Den nya ”Pelarborren” från Harvey tar borrandet till helt nya dimensioner!
Fullständigt nedlusat med inovationer, röststyrd, ger den en fingervisning om vart utvecklingen är på väg med framtidens maskiner. Intressant att se vart den hamnar i pris när den når marknaden.

Dag

Aprilskämt?

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Hej @heimlaga!

Fel tajmning i tid om det skulle vara ett aprilskämt. Jag är ganska säker på att den här maskinen kommer att finnas på marknaden i USA inom en snar framtid.
Varumärket Harvey är tydligen ett amerikanskt bolag som utvecklar och tillverkar sina produkter i Kina.
Dom har siktat in sig på att bara göra maskiner i ”High End” segmentet och tar givetvis betalt därefter.
Att utrusta dessa produkter med en massa olika digitala funktioner tilltalar nog en ganska stor välbärgad målgrupp Over There.
Pelarborren har ju inte förändrats så mycket genom åren. En gammal Arboga gör sitt jobb oavsett ålder bara den servas och underhålls så för att bredda/öka marknaden har man börjat lägga till så kallade nya ”nyttiga funktioner” i konstruktionerna.
Nova Viking är ett exempel i den tyngre klassen och i andra ändan finns den lilla Bosch PBD-40 har ett antal olika digitala funktioner.
Nu när Harvey har satt ribban för nya digitala funktioner så kommer givetvis andra tillverkare att försöka hänga med.
Jag tror att den elektroniska utvecklingen gör att företagen kommer tjäna mer pengar på produkterna. Massproducerad elektronik är billigare än en massa mekanisk tillverkning.
Oavsett tycker jag det är intressant att se hur många nya ”nyttiga funktioner” man kan skapa behov för framöver.

Dag

Jag tittade lite snabbt på videon, och jag tyckte rätt många av funktionerna var meningslösa eller?

Hjälp med att sikta var man ska borra?

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tittade lite snabbt på videon, och jag tyckte rätt många av funktionerna var meningslösa eller?

Japp. Och hjälp med att inte borra i handen..klart, de kanske saknar spännanordningar "över där" så man måste hålla plankan med handen istället...

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:

Den hjälpen kan nog fylla en funktion Over There då midjemåttet gör det svårt att komma tillräckligt nära för att se markeringen!

• Haha
heimlaga och 4 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Den nya ”Pelarborren” från Harvey tar borrandet till helt nya dimensioner!
Fullständigt nedlusat med inovationer, röststyrd, ger den en fingervisning om vart utvecklingen är på väg med framtidens maskiner. Intressant att se vart den hamnar i pris när den når marknaden.

Dag

[media]
Jag skummade lite snabbt i videon. Den ser ut att brygga gapet till CNC-fräs. Jag tror dock att priset hamnar nära en CNC-fräs också. Jag gillade att den startade och stannade själv vid rätt djup. Jag förstod dock inte om den kunde mata på djupet själv eller om den enbart var manuell.
Jag är för utveckling men jag tror den här är en evolution och inte en revolution. Men den har garanterat en målgrupp 👍

Jag hade nog hellre satsat på en Shaper Origin dock. Den kan ”borra” med mycket bra precision och verkar ha smidigt interface för enklare fräsning, tex borrhål. Den är också semi-manuell.

Kan den automatiskt sätta borrcentrum på en given sträcka från anhållet vore det en väldigt användbar feature. Att centrera på ett ritat märke...nja. Då blir centreringen beroende på hur bra man är på att märka ut centrum och känns som en stor del av noggrannheten går förlorad även om borren kan centrera på "one thousand of an inch".

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
C
Känns som att mycket av de tidsbesparande finesserna uppvägs av att det tar typ 30 sekunder att starta upp den. 😆

Ola C Ola C skrev:
Kan den automatiskt sätta borrcentrum på en given sträcka från anhållet vore det en väldigt användbar feature. Att centrera på ett ritat märke...nja. Då blir centreringen beroende på hur bra man är på att märka ut centrum och känns som en stor del av noggrannheten går förlorad även om borren kan centrera på "one thousand of an inch".
Är det inte det så ett flyttbart anhåll fungerar på numeriska fräsar ?

C
Z z_bumbi skrev:
Är det inte det så ett flyttbart anhåll fungerar på numeriska fräsar ?
Om du tänker på en trämaskin är det i princip så ja, fast det är anhållet som är styrt och inte spindeln som det förefaller vara i detta fall.

Jag har bara använt metallfräsar (för länge sedan) och den numeriska för metall tittade jag bara på flera år senare.

C
Z z_bumbi skrev:
Jag har bara använt metallfräsar (för länge sedan) och den numeriska för metall tittade jag bara på flera år senare.
Aha, nä en normal metallfräs har inga anhåll, de jobbar med arbetsstycket fixerat mot bordet.

När du nämner det är det ju självklart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.