Hej! Har brug for hjælp til at få svar på et spørgsmål, der har gnaget i mit hoved længe:
Jeg ser ofte på billeder, at folk bygger et installationslag inderst på deres vægge. Dette lag ser ofte ud til at blive bygget med vandrette 45/45-reglar.
Hvordan fastgør man derefter gipsplader på dette? Fastsætter man dem stående, bliver der jo ikke meget at skrue i? Eller sætter man en yderligere vertikal regel?
Jeg har måske fået det hele galt i halsen, men jeg har virkelig grublet over dette længe!
Jeg ser ofte på billeder, at folk bygger et installationslag inderst på deres vægge. Dette lag ser ofte ud til at blive bygget med vandrette 45/45-reglar.
Hvordan fastgør man derefter gipsplader på dette? Fastsætter man dem stående, bliver der jo ikke meget at skrue i? Eller sætter man en yderligere vertikal regel?
Jeg har måske fået det hele galt i halsen, men jeg har virkelig grublet over dette længe!
Selv sætter jeg først OSB (eller Plywood) liggende og derefter gips stående, så kan gipsen skrues i OSB'en på almindelig vis. Egentlig skal man nok stadig skrue gipsen i reglerne, men jeg skruer primært på almindelig vis og forstærker med et par skruer langs reglerne (og sørger naturligvis for at ramme reglerne i selve falsen), det har fungeret godt for mig uden revner.
At kun sætte gips ville jeg undgå, hvis det er muligt, det er så meget lettere at sætte ting op med en træplade bagved.
/U
At kun sætte gips ville jeg undgå, hvis det er muligt, det er så meget lettere at sætte ting op med en træplade bagved.
/U
Der findes ingen regler som siger at man skal skrue i reglerne, men det er selvfølgelig bedre men da skal man have den rigtige skrue. 29 mm gør jo ingen nytte da.ullberg sagde:Selv sætter jeg først OSB (eller Plywood) liggende og derefter gips stående, da kan gipsen skrues i OSB'en på almindelig vis. Egentlig skal man nok stadig skrue gipsen i reglerne, men jeg skruer primært på almindelig vis og forstærker med et par skruer langs reglerne (og sikrer selvfølgelig at ramme reglerne i selve falsen), det har fungeret godt for mig uden revner.
At kun sætte gips ville jeg undgå hvis det er muligt, det er så meget lettere at sætte ting op med en træplade bagved.
/U
Skal man sætte pladerne som på det højre billede i indlæg #2, så forudsætter det to lag plader, dvs. krydsfiner, OSB eller spånplade bagved gipsen. Ellers får man ingen støtte bagved gipspladens samlinger. Alternativt må man montere en masse kortlægter. Men der er vel i og for sig ingen seriøs hjemmefikser, der sætter enkeltgips uden træplader bagved?
Klik her for at svare