17,135 læst ·
65 svar
17k læst
65 svar
Isolere vibrationer fra nabo
Flyttet ind i nyt rækkehus og oplever desværre vibrationer i stuen fra naboens varmeveksler, som står bag stuevæggen i deres bryggers.
Har talt med dem, og aggregatet er gammelt, 85. Har renset blæserne, men der er stadig en dump vibrerende lyd. Værre i hjørnerne i vores stue. Høres dog ikke i rummet på førstesalen eller rummet ved siden af stuen.
Vil en ny væg med stålregler, isolering og dobbelt lag gips hjælpe med at fjerne lyden?
Og hvordan gør man bedst ved loft og gulv. Skal man fjerne eksisterende gips samt parket? Man skal vel finde en regel i loftet at fastgøre stålreglen i?
Har talt med dem, og aggregatet er gammelt, 85. Har renset blæserne, men der er stadig en dump vibrerende lyd. Værre i hjørnerne i vores stue. Høres dog ikke i rummet på førstesalen eller rummet ved siden af stuen.
Vil en ny væg med stålregler, isolering og dobbelt lag gips hjælpe med at fjerne lyden?
Og hvordan gør man bedst ved loft og gulv. Skal man fjerne eksisterende gips samt parket? Man skal vel finde en regel i loftet at fastgøre stålreglen i?
Vi har diskuteret dette, men det føles som om det løber op i penge. Det er formentlig den bedste løsning. Dog har jeg læst om andre, der har installeret nyere aggregat og fået lignende problemer med netop vibrationer i stommen. Desværre sidder deres aggregat jo skruet i væggen, som adskiller os.
Vores er klart nyere end -85, men giver en del vibrationer og lyde i væggene. Nu står den på en etage, vi ikke bruger, så vi forstyrres ikke så meget, men et firma, der var her og justerede den, sagde, at en ny motor for nogle tusind kroner ville gøre den mere lydløs. Kan måske være et mellemtrin for jer. Og når nogen alligevel er der og skifter motor, kan den måske få gummifødder, hvis det er muligt.
Præcis, ny blæser har jeg kigget på og bestilt hjem til vores da jeg må gøre noget ved den også. Tror at hvis man løsner deres aggregat fra væggen og stiller det på gulvet som er betonplade så bør lyden mindskes. Dog virker aggregatet ikke lavet med ben desværre, men kun ophængt.
Hvis vi alligevel vælger at bygge isolerende fra vores side, undrer jeg mig over, hvad der bliver bedst mod vibrationer i væggen.
1. Montere en ekstra gipsplade, der er tung og stiv, måske gulvgips? Det ville betyde 3 lag gips. Eller måske endda 4 lag i alt. Er det muligt at fastgøre?
2. Bygge en ny indervæg 1 cm fra den gamle med metalstolper, isolering og dobbelt lag gips.
1. Montere en ekstra gipsplade, der er tung og stiv, måske gulvgips? Det ville betyde 3 lag gips. Eller måske endda 4 lag i alt. Er det muligt at fastgøre?
2. Bygge en ny indervæg 1 cm fra den gamle med metalstolper, isolering og dobbelt lag gips.
Viste sig desuden at være både tørretumbler og tørreskab, der larmer gennem væggen. Har derfor startet byggeriet.
Ved ikke om man skal fastgøre de stående regler, når man begynder at sætte gips, i tilfælde af at det begynder at afvige nogle mm og bliver skævt til sidst. Så kan man justere efterhånden. Reglerne er kun 40mm brede, så ikke meget at skrue i. Nogen med tips? Gipspladerne er måske meget præcise mål, har dog ikke købt dem endnu.
Ved ikke om man skal fastgøre de stående regler, når man begynder at sætte gips, i tilfælde af at det begynder at afvige nogle mm og bliver skævt til sidst. Så kan man justere efterhånden. Reglerne er kun 40mm brede, så ikke meget at skrue i. Nogen med tips? Gipspladerne er måske meget præcise mål, har dog ikke købt dem endnu.
Det der bliver nok godt - Jeg fastgør selv reglarne med den tilhørende fixertang i den ene ende og lader den anden løbe frit, indtil gips eller plyfa kommer op. Sætter dem med et lille magnetpas, så man får en flyvende start.
Tænk på at bruge den rigtige isolering for lyd - Isover Piano Lydplade er beregnet til lydisolering.
Skal du hænge ting på væggen, ville jeg bruge OSB eller K-Plywood.
Bruger du dobbelte lag gips, så husk at sjakre skarverne, så begge lag ikke lander på samme regel.
Gør det til en vane at markere reglarne på pladen inden montering - Det letter arbejdet, og start også mod en væg for at få en lige begyndelse.
Held og lykke!
Tænk på at bruge den rigtige isolering for lyd - Isover Piano Lydplade er beregnet til lydisolering.
Skal du hænge ting på væggen, ville jeg bruge OSB eller K-Plywood.
Bruger du dobbelte lag gips, så husk at sjakre skarverne, så begge lag ikke lander på samme regel.
Gør det til en vane at markere reglarne på pladen inden montering - Det letter arbejdet, og start også mod en væg for at få en lige begyndelse.
Held og lykke!
Isoleringen burde tage livet af resonansen... visst er risikoen, som du har sagt tidligere, at det kan vandre i stommen - men så længe du holder lidt luftspalte på den nye væg mod den gamle, så bør det ikke komme fra væggen i hvert fald.
Kom til at tænke på en ting nu, når jeg skal isolere. De to sidste meter på væggen er ydervæg. Resten vender mod deres vaskerum. Kan der evt. blive problemer med kondens inde i væggen, hvis jeg har luftspalte mellem den gamle gips og den nye isolering. Eller skal jeg fylde med isolering mod den gamle gips der?