En stålbjælke har desuden fordelen ved at kunne montere en telfervogn med tilhørende telfer og kunne løfte lidt tungere ting samt flytte dem sidelæns (f.eks. motorløft, hvis du har sådan interesse). Dog kan det være nødvendigt med en lidt større bjælke end IPE 120, men det afhænger af, hvor meget du har lagret på taget, samt hvad du vil løfte med telferen....

At dømme ud fra dit billede af garagen, bør det være af største interesse at få så lav byggehøjde som muligt på bjælkerne, der skal bruges. Så skal du holde dig til stål, og derudover bør du kigge på HEA eller endnu bedre HEB, ikke IPE.

injonil har en god pointe der.
Dog er der ingen grund til at kigge på HEB (som desuden plejer at være sværere at få fat i) i dette tilfælde, da selv den mindste HEA-bjælke (HEA100) klarer behovet med lethed. Den er desuden kun 96mm høj sammenlignet med en HEB100, som er 100mm.

Jeg ville have valgt IPE100 eller HEA100 afhængigt af, hvad jeg kunne få fat i nemmest/billigst.
Eller hvorfor ikke VKR/KKR 100x100 eller lignende.

injonil sagde:
At dømme ud fra dit billede af garagen, burde det være af største interesse at få så lav bygningshøjde som muligt på bjælkerne, der skal bruges. Så skal du holde dig til stål, og desuden bør du kigge på HEA eller endnu bedre HEB, ikke IPE.
Jeg havde ikke tænkt mig at bygge bjælkerne ind, men tænkte leve med, at de stikker lidt ned. Højden i dag er 2,40m (mens garageporten åbner på ca. 2,10m), og skulle 3 bjælker bygge ned til 2,20m, så havde jeg nok kunnet leve med det. Min forhåbning var, at IPE100 kunne "motsvaras" af Limträ 42x180 for så havde omkostningen blevet lavere. Desuden er det nemmere at arbejde med limträ pga. vægten.

Uanset hvad, jeg vil tage til mig det, du nævner, og tænke videre. Bedre tænke 10 gange og gøre det rigtigt fra begyndelsen :) Hvilken størrelse skal man op i HEB for at matche IPE100 eller IPE120?

Gabbe1 sagde:
injonil har en bra synpunkt där.
Dog findes ingen grund til at kigge på HEB (som desuden plejer at være sværere at få fat i) i dette tilfælde, eftersom selv den mindste HEA bjælke (HEA100) klarer behovet med lethed. Den er desuden kun 96mm høj sammenlignet med en HEB100 som er 100mm.

Jeg ville have valgt IPE100 eller HEA100 afhængigt af hvad jeg kunne få fat i nemmest/billigst.
Eller hvorfor ikke VKR/KKR 100x100 eller lignende.
Hvordan er VKR/KKR i styrke og bøjningsstivhed sammenlignet med IPE100? Klarer den normerne for bøjning på gulvet?

Edit: Glem ovenstående spørgsmål da både VKR og KKR er meget dyrere end IPE. Det føles stadig som IPE 100 har flere fordele når det gælder pris og vægt.

Senest redigeret:
d0nnie sagde:
Hvilken størrelse skal man få i HEB for at svare til IPE100 eller IPE120?
HEB 100 er den mindste, som findes, hvilken er ca. 2,6 gange stærkere end IPE 100 og ca. 1,4 gange stærkere end IPE 120, hvis man kigger på bøjningsinertien (I-værdien).

roli sagde:
HEB 100 er den mindste, der findes, hvilket er ca. 2,6 gange stærkere end IPE 100 og ca. 1,4 gange stærkere end IPE 120, hvis man ser på bøjningsinertimomentet (I-værdien).
Hmmm...en anden ting slog mig da... Hvis HEB 100 nu er 1,4 gange stærkere end IPE 120, burde det så ikke være nok med 2 stk. HEB 100 bjælker i stedet for 3 stk. IPE 120? IPE 120 var allerede lidt over normen ifølge den tidligere udregning...

Stålbjælkerne vil kunne klare dette, men ikke dine 45x120 bjælker. For de får vel da en spændvidde på 7/3= 2,33m. Hvilket nok er for langt for at klare nedbøjningskravet.

Er det ikke lettere at lægge 45x220 oven på tagstolens underramme og hænge tagstolens underramme op i denne. 45x220 bjælkerne lader man hvile på ydervæggen. Og der behøves ikke nogen særligt limtræstolpe i ydervæg, men en almindelig regel i væggens dimension er tilstrækkelig (forudsat at den låses i sideværts, hvilket er let at gøre.)

Foreslår altså at lægge 2 stk 45x220 en ved hver fagværk (for at komme så lidt i vejen som muligt).

Jeg forstår ikke, hvorfor man har bygget med en ekstra bjælke mellem tagstolene. Tagstolene ser ud til at sidde cc120, og med en ekstra bjælke imellem.

Ved en hurtig lille søgning fandt jeg dette billede:
Trækonstruktion med krydsfinérplade og metalkonnektorer i et renoveringsprojekt.

JOW sagde:
Er det ikke nemmere at lægge 45x220 ovenpå spærrets underramme og hængsle op spærrets underramme i denne.
45x220 bjælkerne lader man hvile på ydervæggen.
Og der behøves ikke nogen særlig limtræssøjle i ydervæg, men en almindelig regel i væggens dimension er nok (forudsat at den låses i siderne, hvilket er let at gøre.)

Jeg foreslår altså at lægge 2 stk 45x220 en ved hver gitterkonstruktion (for at komme så lidt i vejen som muligt).

Jeg forstår ikke, hvorfor man har bygget med ekstra bjælke mellem spærerne. Spærerne ser ud til at sidde cc120, og med ekstra bjælke mellem.
Indebærer den løsning ikke, at man fordeler en del af vægten på spærrets underkant? Det var lidt det, jeg tænkte at undgå. Jeg ved ikke, hvad spærerne kan klare og vil ikke belaste dem mere end de er beregnet til.

Og for at klarlægge endnu mere. Fra begyndelsen var der kun 2 spær med 120cc og intet mere. Resten har jeg selv bygget med det formål at opnå en overetage og også for at afstive konstruktionen yderligere.

roli sagde:
Stålbjælkerne vil kunne klare dette, men ikke dine 45x120 bjælker. For de vil så have et spænd på 7/3= 2,33m. Hvilket nok er for langt til at klare nedbøjningskravet.
Efter lidt mere research så tror jeg en længde på 2,33 skal klare sig for 120x45 reglar. Det gør det iaf i følge denne tabel da jeg har anvendt C24 reglar. Så måske kan man køre 2 stk. HEB100 bjælker i stedet for 3 stk. IPE100. Mange gode ideer nu :)

http://www.svenskttra.se/MediaBinar...e_FileID=0fbb3079-0d41-4e9e-8800-0728dbeb723c

Diagram over dimensionering af gulvbjælker i bolig, viser max fri længde for forskellige bjælker. Tabeller med værdier for forskellige typer og dimensioner.

Klara sig uden at gå i stykker er én ting, det skal de nok klare. Men spørgsmålet er, hvor stor nedbøjning du ønsker.

Tidligere blev der skrevet om 10 mm eller L/400, tabellen du viser bruger 20 mm eller L/200, og det er andre værdier. Så hvor "svajende" gulv ønsker du at have i din opbevaringsdel?

d0nnie sagde:
Betyder den løsning ikke, at man mindsker en del af vægten på spærens underside?.
Nej, for med den analogi bliver det dumt at hænge stålbjælker i loftet du forsøger at støtte.

Altså, det spiller ingen rolle hvilken side bjælkerne/spærens underramme som bjælken ligger på, konstruktionsmæssigt.
Forudsat at man sammenføjer bjælken med underrammen/bjælkerne (f.eks. med gaffelankre som på billedet). Bjælken skal stadig hvile på stolper i væggene.

Ulempen er jo så, at de bygger opad (hvilket måske ikke gør noget på loftet), hvilket også kan være en fordel, hvis man ikke vil bygge nedad i rummet (garagen i dette tilfælde).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.