Stil nogle ordentlige, veludstyrede bogreoler i hjørnerne mod naboen. Det bør dæmpe hjørnestøjen.

• Synes
Ulltand og 1 anden
  • Laddar…
H HBerggren sagde:
Renover dine blæsere med nye lejer og en eller anden nørdet form for balancering. Når du så er tilfreds, banker du på og bytter naboens blæsere med dine nyrenoverede og ser, hvordan det bliver. Mja, renover naboens, inden du sætter dem ind hos dig.

Prøv så udvikle ny ophængning, som du var inde på. Det kan jo også blive lyd fra ventilationsstøj, selvom blæserne er i god stand. Mere lyddæmpning kan være løsningen, hvis lyden kommer fra "selvvibrerende" stumme ventilationsrør.
Ja, sådan ser det ud inde hos os, tog loftpladerne ned i aften. Mangler helt lyddæmpere efter aggregatet fx. Rørene vibrerer, når man rører ved dem. Derefter går de direkte ud til stuen.

• To metalrør uden lyddæmpning set i et åbent rum. Rørene vibrerer, når de berøres, og leder til stuen.
Jeg kan ikke forstå, hvordan de har hængt aggregatet i væggen dog. Nederst er der ingen bjælke eller lignende, som det hviler på. Øverst er der ingen ophæng. Det er ikke skruet i siden, og åbner man lågerne foran, ser man ingen skruer. Det må være skruet i bagkanten på en eller anden måde.

På det sidste billede ser man, hvor gevindene er til benene, som egentlig skal sidde, ifølge monteringsanvisningen.

• Ventilationsaggregat Temovex-VX monteret på væg uden synlig montering, med metalrør forbindelser ovenpå. Ingen skruer synlige foran eller på siderne.
  • Kant af rum med skruegevind i hjørnet, hvor ben til aggregat kan placeres ifølge monteringsanvisningen.
  • Under et aggregat, der viser en slange og en skrue, som mangler synlig monteringsanordning ifølge beskrivelsen i en monteringsinstruktion.
Ingen lyddæmpere.. De skal være så snart som muligt efter aggregatet. Firkantede dæmpere kan måske klemmes ind der. Det skal gerne veksle med fleksslanger mellem aggregatet og rørene, da de også mindsker vibrationerne.

https://www.biltema.se/bil---mc/bil...agsstopp/genomslagsgummi-universal-2000017973
M8 under maskinen tro?
Føles lidt stramt med plads, det gælder om at undgå at maskineriet skurrer mod væggen.

Jula har en slags maskinmåtte, så det for to år siden. Hukommelsen siger, at det var sort gummimateriale, 10 mm tykt, måske 8x10 cm, 4 styk til 49-99 kr og udviklet til at dæmpe vibrationer fra maskiner. Bør kunne skubbes under, synes jeg.

Burde kunne få dette problem løst til sidst, hvis man samler løsningerne.

• Synes
Perham
  • Laddar…
S
Formentlig går vibrationerne gennem væggen, men det vil dæmpe lyden i hele rør systemet at sætte et fleksibelt rør i starten. Det mest effektive er at erstatte 90 graders bøjningen i starten med en lyddæmper. F.eks. en sådan her: https://soliduct.se/fl-200-1200-plast.htm (Første træf på google. Der findes masser af andre leverandører.)

Du har ikke problemer med luftbåren støj i kanalerne, så en almindelig stiv firkantet dæmper vil ikke hjælpe dig.

Det vigtigste er nok alligevel ophængningen. Gummibøsninger der er nøglen til et vibrationsfrit anlæg.

• Synes
Perham
  • Laddar…
S STB sagde:
Formentlig går vibrationerne gennem væggen, men det vil dæmpe lyden i hele rørsystemet at sætte på et fleksibelt rør i begyndelsen. Det mest effektive er at erstatte 90 graders bøjningen i begyndelsen med en lyddæmper. F.eks. sådan en her: [link] (Første træf på google. Der findes masser af andre leverandører.)

Du har ikke problemer med luftbåren lyd i kanalerne, så en almindelig stiv firkantet dæmper vil ikke hjælpe dig.

Det vigtigste er nok alligevel ophængningen. Gummibøsninger der er nøglen til et vibrationsfrit anlæg.
Har bestilt og skal prøve nu. Har også fundet ud af, at aggregatet hænger på en beslag som er skruet i væggen. Så hvis jeg lykkes med at skrue et par korte bolte der, hvor benene egentlig skal sidde, og derefter skubber ind en type gummimåtte, kan jeg skrue boltene ud og løfte aggregatet lidt. Det fjerner måske noget vibration i væggen uden at gøre større indgreb?
Så kan jeg gøre det samme hos naboen, hvad tror I?

P danneha sagde:
Flyttet ind i nyt rækkehus og oplever desværre vibrationer i stuen fra naboens varmeveksler som står bag ved stuevæggen i deres bryggers.

Talt med dem og aggregatet er gammelt, 85. Har renset ventilatorerne, men det er stadig en dump vibration. Værre i hjørnerne af vores stue. Kan dog ikke høres i rummene på førstesalen eller i rummet ved siden af stuen.

Vil en ny væg med stålregler, isolering og dobbelt lag gips hjælpe med at få fjernet lyden?

Og hvordan gør man bedst ved loft og gulv. Fjernes det eksisterende gips samt parket? Skal man vel finde en regel i loftet at fastgøre stålreglen til?
Er de nye stålregler helt fritstående fra den gamle skillevæg?

Erfaringsmæssigt er det som regel mest effektivt at starte med at vibrationsisolere kilden mod en tung byggedel (bundpladen). Dette forudsat at trådskaberens nabo anser sig villig til at gøre det.

Den lyd, som trådskaberen oplever i sin bolig, er med stor sandsynlighed s.k. bygningslyd. Vibrationer fra en installation overføres til den byggedel, som installationen er fastgjort til, og overføres derefter videre til tilstødende boliger via adskillende konstruktion (skillevæggen, som trådskaberen havde tænkt at forsynet med en fritstående ekstra isolering) og flankende konstruktioner (ydervæg, gulv og loft) for derefter at afstråle som lyd i trådskaberens bolig.

Hvis den boligsadskillende væg er en letvæg, fås en s.k. triple konstruktion, hvis en sådan vægtype forsynes med en fritstående ekstra isolering. Luftspalten mellem den gamle væg og gipspladerne i den fritstående ekstra isolering medfører, at der tilkommer en hulrumsresonans. Ved at placere mineraluld i denne luftspalte reduceres denne resonans en smule.

Hvor i frekvens denne nye hulrumsresonans opstår, afhænger bl.a. af afstanden mellem den eksisterende væg og indersiden af den inderste plade i den nye ekstra isolering. Jo større afstand, desto længere ned i frekvens havner resonansen.

P danneha sagde:
Ja, nu er der jo glipper på op til 0,5 cm rundt om hele væggen ind til stålreglen.
Det sjove er, at nogle steder hører man ikke lyden, mens den forstærkes f.eks. i hjørnerne. Det er nok at flytte en meter til siden i sofaen, så bliver lyden mere markant. Kan typ gardiner hjælpe med at forhindre noget? Jeg er jo lige flyttet ind, så væggene er bare, og der er ingen gardiner.

Ved de lilla pile er lyden værst. Ved grøn pil kan man sidde uden at høre
Det fænomen, I taler om, har med såkaldte rumresonanser at gøre. Se nedenstående link.
https://amcoustics.com/tools/amroc

Når lyd reflekteres i et lukket rum, vil lydbølgerne, der ligger i fase i visse dele af rummet, arbejde sammen, hvorved der dannes stående bølger i disse positioner. I andre punkter i rummet havner lydbølgerne i modfase. Når faseskiftet mellem to bølger er 180 grader, sker der såkaldt lokal udslip af lydniveauet (det er den teknik, der anvendes i støjreducerende hovedtelefoner). I disse punkter opleves lydniveauet som væsentligt lavere end i de punkter i rummet, hvor stående bølger dannes. Lyd forstærkes i hjørnerne, fordi der sker væsentligt flere refleksioner sammenlignet med øvrige dele af rummet.
https://quantum-protection.com/wp-content/uploads/2015/09/skalar-vag.jpg

N nomoD2 sagde:
Er de nye stålregler helt fritstående fra den gamle skillevæg?

Erfaringsmæssigt er det ofte mest effektivt at begynde med at vibrationsisolere kilden mod tung bygningsdel (bundpladen). Dette forudsat at trådskaberenes nabo anser sig villig til at gøre det.

Den lyd som trådskaberen oplever i sin bolig er med stor sandsynlighed såkaldt strukturlyd. Vibrationer fra en installation overføres til den bygningsdel som installationen er forankret mod og overføres derefter videre til tilstødende boliger via den adskillende konstruktion (skillevæggen som trådskaberen tænkte at forsyne med en fritstående tillægsisolering) og flankerende konstruktioner (ydervæg, gulv og loft) for at derefter udstråles som lyd i trådskaberens bolig.

Hvis den boligsadskillende væg er en letvæg, opnås en såkaldt trippelkonstruktion hvis en sådan vægtype forsynes med en fritstående tillægsisolering. Luftspalten mellem den gamle væg og gipspladerne i den fritstående tillægsisolering medfører, at der opstår en hulrumsresonans. Ved at placere mineraluld i denne luftspalte reduceres denne resonans en smule.

Hvor i frekvensområdet, at denne nye hulrumsresonans opstår, afhænger bl.a. af afstanden mellem den eksisterende væg og indersiden af den inderste plade i den nye tillægsisolering. Jo større afstand desto længere ned i frekvens ligger resonansen.
Ja den er fritstående men skruet i loft, gulv og kortsider ca. 90 mm foran den gamle væg. Har fyldt op med isolering i hulrummet.
I stedet for denne trippelkonstruktion som jeg nu har bygget, havde det måske været bedre at blot øge massen på den eksisterende væg, sige 2 plader gips mere som skrues og limes, så at det var blevet 4 lag i alt mod dagligstuen samt naboens to plader.

Den bevæger sig

Gummifødder indkøbt, skal bare hæve 2,5 cm for at få ind

• To donkraft bruges til at hæve en genstand på gulvet ved siden af en væg og sofa i et rum med linoleumsgulv.
  • Synes
tobbbias og 1 anden
  • Laddar…
Sådan. De sidder ikke supergodt da der manglede gevind i hullerne. De er bare stukket ind og møtrikken justeret opad, så aggregatet hviler mod den. Men det var nok at løfte aggregatet og få det ud en cm i bagkanten fra væggen så er vibrationerne næsten væk.

Nu skal jeg bare overtale naboen samt sørge for at fastgøre fødderne bedre. Ved ikke helt hvordan dog.

Sjovt at man har bygget en væg for flere tusinde når man kunne købe gummifødder på Biltema for 80kr.

• Billede af et aggregat, som hviler på sorte gummifødder mod gulvet, tilpasset for at reducere vibrationer. Fødderne er ikke skruet ordentligt fast.
  • Synes
  • Trist
Silver78 og 3 andre
  • Laddar…
S
P danneha sagde:
Sjovt at man har bygget en væg for flere tusind når man kunne købe gummifødder på Biltema for 80kr
Jo, men man lærer af sine fejl. Det er derfor jeg kan så meget...

En anden lære kan jo være at spørge først hvis man er usikker. Du ser ud til at være meget handy med byggeri, så det er naturligt at starte med det man har styr på.

Det er alligevel meget sjovt at vi sammen har fundet en løsning, og at det ser ud til at fungere. Gummifødder, og alle andre typer af fjederophængning, kan lykkes mere eller mindre godt, fordi de kan komme i selvsving. Så må man bruge hårdere eller blødere ophængning for at komme væk fra den aktuelle frekvens.

Du kan også fejre med en ordentlig fest uden at skulle bekymre dig om at forstyrre naboen takket være den nye fine velisolerede væg. :)

Satte du også lyddæmpende flexrør på? Det anser jeg er næste skridt, hvis det ikke er nok med gummifødder. Bruger man sådan et i stedet for en 90 graders bøjning får man meget gode resultater, både for vibrationer og mere højfrekvente lyde.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
Jeg må takke for al hjælp og gode idéer.

Jeg har bestilt en flex-lyddæmper, som jeg tænkte at prøve at sætte på tilluften, og hvis det fungerer godt, bestiller jeg til fra luften også.

Lyden blev dog bedre i alle ventiler, når aggregatet vibrerer mindre. ☺️

Nu mangler jeg bare at beslutte, om væggen skal være der, eller om jeg skal tage de 10 centimeter tilbage, som den byggede.

Hvilken enorm forskel i lyd i soveværelserne. Blev næsten knapstille.

Nu kunne jeg gøre det samme på udsugningen også, men der er desværre en t-samling lige over aggregatet, så den lyddæmper vil blive helt lige hvilket jeg antager dæmper lidt dårligere?

• Lydisolering omkring ventilationsrør i et rum med træbeklædning og plettet væg.
Senest redigeret:
  • Synes
bearmaniac og 1 anden
  • Laddar…
Lidt ringere men det bliver næsten lige så godt. Sæt den ved siden af den anden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.