Har fundet meget om installationslag på ydervæg i forummet, men aldrig min variant. Skal færdiggøre garagevægge og har isoleret færdigt 45mm, 95mm og så bygningsfolie ovenpå. Så har jeg OSB-plader og gips. Disse skaber dog kun en dybde på cirka 25mm, hvis man senere vil skrue ting op på væggen uden at sprække plasten. Hvad kan man så gøre? Det skal siges, at elektriciteten allerede er trukket gennem reglarne og går i 95mm isoleringslaget inden for plasten. Så alle dåser er tilpasset kun OSB og gips. Sætter jeg 45-reglar udenpå plasten for at skabe hulrum, så ender eludtagene langt inde i væggen?
Nogen der kan visualisere, hvad jeg mener? Hvad er tanken mon? Er det dumt kun at anvende OSB og gips?
Nogen der kan visualisere, hvad jeg mener? Hvad er tanken mon? Er det dumt kun at anvende OSB og gips?
Det er jo en garage. Jeg er ligeglad med installationslaget i min garage. Vil skrue ting op i reglarne og med hjælp af udenpåliggende bræt. Lidt afhængig af hvor kræsen man er med udseendet.
Vil du være omhyggelig, så tape rundt om dåser og gennemføringer. Der findes gode beskrivelser på nettet om, hvordan man taper. Men man skal typisk tage mange små tapebidder rundt om en gennemføring.
Vil du være omhyggelig, så tape rundt om dåser og gennemføringer. Der findes gode beskrivelser på nettet om, hvordan man taper. Men man skal typisk tage mange små tapebidder rundt om en gennemføring.
Senest redigeret:
Aah det er jo præcis sådan nogle enkle tips, man gerne vil have. Det virker meget smart, som du skriver at bruge eksterne brædder og sigte mod reglerne! Tusind tak.OXYD sagde:Det er jo en garage. Jeg er ligeglad med installationslaget i min garage. Vil skrue ting op i reglerne og ved hjælp af udenpåliggende brædder. Det afhænger af, hvor omhyggelig man er med udseendet.
Hvis du vil være grundig, så tape omkring fatninger og gennemføringer. Der findes gode beskrivelser på nettet om, hvordan man taper. Men man skal typisk tage mange små tape stykker rundt om en gennemføring.
Skal forresten samlingen mellem osb-pladerne sidde samme sted som samlinger for gipsplader, eller skal man "sprede" samlingerne ud, så at sige?
Har du et link? Synes det har været svært at finde fornuftige sider om netop tape.
Det kan man markere ud i f.eks. gulv eller loft. Om man sætter OSB+Gips eller plyfa+gips spiller det heller ingen rolle, da træpladen bærer al lasten alligevel. Selvfølgelig bør man skrue i reglerne, hvis man skal montere noget virkelig tungt, men for almindelige hylder osv. er grebet i OSB eller Plyfa tilstrækkeligt.
Når væggen først er fuldspartlet og malet, ved du jo alligevel ikke, hvor reglerne er. Hvis du absolut skal vide det, er en eller anden form for mere permanent markering passende. Eller et kort.
Når væggen først er fuldspartlet og malet, ved du jo alligevel ikke, hvor reglerne er. Hvis du absolut skal vide det, er en eller anden form for mere permanent markering passende. Eller et kort.
cc 60 cm?
Hvis man vil være helt præcis, så start fra et bestemt hjørne i hver væg og mål på mm præcist, hvor hvert regels centrum er fra hjørnet. Tegn op og skriv ned på et papir, der gemmes et passende sted.
Er det ikke nemmere og billigere med dobbelt gips, da du ikke vil sømme/skruve nogen andre steder end der, hvor reglerne er, for ikke at punktere dampspærren?
(Når du alligevel er i gang, er det måske også en god idé at måle, i hvilken højde, og hvor, der går elkabler gennem reglerne, så du ikke risikerer at sætte en 6"-søm det forkerte sted...)
Hvis man vil være helt præcis, så start fra et bestemt hjørne i hver væg og mål på mm præcist, hvor hvert regels centrum er fra hjørnet. Tegn op og skriv ned på et papir, der gemmes et passende sted.
Er det ikke nemmere og billigere med dobbelt gips, da du ikke vil sømme/skruve nogen andre steder end der, hvor reglerne er, for ikke at punktere dampspærren?
(Når du alligevel er i gang, er det måske også en god idé at måle, i hvilken højde, og hvor, der går elkabler gennem reglerne, så du ikke risikerer at sætte en 6"-søm det forkerte sted...)
Angående eldosor, mine endte også bag plasten. Der blev selvfølgelig et hul i plasten hvor stikkontakter og afbrydere skal sidde. Jeg tapee ikke og bemærkede ingen skader da jeg åbnede væggen efter 5 år. Jeg havde iofs ikke elementerne på. Så at sige, det var et koldt garage i mellemtiden.
Skal du have varme i garagen eller ikke?
Skal du have varme i garagen eller ikke?
En ting til:
Jeg havde gibs på væggene inden den første garage renovering, men de sugede al fugt op, som kom ind med bilen og løb på gulvet, så tog jeg dem ned og satte råspånt i stedet.
Jeg mener, gibs er meget følsomt i en garage.
Jeg havde gibs på væggene inden den første garage renovering, men de sugede al fugt op, som kom ind med bilen og løb på gulvet, så tog jeg dem ned og satte råspånt i stedet.
Jeg mener, gibs er meget følsomt i en garage.
Aha okay, det er sådan noget at tænke på også. Tog bare for givet, at gips var godt. Kan man bruge dobbelt osb måske? Smække lidt maling på det? Eller en osb og en spån måske?Lars48 sagde:Angående eldosor, mina hamnade også bag plasten. Det blev selvfølgelig et hul i plasten, hvor stikkontakter og brydere skal sidde. Jeg tape ikke og bemærkede ingen skader, da jeg åbnede væggen efter 5 år. Jeg havde i øvrigt ikke elementerne tændt. Så at sige, det var en kold garage i mellemtiden. Skal du have varme i garagen eller ej?
Jeg tror, jeg går med vedligeholdelsesvarme, bare fordi der alligevel er en sprække under garageporten fx, hvor kold luft kommer ind, så det ville jo være lidt unødvendigt spild af varme/energi at holde stuetemperatur derinde. Jeg forestiller mig en varmeblæser af en eller anden slags måske. Det er trods alt 50kvm faktisk.
Med tanke på dobbel isolering som du har, behøves der meget lidt varme for at holde det noget varmt. Nogle olieelementer duger godt og vel. Spånplader og maling bliver flot. Jeg er derimod begejstret for træ og paneler. Det er jo en smagssag.Fibonacci sagde:Aha okay det er sådan noget at tænke på også. Tog bare for givet at gips var godt. Kan man køre med dobbelte osb måske? Smække lidt maling på det? Eller en osb og en spån måske?
jeg tror jeg kører med vedligeholdelsesvarme bare for det er alligevel en sprække under garageporten fx hvor kold luft kommer ind så det bliver jo lidt unødvendigt spild af varme/energi at holde rumtemperatur så. Tænker mig en varmeblæser af en slags måske. Det er trods alt 50kvm faktisk
Klik her for at svare