26,344 læst ·
43 svar
26k læst
43 svar
IPE bjælker - styrke
Jeg forstår, men så vil jeg gerne vende det lidt om... Skulle man da ikke kunne lave afvekslinger (så som jeg har gjort i midterpartiet) hele vejen ud med f.eks. 120cc og lad os sige 195x45 reglar? Så bygger man i midten af de eksisterende 120 reglar, så bygger man meget lidt opad eller nedad tænker jeg. Spørgsmålet er, om dette stadig har samme bærende evne som at have en hel bjælke over eller under de eksisterende reglar.JOW sagde:
Håber du forstår, hvad jeg mener...
En tanke, som jeg ikke har leget færdig med i hovedet endnu..
Hvis man tager inspiration fra en masonitbjælke...
De har en kerne i masonit, og træ i over- og underkant.
Masonitens/boardens opgave er jo så at holde reglerne på samme afstand fra hinanden hele tiden.
Bjælkens bærende evne opnås gennem afstanden mellem over- og under "træregel"
Altså, hvis man kortler i bjælkelaget som du har gjort, skrue- og limmer en 2"x2" mod kortlerne på både over- og underside så får man en bjælke, hvor træk- og trykkræften optages af 2"x2"'en og kortlerne holder den indbyrdes afstand mellem de regler konstant.
Den løsning har jeg ikke set eller hørt andre steder... så...
Måske kan en teoretisk bevandret person svare..
Hvis man tager inspiration fra en masonitbjælke...
De har en kerne i masonit, og træ i over- og underkant.
Masonitens/boardens opgave er jo så at holde reglerne på samme afstand fra hinanden hele tiden.
Bjælkens bærende evne opnås gennem afstanden mellem over- og under "træregel"
Altså, hvis man kortler i bjælkelaget som du har gjort, skrue- og limmer en 2"x2" mod kortlerne på både over- og underside så får man en bjælke, hvor træk- og trykkræften optages af 2"x2"'en og kortlerne holder den indbyrdes afstand mellem de regler konstant.
Den løsning har jeg ikke set eller hørt andre steder... så...
Måske kan en teoretisk bevandret person svare..
Et andet forslag som kombinere lidt af hverJOW sagde:
Det burde give samme effekt som at have dem nedenunder men med fordelen af at bygge opad i stedet (dog meget mindre end 220 reglar)
Hvad tror I? Er dette ok at gøre?
Senest redigeret:

Købt IPE-bjælker to stykker. 160 mm. Og håber, at det vil holde til denne konstruktion i stedet for de Søjler, man ser på billedet. Tænkte at have en bjælke langs med huset ovenfor vinduet, samt den bjælke, der skal ligge i stedet for søjlerne, skal belaste den bjælke, der går langs facaden.
Så mit spørgsmål nu er, Vil IPE 160 holde til dette? Blevet frygteligt usikker nu.
Mvh
Når det gælder taget på et hus, ville jeg uden tøven kontakte en konstruktør.
Find bare en, der sælger tagstole, så kan de tjekke din dimensionering. Hvis det viser sig, at dine IPE-bjælker er tilstrækkelige, betaler du kun for konsultationen.
Det, du skal gøre, er at måle dine tagstole op (dimension på træet og placering af alle regler i tagstolen) samt alle de mål, du kan tænke/tro du har brug for.
Mål på udhænget og bærende vægge ligeledes.
Tag billeder af, hvordan det ser ud på loftet over vinduespartiet.
Det er ret tykt mellem vinduerne, så det er med stor sandsynlighed bærende stolper der også.
Find bare en, der sælger tagstole, så kan de tjekke din dimensionering. Hvis det viser sig, at dine IPE-bjælker er tilstrækkelige, betaler du kun for konsultationen.
Det, du skal gøre, er at måle dine tagstole op (dimension på træet og placering af alle regler i tagstolen) samt alle de mål, du kan tænke/tro du har brug for.
Mål på udhænget og bærende vægge ligeledes.
Tag billeder af, hvordan det ser ud på loftet over vinduespartiet.
Det er ret tykt mellem vinduerne, så det er med stor sandsynlighed bærende stolper der også.
Hvordan gik det med garagen? Hvilken løsning blev det?d0nnie sagde:Et forslag, der kombinerer lidt af hvertHvad tror du/I om at bruge IPE100 bjælker (som det blev sagt fra starten) men montere dem ovenpå de eksisterende 120x45 reglar? Man kan derefter spænde IPE bjælkerne fast til reglarne med hulbånd ([link]) rundt om selve IPE bjælken og skrue det fast i reglarne med ankerskrue.
Det burde give samme effekt som at have dem på undersiden men med fordelene af at bygge opad i stedet (dog meget mindre end 220 reglar)
Hvad tror I? Er dette ok at gøre?
Og for at svare på spørgsmålet i citatet, ja det går fint, hvis IPE100 er den dimension af bjælke, der klarer den belastning, der bliver. Et alternativ er at svejse ører på bjælken, som går ned til spærrets underramme og skrue det sammen der.
En konstruktør for denne type konsultation hvilke virksomheder kan jeg muligvis kontakte da JOW? Bor i Kristianstad-området i Skåne. Har du nogen idé om, hvordan jeg kan finde nogen?
Hvad mener du med "tykt mellem vinduerne" og at det skulle være bærende stolper?
Hvis du skulle gætte, tror du bjælken er tilstrækkelig? og tror du, at teglstenen vil kunne tåle den punktbelastning, der bliver af bjælken?
Tak for svaret.
/mvh
Hvad mener du med "tykt mellem vinduerne" og at det skulle være bærende stolper?
Hvis du skulle gætte, tror du bjælken er tilstrækkelig? og tror du, at teglstenen vil kunne tåle den punktbelastning, der bliver af bjælken?
Tak for svaret.
/mvh
Har helt misset dit spørgsmål, men bedre sent end aldrig som de siger. Det korte svar er, at projektet blev lagt på is da jeg tilbragte sommeren med at bygge en terrasse i stedetJOW sagde:Hvordan gik det med garagen? Hvilken løsning blev det?
Og for at svare på spørgsmålet i citatet, ja det går fint, hvis IPE100 er den dimension af bjælke, der klarer den belastning der bliver. Et alternativ er at svejse på ører på bjælken, som går ned til tagspærrens underramme og skrue det sammen der.

Begyndte dog at tænke på garagen igen i dag og tog denne tråd op for inspiration. Jeg er stadig i tvivl om, hvordan jeg skal løse det. Jeg overvejer at udskifte/bygge på alle de langsgående 120x45 regler til 195x45 samt lægge 220x45 regler ovenpå og på tværs af disse (sammenbinde det med gaffelankre, som du viste på et billede tidligere)
Tror denne løsning er den nemmeste og frem for alt den billigste. Bare usikker på, om det bliver tilstrækkeligt med hensyn til stabilitet og holdbarhed.
Klik her for at svare