173,124 læst ·
223 svar
173k læst
223 svar
Jeg har revet skunken nu buldrer det i hele huset
Når jeg kigger på tegningen, ser det ud som om du har kattvinduer på begge sider af huset, som sidenhen er blevet revet?
Dermed har du ingen støtte overhovedet?
Udover den bærende funktion kattvinduerne har, bidrager de også til varmere hus. Det er med fordel muligt at lægge lidt isolering i disse. Da vi, eller snarere tømrerne, rev dele af vores kattvind for at bygge en kvist, bemærkede jeg, at temperaturen blev væsentligt koldere i det nye rum, hvor der ikke længere er nogen kattvind, men i stedet et stort rum med tre ydervægge og store vinduer.
Hvis jeg var dig, ville jeg hurtigst muligt ringe rundt til byggefirmaer for at se, om de kan hjælpe dig med at genskabe det, alternativt finde en anden løsning.
Held og lykke!
Dermed har du ingen støtte overhovedet?
Udover den bærende funktion kattvinduerne har, bidrager de også til varmere hus. Det er med fordel muligt at lægge lidt isolering i disse. Da vi, eller snarere tømrerne, rev dele af vores kattvind for at bygge en kvist, bemærkede jeg, at temperaturen blev væsentligt koldere i det nye rum, hvor der ikke længere er nogen kattvind, men i stedet et stort rum med tre ydervægge og store vinduer.
Hvis jeg var dig, ville jeg hurtigst muligt ringe rundt til byggefirmaer for at se, om de kan hjælpe dig med at genskabe det, alternativt finde en anden løsning.
Held og lykke!
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 indlæg
Inden man råber herregud, så bør man jo spørge sig, hvad der blev fjernet, og hvordan sad de fast? Der findes lignende rum, der er bygget udelukkende for at få normale vægge. Behøver slet ikke handle om, at der er forsvundet noget bærende. Træets dimensioner i det bortrevne er jo altså ret interessante.
I det forrige hus havde vi skunkrum, der blev revet ned på et tidspunkt og erstattet med en væg midt i rummet i stedet. Havde tømrer/konstruktør over for andre ting og spurgte netop om dette, og i mit tilfælde var netop den nye væg bærende i stedet for skunkrummet. Så det ene eller det andet mente han var nødvendigt der, men alle huse er forskellige.
Medlem
· Västergötland
· 140 indlæg
Dunsen eller svikten er vel mere et indendørsmiljøspørgsmål. Det er usandsynligt, at bjælkelaget bliver beskadiget eller går i stykker. Jo, du kan få en permanent svaghed osv., men sandsynligvis intet strukturelt problem. Mere alvorligt er det vel, hvis tagbæringen er påvirket. Som du allerede har fået forslag på, så få hjælp af en konstruktør, ikke en snedker, men en rigtig ingeniør, der kan beregne lasterne. Fjern al sne.
Eftersom ts har postet tegningerne i tråden, ved vi, at de var bærende i ts hus...S Stefan1972 sagde:Inden man råber "herregud", bør man jo spørge sig selv, hvad der blev skåret væk, og hvordan de var fastgjort? Der findes lignende rum, der er bygget udelukkende for at få normale vægge. Det behøver slet ikke at handle om, at der er forsvundet noget bærende. Dimensionerne på træværket i det nedrevne er altså ret interessant.
Du har altså ikke set tegningerne ts postet i tråden?S Stefan1972 sagde:
Det kunne jo eventuelt løses med solide bjælker oppe og nede fastgjort direkte i spærret, så vertikale bjælker et par steder, ordentligt større dimension end tidligere regler, for at bevare den bærende funktion, men stadig få et mere åbent rum. Men præcis dimensionering omkring dette skal du tage med en konstruktør.
De tegninger viser kun væggene. Om de er bærende eller ej, ved vi ikke. Så om husets stabilitet påvirkes uden at kende til hvilke dimensioner der er brugt, forbliver kun en gætning.Nissens sagde:
Mit eget højst amatøragtige gæt er, at risikoen for snebelastningsskader er små med tanke på tagets stejle hældning.
Ts. kan sikkert selv lave en nogenlunde kvalificeret gæt baseret på hvordan de fjernede vægge var dimensioneret og hvordan de var forankret.
Minnie
Som amatør kan man ofte erstatte konstruktøren ved at overdimensionere a'la "hælder edder og forbandelser".Johanbogg sagde:
Det ville jo eventuelt kunne løses med solide bjælker op og ned fastgjort direkte til spær, så vertikale bjælker nogle steder, betydeligt større dimension end tidligere regler, for at bevare den bærende funktion men stadig få et mere åbent rum. Men præcis dimensionering af dette bør du tage med en konstruktør.
Minnie
Minnie Mesola sagde:
Ja, men jeg vil ikke anbefale det, da jeg ikke ved, om personen i spørgsmålet anser type 45x90 som overdimensionerende.
Jeg mener, jeg har set folk bygge hegn med lægter som stolper.
Det der er sektions tegningen som viser hvilke vægge der er bærende og som ikke kan/skal fjernes uden videre. Det jeg har markeret med rødt er skunkvægge. De er altså bærende.D degi sagde:
Man kan indsætte en limtræsbjælke i stedet for de lodrette reglar, men den bliver ret kraftig. Det kræver desuden konstruktionsberegning og byggetilladelse.

Enkleste løsning:
Sæt reglarne tilbage og inddæk dem. Rummet kan alligevel bruges.
Eksempel på hvordan det ser ud på en tidligere loft på Kasernhöjden i Karlstad:
https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/varmlands-lan/karlstad/kasernhojden/kasernhojden-13a/#bilder
Aha!Anna_H sagde:
Så øvrige vægge er altså ikke med på tegningen? Det var da ... En sådan plan for en almindelig villa, har jeg aldrig set før. Så er det bare at se bort fra min galimatias.
Minnie