Når jeg kigger på tegningen, ser det ud som om du har kattvinduer på begge sider af huset, som sidenhen er blevet revet?

Dermed har du ingen støtte overhovedet?

Udover den bærende funktion kattvinduerne har, bidrager de også til varmere hus. Det er med fordel muligt at lægge lidt isolering i disse. Da vi, eller snarere tømrerne, rev dele af vores kattvind for at bygge en kvist, bemærkede jeg, at temperaturen blev væsentligt koldere i det nye rum, hvor der ikke længere er nogen kattvind, men i stedet et stort rum med tre ydervægge og store vinduer.

Hvis jeg var dig, ville jeg hurtigst muligt ringe rundt til byggefirmaer for at se, om de kan hjælpe dig med at genskabe det, alternativt finde en anden løsning.

Held og lykke!

• Synes
G17 og 5 andre
  • Laddar…
Sæt støttebenene tilbage og byg skabe af kattvinduerne i stedet. Opbevaring kan man aldrig få for meget af.

• Synes
helrob og 21 andre
  • Laddar…
Inden man råber herregud, så bør man jo spørge sig, hvad der blev fjernet, og hvordan sad de fast? Der findes lignende rum, der er bygget udelukkende for at få normale vægge. Behøver slet ikke handle om, at der er forsvundet noget bærende. Træets dimensioner i det bortrevne er jo altså ret interessante.

• Synes
  • Haha
  • Wow
Kardan79 og 19 andre
  • Laddar…
I det forrige hus havde vi skunkrum, der blev revet ned på et tidspunkt og erstattet med en væg midt i rummet i stedet. Havde tømrer/konstruktør over for andre ting og spurgte netop om dette, og i mit tilfælde var netop den nye væg bærende i stedet for skunkrummet. Så det ene eller det andet mente han var nødvendigt der, men alle huse er forskellige.

• Synes
Anonymiserad 220941 og 8 andre
  • Laddar…
Dunsen eller svikten er vel mere et indendørsmiljøspørgsmål. Det er usandsynligt, at bjælkelaget bliver beskadiget eller går i stykker. Jo, du kan få en permanent svaghed osv., men sandsynligvis intet strukturelt problem. Mere alvorligt er det vel, hvis tagbæringen er påvirket. Som du allerede har fået forslag på, så få hjælp af en konstruktør, ikke en snedker, men en rigtig ingeniør, der kan beregne lasterne. Fjern al sne.

• Synes
klaskarlsson og 4 andre
  • Laddar…
Nissens
S Stefan1972 sagde:
Inden man råber "herregud", bør man jo spørge sig selv, hvad der blev skåret væk, og hvordan de var fastgjort? Der findes lignende rum, der er bygget udelukkende for at få normale vægge. Det behøver slet ikke at handle om, at der er forsvundet noget bærende. Dimensionerne på træværket i det nedrevne er altså ret interessant.
Eftersom ts har postet tegningerne i tråden, ved vi, at de var bærende i ts hus...

• Synes
Fixarlasse Dalarna og 18 andre
  • Laddar…
Nissens
S Stefan1972 sagde:
Inden man råber herregud skal man jo spørge sig, hvad der blev skåret væk og hvordan sad de fast? Der findes lignende rum, der udelukkende er bygget for at få normale vægge. Behøver ikke at handle om, at der er forsvundet noget bærende. Træets dimensioner i det nedrevne er altså ret interessant.
Du har altså ikke set tegningerne ts postet i tråden?

• Synes
matsgran og 13 andre
  • Laddar…
Det kunne jo eventuelt løses med solide bjælker oppe og nede fastgjort direkte i spærret, så vertikale bjælker et par steder, ordentligt større dimension end tidligere regler, for at bevare den bærende funktion, men stadig få et mere åbent rum. Men præcis dimensionering omkring dette skal du tage med en konstruktør.

• Haha
  • Synes
Rooten48 og 3 andre
  • Laddar…
Minnie Mesola
Nissens Nissens sagde:
Du har altså ikke set tegningerne ts lagt i tråden?
De tegninger viser kun væggene. Om de er bærende eller ej, ved vi ikke. Så om husets stabilitet påvirkes uden at kende til hvilke dimensioner der er brugt, forbliver kun en gætning.
Mit eget højst amatøragtige gæt er, at risikoen for snebelastningsskader er små med tanke på tagets stejle hældning.
Ts. kan sikkert selv lave en nogenlunde kvalificeret gæt baseret på hvordan de fjernede vægge var dimensioneret og hvordan de var forankret.

Minnie

• Synes
  • Haha
  • Wow
Nypan19 og 11 andre
  • Laddar…
Minnie Mesola
Johanbogg Johanbogg sagde:
Det ville jo eventuelt kunne løses med solide bjælker op og ned fastgjort direkte til spær, så vertikale bjælker nogle steder, betydeligt større dimension end tidligere regler, for at bevare den bærende funktion men stadig få et mere åbent rum. Men præcis dimensionering af dette bør du tage med en konstruktør.
Som amatør kan man ofte erstatte konstruktøren ved at overdimensionere a'la "hælder edder og forbandelser".

Minnie

• Synes
  • Haha
  • Wow
Luc Reiner og 13 andre
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola sagde:
Som amatør kan man ofte erstatte konstruktøren ved at overdimensionere a'la "herredjävlar".

Minnie

Ja, men jeg vil ikke anbefale det, da jeg ikke ved, om personen i spørgsmålet anser type 45x90 som overdimensionerende.

Jeg mener, jeg har set folk bygge hegn med lægter som stolper.

• Synes
  • Haha
matsgran og 15 andre
  • Laddar…
Minnie Mesola
Johanbogg Johanbogg sagde:
Japp men jag vill inte rekommendera det då jag inte vet om personen i fråga anser typ 45x90 som overdimensionerande
Det forstås, for det går jo lige så godt med selleri.

Minnie

• Haha
  • Synes
helrob og 5 andre
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola sagde:
Det forstås, for det går jo lige så godt med selleri.

Minnie

Hah, lækt som stakitstolper som sagt, efter det gav jeg op i at antage at den gængse mand ved hvad der er passende tømmerdimensionering

• Synes
  • Haha
Luc Reiner og 7 andre
  • Laddar…
D degi sagde:
Hej, så här er husets tegning, så føles som der ligger noget i det.
Det der er sektions tegningen som viser hvilke vægge der er bærende og som ikke kan/skal fjernes uden videre. Det jeg har markeret med rødt er skunkvægge. De er altså bærende.

Man kan indsætte en limtræsbjælke i stedet for de lodrette reglar, men den bliver ret kraftig. Det kræver desuden konstruktionsberegning og byggetilladelse.

Sektionsritning af et hus med røde markeringer på bærende vægge på loftet. Viser bærende strukturer og potentielle ændringer.
Enkleste løsning:
Sæt reglarne tilbage og inddæk dem. Rummet kan alligevel bruges.

Eksempel på hvordan det ser ud på en tidligere loft på Kasernhöjden i Karlstad:
https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/varmlands-lan/karlstad/kasernhojden/kasernhojden-13a/#bilder

• Synes
helrob og 20 andre
  • Laddar…
Minnie Mesola
Anna_H Anna_H sagde:
Det der er sektionsplanen, som viser hvilke vægge der er bærende og som ikke kan/må fjernes uden videre.
Aha!
Så øvrige vægge er altså ikke med på tegningen? Det var da ... En sådan plan for en almindelig villa, har jeg aldrig set før. Så er det bare at se bort fra min galimatias.

Minnie

• Synes
  • Haha
Mrjayser og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.