager i et større ombygningsprojekt, 80 mille ca, og dem der holder i det siger, at tilbud på isolering og træ gælder 24 timer. Så er det bare at spørge igen.....
Imp træstolper 7cmx180, til folden kostede tidligere 25 kr st, nu 62,95
Imp træstolper 7cmx180, til folden kostede tidligere 25 kr st, nu 62,95
Brormand som er enkeltmandsfirma fortalte, at han ikke giver noget fast tilbud nu, han regner på timer og giver et bevægeligt forslag på materialet. Ingen problemer med at få job alligevel.john68 sagde:
Han var dog heldig, at han lagerfører noget, som er vigtigt for ham.
Vi må holde øje med cement, Finja begynder at blive rigtig bekymrede nu.
Udbud og efterspørgsel styr priserne, men hvad sker der så, når efterspørgslen falder, og produktionen haler ind? Der er nok stor risiko for, at priserne ikke går nedad lige så let, som de gik opad.
Tid til at købe flere aktier i Byggmax.
Tid til at købe flere aktier i Byggmax.
Jeg forstår, at savværker sælger til højestbydende, og at disse findes i f.eks. USA, hvor man betaler vanvittige priser for træ. Derimod har jeg svært ved at forstå, at der ikke findes nogen form for mekanisme, der gør, at det indenlandske behov ikke imødekommes først, men det er jo selvfølgelig umuligt i en markedsøkonomi, så skal man have en semi-markedsøkonomi ligesom den i Kina... hvor man fra styrende hold ville have set, at indenlandske projekter blev prioriteret, uanset hvad producenter havde fået i udlandet.
Uanset hvad har jeg fået mig en tanke...
/S
Uanset hvad har jeg fået mig en tanke...
/S
Det vil nok være det lokale marked, der får i første omgang. Men til markedets priser. Hvordan skulle det ellers se ud?S steve5432 sagde:Jeg forstår at savværker sælger til højestbydende, og at disse findes i f.eks. USA hvor man betaler skøre priser for tømmer. Derimod har jeg svært ved at forstå, at der ikke findes nogen form for mekanisme, der gør, at det indenlandske behov ikke tilgodeses først, men det er jo selvfølgelig umuligt i en markedsøkonomi, da må man have en semi-markedsøkonomi som den i Kina... hvor man fra styrende hold kunne se, at indenlandske projekter blev prioriteret, uanset hvad producenter fik i udlandet.
Uanset hvad har jeg fået mig en tankestreg...
/S
Det er klart, at priserne følger med ned. Savværkerne må jo producere for at overleve. Så hvis efterspørgslen falder, må de jo konkurrere med prisen.G gbgustaf sagde:
Administrator
· Skåne
· 8 353 indlæg
Jeg har slettet en off topic diskussion, som ikke var et eksempel på stigende byggematerialepriser.
/Moderator
/Moderator
lumber prisen er jo faldet dramatisk og er næsten nede på 2018 niveauer, dvs. Temmelig normale priser.D Daniel 109 sagde:
Men osb og lignende er fortsat steget, det bliver interessant at se, hvornår det vender..
lumber er altså nede med 61% fra toppen i år. 1607 dollar den 10. maj til dagens 634 dollar.
just osb var vel også at en limfabrik i usa måtte lukke pga. brand?S SueCia sagde:
Ja, jeg tror lim er en stærkt medvirkende faktor, når det gælder OSB, var det ikke endda to af de største producenter i hele Europa, der brændte ned?R Robin Wahlman sagde:
Men træpriser som regler og råspånd har jo ikke faldet overhovedet, på trods af at den underliggende råvare er faldet med mere end halvdelen.
Jeg tror desværre, at dette kommer til at være en lang periode med ekstreme margener på byggemarkederne, da de kan købe deres materiale til mere normale priser, samtidig med at de nu ved, at folk er villige til at betale det tredobbelte.
Foregår der ikke forhandlinger om indkøbspriser periodisk, og ved næste forhandling falder priserne måske lidt for os forbrugere. Hvis man ser på børsprisen, som er faldet betydeligt siden toppen, bør en justering være på sin plads. Nedad. Håber jeg.
Har bemærket hos 3 byggemarkeder i mit område, hvordan lagrene med imprægneret er veludfyldte. Bygger folk stadig terrasser, eller er det omvendt?
Har bemærket hos 3 byggemarkeder i mit område, hvordan lagrene med imprægneret er veludfyldte. Bygger folk stadig terrasser, eller er det omvendt?