Hej vinden skal nu renoveres og efterisoleres på et gammelt 1800-tals torp. Vinden er på et areal på ca. 7x5 m med 3 m til kip.
Tagkonstruktionen er en sadeltagskonstruktion i varierende dimensioner mellem 120-150mm, hvor de sandsynligvis har fjernet mellemliggende hanebjælker for at gøre arealet mere beboeligt for derefter at beklæde i en mere moderne variant af perlespont. Ydertaget består af tegl på lægter, ovenpå masonitplader lagt på vidt spredte brædder.
Som sagt skal vinden isoleres med det betydeligt mere miljøvenlige, fugtbufferende og traditionelle naturmaterialet cellulose type isocell eller huntons plader.
Spørgsmålet jeg står overfor er, om man skal bygge på med 220 reglar rundt om de eksisterende tagspær eller evt. 170-195 + liggende 95 reglar for at bygge væk fra kuldebroer og derefter beklæde med råspont. Dette alternativ vil give god isolering, men samtidig spise meget af boligarealet.
Alternativ to ville være at mindske isoleringen og bygge et regelværk mellem tagspærene, som man beklæder med en plade og på den måde gøre de gamle tagspær synlige, hvilket frigør en masse areal samtidig med at det ser lidt "smart" ud. Det eneste er, at med den tænkte byggede luftspalte af 25mm lægter og vindpap plus en tynd plade inderst i rummet vil der ikke blive meget isolering specielt mellem de tyndere bjælker. Nu har jeg talt med diverse isoleringsbranchen folk, som påstår, at hvis jeg bruger en variabel diffusionåben dug type isover vario extra i kombination med fugtbufferende isoleringsmateriale som cellulose, og fordi taget mangler tagpap, der lukker fugten inde, men har masonitplader, kan man springe luftspalten over og trykke isoleringen mod undertaget, hvilket ville give lidt mere isolering. Konstruktionen i de forskellige alternativer ville se ud som følgende
Alt 1: ydertag (bestående af tegl, lægter, masonit, brædder) + luftspalte (lægter, vindpap) isolering og reglar+diffusionsåben dug +råspont.
Alt 2: ydertag, med eller uden luftspalte, samt isolering og mellemliggende regelværk+diffusionsspærre og plade
Huset er i øvrigt et uisoleret træhus, der er blevet opvarmet af en brændeovn, men vil blive suppleret med luftvarme. Samt at huset senere eventuelt kun vil blive brugt som feriebolig. Huset ligger desuden i klimazone Halland.
Jeg ville være meget interesseret i, hvad folk i forummet mener om dimensionering og isoleringstykkelse, samt fugtvandring med eller uden luftspalte, og eventuelt hvad der ville være en kulturbevaringsmæssigt passende beklædning til loftet?