Hvad jeg har fundet og læst om, er det meget godt forklaret, hvordan man skal isolere ydervægge med diverse tykkelser og veksle mellem stående og liggende isolering. På etplans huse har jeg fundet billeder, hvor man har sprøjtet løsuld ind i en tykkelse på 40-50 cm på taget. Men hvordan løser man det godt, hvis man skal bygge et 1,5 plans hus og skal isolere mellem spærene på overetagen? For at få luftspalte har jeg set, at man lægger en afstand på spærernes sider på min 25mm og sætter krydsfiner eller masonit mellem spærene, dette reducerer isoleringstykkelsen i taget endnu mere. Et forslag jeg har fået er: Når spærene er monteret, sømmer man råspån eller krydsfiner som vanligt, derefter lægger man en 45x45 over hver spær, og derefter et nyt lag råspån eller krydsfiner. Så har man fuld isoleringstykkelse i spærene, og man er færdig med luftspalte i taget. Måske er det en dyr konstruktion, men den føles solid, synes jeg. 1200mm mellem spærene, og jeg antager, at man lægger isolering liggende. Så har jeg set, at nogle her monterer dampspærre og derefter fastgør tagbeklædning på spærene, føles som man ikke har brudt kuldebroen i spærene så? En tanke jeg har; hvis man isolerer med liggende isolering mellem spærene, derefter tværgående 45 isolering, og derefter dampspærre. Så har jeg den forkerte retning på reglerne (liggende) for at fastgøre tagbeklædning, såsom perlespån, om man så vælger at oprette et installationsrum med stående regler, som jeg har set eksempler på i ydervægge. Taknemmelig for kommentarer eller lignende emner i dette forum.

Hej!

Jeg har samme overvejelse som dig og har tænkt mig at lægge oliehærdet masonite direkte på spærerne og derefter en afstandslægte på 25 mm og derefter råspont, tagpap osv.

Hvis der er nogen, der har en anden idé, så skriv d^_^b

Berliner
Hej,
i stedet for råspont bør du bruge en diffusionsåben underlagsdug. Så undgår du luftspalten og kan isolere mod den.

Berliner

Berliner
og det koster mindre end halvdelen + går tre gange hurtigere.

Berliner

Hej!

Jeg vil gerne bygge med materialer, der har eksisteret i en tid, så man ved, at der ikke opstår problemer i fremtiden.

Jeg skal selv have åbent til kip, så der bliver ikke meget tilbage til loft, men tak alligevel for tippet.d^_^b

Mvh Alexandersson_1

Eller så gør du som vanligt, salar på spærerne nedad for at øge isoleringstykkelsen.
Hvorfor skulle man bygge med dobbelte lag råspont?

Hej!

At bygge luftspalten udenpå spær er ikke nogen dum idé, så slipper man for at bøvle med at sætte plader op indefra. Det skal ikke være dobbelt råspont, men man sømmer masonit ovenpå spær, derefter 45*45 over hver spær og så råspont og tagpap som normalt.

Hvad synes I om ideen om, at efter dampspærren er sat op i loftet, så sætter man et lag reglar for at få et installationsrum til el? Hvis man vælger masonit for at få luftspalte i spærene, er det nødvendigt, at det skal være oliehærdet? Nokken skal jo ventileres i gavlene, men det skal vel også ventileres mellem spærene? Er der nogen forskel, om man har åbent til nokken eller ej? Men altså, hvis man har åbent til nokken, så har man måske ikke ventilationsgitre i gavlene, det er vel tæt der? Er der nogen, der har tips til, hvilke genstande man bruger til ventilation mellem spærene?

Ventilationen mellem spærene er den du skaber med masoniten, fra tagfod op til kip, har du loft går det fra tagfod op til loft.

En måde at lave en ventileret kip er at undlade den sidste råspont, så sætter man en regel på højkant, som man lægger rygstenene på. Der findes også specielle metaldele til dette, hvis man synes det er nødvendigt.

Installationsrum får du, når du sætter spredt panel på tværs af spærene, det spredte panel bruges derefter til at fastgøre gipsen i, eller panel for den sags skyld.

Hej!

Jeg har læst lidt mere om oliehærdet masunit og det ser ud til, at der er delte meninger om oliehærdet eller ej. At den oliehærdede ikke slipper fugten ud lige så godt som den almindelige masonit. Mit første spørgsmål er så, om den almindelige masonit ikke bliver dårlig af fugten og forvitrer efter nogle år.

Hvad tror I?

Andreas Högfälterud du kan rigge endnu et lag inden for plastikken og isolere, så bliver du af med lidt kuldebroer, men er det kun for el installation, så er gitterpanelet nok.

Mvh Alexandersson_1

Jeg var inde og kiggede lidt på thermisol.se... At isolere taget med celleplast var noget nyt for mig og at isolere ovenpå råsponten, er der nogen der har erfaring med det? På thermisol skrev de om, at der kan blive problemer med ventilerede loftsrum, hvis man har et godt isoleret tag. De havde på visse typer ingen luftspalte i tagspærene, kun minimal rygningsventilation, hvilket føles mærkeligt, synes jeg.
Hvor stort problem er det egentlig med fugt i ventilerede loftsrum. Hvis man har åbent til rygningen, har man vel dårligt med inspektionslemme for at tjekke oven på isoleringen.

• Synes
Bigboss
  • Laddar…
Andreas, læs på forumet om kallvindsproblematiken. Hvor alvorligt problemet er, er svært at sige, men tal peger på at 70% af alle kallvinder er ramt i en eller anden form...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.