Hvorfor skal du isolere en koldgarage?
Er det ikke bedre at lade det være helt åbent?

Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
Hvorfor skal du isolere en koldgarage?
Er det ikke bedre at lade det være helt åbent?
Det skal opvarmes

Så skal du ikke bygge en koldgarage altså?

Jeg ville aldrig have undladt at sætte osb indenfor gipsen, selv hvis du aldrig tænker at sætte noget på væggene, så håber man jo at garagen står længe... Koster nogle tusinde kroner, men er det værd på sigt.... Samme med stikkontakter.. spar ikke når væggene er åbne...

• Synes
Ha Ha ha
  • Laddar…
H Ha Ha ha sagde:
Det skal opvarmes
Du skrev koldgarage i trådstarten.

P
H Ha Ha ha sagde:
Skal isolere koldgarage. Behøver ikke sætte ting op på væggene. Skal være billigt. Men undrer mig alligevel om vi mister isolerende effekt ved ikke at sætte OSB op, eller kommer isolering 100% fra isoleringen?
Hej,
Skal du have varme året rundt?
OSB anser jeg er uegnet til koldgarage og lignende rum, da den ikke håndterer fugt så godt.

• Synes
Nissens
  • Laddar…
Helt enig her, op med OSB på væggene, en garage uden ting hængende er ikke en garage. Skulle du sælge det en dag, ville køberen næsten med sikkerhed råbe skjult fejl, hvis det mangler ;)

Men seriøst, det er ikke noget at spare på, jeg antager, at du ikke har isoleret plade på jorden, da det i dag er en koldgarage. Dvs. det er dumt at opbevare ting på gulvet, og man vil derfor få tingene op på væggene så meget som muligt. Det hjælper også en del for at kunne rydde op i garagen, hvis det er nemt at feje grus m.m. ud.

Janu78 sagde:
Hej,
Skal du have varme året rundt?
OSB mener jeg er uegnet til koldgarage og lignende rum da den ikke håndterer fugt så godt.
På hvilken måde håndterer den ikke fugt så godt (i det omfang du kan forvente dig i en garage)? Hvad havde du anbefalet i stedet og hvorfor?

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
P
T TypRätt sagde:
På vilket sätt hanterar den ikke fugt så godt (i den grad du kan forvente dig i en garage)? Hvad ville du anbefale i stedet og hvorfor?
Den suger op fugt og udvider sig, har set dette i flere koldgarager, hvor man ser samlingerne gennem gipsen. Det kan være enormt fugtigt i en koldgarage.

Janu78 sagde:
Den suger op fugt og udvider sig, har set dette i flere koldgarager hvor man ser samlingerne igennem gipsen. Det kan være enormt fugtigt i en koldgarage.
Min erfaring efter at have ladt både plywood samt osb stående udendørs mod en husvæg i over et år for at der efter bygge en træhytte (en liggende plade som tag så intet der beskytter siderne) af blandede plader er at limet i OSB giver dem en stor fordel mod plywood når det kommer til fugt. Begge bliver dårlige hvis de står i vand men da klarer plywood sig faktisk lidt bedre men begge svulmer netop der hvor de kan stå i vand. Har også opbevaret plader i koldgarage nogle år hvor det var så fugtigt at stof med pletter begyndte at mugne, dvs barnevognen som stod der begyndte at blive lodden og snowboardtasker mm begyndte også at få pletter på sig. Trods dette var der intet som påvirkede nogen af træpladerne eller gipspladerne som stod i samme garage. (de stod på klodser så ikke direkte på pladen).

Siger ikke at det er nogen videnskabelig testmetode men min erfaring. Så jeg ville ikke have den mindste betænkelighed med at sætte OSB på væggene men ville være forsigtig med at sørge for at de ikke når hele vejen ned til pladen.

T TypRätt sagde:
Min erfaring efter at have efterladt både krydsfiner samt OSB stående udendørs op ad en husvæg i over et år for derefter at bygge en træhytte (en liggende plade som tag, så intet beskytter siderne) af blandede plader er, at limet i OSB giver dem en stor fordel mod krydsfiner, når det kommer til fugt. Begge går i stykker, hvis de står i vand, men der klarer krydsfiner sig faktisk lidt bedre, men begge svulmer lige der, hvor de kan stå i vand. Har også opbevaret plader i en kold garage i nogle år, hvor det var så fugtigt, at tekstil med pletter begyndte at mugne, dvs. klapvognen, der stod der, begyndte at blive lodden, og snowboardtasker mm. begyndte også at få pletter på sig. Trods dette var der intet, der påvirkede nogen af træpladerne eller gipspladerne, som stod i samme garage. (de stod på klodser, så ikke direkte på betongulvet).

Siger ikke, at det er en videnskabelig testmetode, men min erfaring. Så jeg ville ikke have den mindste betænkelighed med at sætte OSB på væggene, men ville være varsom med at sikre, at de ikke når helt ned til gulvet.
Jeg har OSB/kryds i en kold garage, også opbevaret plader der i flere år uden problemer.
Sæt det ikke direkte mod betonfundamentet, men hav en cm sprække, så det ikke suger vand. Så skal du have ordentlig ventilation, men det bør du have uanset.

Økonomisk set inkluderer du nok aldrig omkostningen for OSB, men fra et praktisk perspektiv er det jo tæt på dumhed ikke at sætte OSB i en garage.

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
osb plader plejer at være vokset, så de bør klare lidt fugt

Behøver du gips på væggene? Jeg ville hellere have malet OSB end gips, hvis det kun skal være et lag.

/M

• Synes
mattoys og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.