Skal bygge en lav (60cm) støttemur med Benders Megawall Garden. Producenten foreskriver 15cm 8-16 direkte bag muren, derefter bjergknus 0-32.

Eftersom jeg har 2,5 ton bjergknus på traileren lige nu, ville det passe bedre at ikke bruge 8-16 og i stedet bruge Isodrän/Pordränplader.

Talt med Benders om dette og fik positive men lidt vage svar ("vi har ikke testet"). Min forståelse er, at 8-16 blot har funktionen at lede ned evt. vand bag muren.

Jeg tror, at dette ikke er specielt usædvanligt, men overvejer om nogen har testet det rigtigt? Behøver kun et par kvadratmeter, så kan jeg finde et par løse plader, som er blevet til overs, bliver det også en billig løsning.

Det er vel kombinationen af dræning og at skabe et rum, hvor frostspringning ikke kan ske, som man vil opnå med 8-16, så hvorfor ikke.

I kommunale arbejder med stenpartier og granit har jeg set, at en form for isodrän er blevet brugt, sandsynligvis af lignende årsager. Tænk på, at lidt jorddug er godt for at undgå organisk materiale, der blander sig med vand og løber ind.

Senest redigeret:
Ja, stoppe tjälskott er selvfølgelig en funktion også, og det burde en isodrän-skiva håndtere på lignende vis, synes jeg. Markduk kan sikkert være nødvendig mellem isoleringsskive og 0-32, så nollfraktionen ikke tilstopper isodrän-skiven, på den anden side foreskrives der intet sådant mellem 0-32 og 8-16.

Sidste års mur blev bygget uden isodränplader, men nu er det tid til en 8-9 m støttemur igen, og jeg overvejede igen dette med isodrän.

For at få klarhed i det oprindelige spørgsmål ringede jeg til Isodrän, som tydeligt erklærede, at det drænerende lag tættest på muren (8x16) kan erstattes med en isodränplade. Det bagvedliggende lag af klippesten kan ikke erstattes, og det skyldes, at man vil have pakket materiale bag muren. Hvis man ikke fylder med materiale, der kan pakkes (og pakker det), vil dette trykke muren ud, når materialet sætter sig.

Så denne gang tænkte jeg, at jeg nok ville undgå at hente en fraktion og købe lidt isodrän på nettet.

• Synes
corre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.