Eller måske lade være med isolering helt de sidste to meter og kun have gips der. Spørgsmålet er, om det slipper nok varme igennem fra indersiden, så rummet ikke bliver koldt.

Hvis huset er bygget i moderne tid og har dampspærre, er det nok ikke godt at isolere væsentligt meget, da dampspærren så sandsynligvis vil komme på den kolde side.

Hvis ikke støj er et problem i det område, så måske kan der laves en afgrænsning, og det område uden isolering. Formentlig er der også behov for en ventil el lign mod rummet for at mindske risikoen for fugt/kondens.

• Synes
Perham
  • Laddar…
Tak for svar. Ringede til Isover teknisk support, og de mente, at jeg kunne fuldisolere, da den nuværende isolering i ydervæggen er ca. 180mm, og den nye ville være 90. Forudsat at der er en dampspærre inde bag gipsen på den gamle væg. Hvis jeg stadig var bekymret for fugt, kunne jeg som du skriver undlade isolering ved ydervæggen.

Måske skal jeg bygge en temperaturmåler ind der for at kontrollere i løbet af vinteren. Men som du skrev, så kan det måske være nødvendigt med en ventil ind i den del, men det ødelægger jo en del af lydisoleringen.

Ja, det er et grænsetilfælde, så en hygrometer og termometer ville ikke være dårligt. De er jo altid gode at have, så hvis du synes, at alt virker okay efter en vinter eller to, så er de sikkert brugbare et andet sted.

Ved fra egen erfaring, at der kan komme skimmelsvamp bag et par Billy-bogreoler. Det var et udsat yderhjørne af væggen, måske ikke helt perfekt isoleret, samt moderat ventilation og tørretumbling i rummet nogle gange. Blev ikke opdaget før vi flyttede og tog bogreolerne ned.

Har isoleret og sat et lag gips nu. Dog ikke skruet helt samt ikke fuget langs gulv vægge og loft. Lyden blev lidt mere dæmpet, men desværre er der vibrationer også i den nye væg fra varmeveksleren, og man kan høre, når de bruger tørretumbleren.

Spørgsmålet er, om det overhovedet kan betale sig at lægge et lag gips mere på? Om det vil hjælpe?

Føles som om man skulle have brug for 10 lag for at få ordentlig tyngde.

Bliver som resonans på visse steder i stuen, hjørnerne er værst. Nu ved jeg ikke, om det går at gøre noget ud over at gå til den fejlkilde.

• Gipsvæg under konstruktion i stue, med tripod, sofa og stol i forgrunden. Ingen fugning ved gulv, vægge eller loft endnu.
Lige nu føles det som om vægbyggeriet var unødvendigt, da det desuden har taget 10 cm af rummet.
Måske skulle man satse på at rive væggen ned og skrue/limme flere gipsplader op på den eksisterende væg. Så der bliver omkring 4 lag der.

Du har fuget mod gulv, loft og vægge går jeg ud fra?

Nej ikke endnu. Tror du, det gør en stor forskel?

Som sagt har jeg bare sat et lag gips, som ikke er skruet helt endnu. Tanken er jo at blødforsegle og så sætte et lag til med forskydning på samlingerne. Men lige nu føles det som om hele den nye væg vibrerer omtrent lige meget, så ved ikke om det er umagen værd.

Det bliver jo ikke værre, men det er sandsynligvis en hel del stomvibrationer involveret, og de er svære at få væk uden at gå til kilden. Men en moderne vaskemaskine høres næppe gennem en lukket stille indendørsdør. Hvis du beder om at få justeret fødderne på maskinen hos naboen, måske bliver lyden reduceret.

Det er desværre deres värmeväxlare som giver mest vibrationer da den er ophængt direkte på væggen. Ifølge motageanvisningen skal den egentlig stå på ben. Der er nok det egentlige problem. Må bare finde ud af, hvordan de har skruet den fast samt finde ben, der passer.

Med facit i hånd skulle jeg være begyndt der.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
Desværre kan en ny fritstående væg forstærke lydproblemer. Hvordan det er med rene vibrationer, vil jeg lade være usagt. Hvad er det egentlig, der vibrerer? En värmeväxlare plejer ikke at gøre det.

En væg med teoretisk lydreduktionsværdi R’w=48dB mister 10dB i reduktion ved en 1m lang 3mm spalte. Så jeg ville have fugen og derefter sat den anden plade op. Hvis du kan måle, hvilken frekvens støjen ligger på, kan du lettere få svar fra en akustiker her.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand sagde:
Desværre kan en ny fritstående væg forstærke lydproblemer. Hvordan det er med rene vibrationer, lader jeg være usagt. Hvad er det egentlig, der vibrerer? En varmeveksler plejer ikke at gøre det.
Tror, at det er ubalance i ventilatorerne, der sidder i. Min udsugningsventilator var fuld med skidt, så jeg gjorde den ren, men blev alligevel nødt til at købe ny, da lejerne begyndte at blive dårlige. Blev lidt bedre, men har vibrationer fra den også.

P danneha sagde:
Tror at det er ubalance i ventilatorerne der sidder i. Min udsugningsventilator var fuld med skidt så gjorde den ren men blev alligevel nødt til at købe ny senere da lejerne begyndte at blive dårlige. Blev lidt bedre men har vibrationer fra den også.
Så er det et ventilationsaggregat vi taler om her? Er den fra 85 har den passeret teknisk levetid og det er passende at udskifte motorer og ventilatorer. Ellers kan man balancere en ventilator på samme måde som et bilhjul.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.