Har en isoleret ydervæg med gammel plast. Vil skifte til rigtig aldersbestandig bygningsfolie. Derefter skal krydsfiner skrues op.
Skal jeg skrue krydsfinerne direkte på stommereglerne (hvilket så vil perforere Bygningsfolie) eller skal jeg bygge en installationsvæg med liggende 45/45 regler og skrue krydsfinerne på disse regler?
Skal jeg skrue krydsfinerne direkte på stommereglerne (hvilket så vil perforere Bygningsfolie) eller skal jeg bygge en installationsvæg med liggende 45/45 regler og skrue krydsfinerne på disse regler?
Efter at have hørt rundt med både tømrere og generelt handy personer har svaret været det samme - krydsfiner er meget mere robust og har en højere kvalitet. OSB beskrives som at man har samlet alle overskydende trærester og så limet dem sammen. Dette bliver simpelthen en ringere plade.BirgitS sagde:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 086 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,086 indlæg
OSB er nok til at hænge alle almindelige ting op. Krydsfiner bruges i badeværelser, men der skal den kunne holde til vægten af en fuldt lastet kommode, som nogen sidder på en halv meter ud fra væggen. OSB er nok absolut mest almindelig bag gipsplader i almindelige vægge.
En enkelt træskrue i gips+OSB klarer 266 kg i vertikal last og 169 kg last lige ud fra væggen, og krydsfiner 4 henholdsvis 22 kg mere, se her: https://www.byggahus.se/forum/threads/infastning-osb.345815/post-3324469
Men det er dine penge, så du gør selvfølgelig, som du vil.
En enkelt træskrue i gips+OSB klarer 266 kg i vertikal last og 169 kg last lige ud fra væggen, og krydsfiner 4 henholdsvis 22 kg mere, se her: https://www.byggahus.se/forum/threads/infastning-osb.345815/post-3324469
Det er kun 10 m2, der skal have plader, så det bliver kun nogle hundrede kr dyrere.BirgitS sagde:
OSB er nok til at hænge alle almindelige ting op. Plywood bruger man i badeværelser, men så skal det kunne holde til vægten af en fuldt lastet kommode, som nogen sidder på en halv meter ud fra væggen. OSB er nok absolut mest almindeligt bag gipsplader i almindelige vægge.
En enkelt træskrue i gips+OSB kan klare 266 kg i vertikal last og 169 kg last direkte ud fra væggen, og plywood 4 henholdsvis 22 kg mere, se her: [link]
Klik her for at svare