Prosit sagde:
Hmmm, hvordan kan det være, at nogle præfabhusproducenter har råspont + gips, har de så god kvalitet på materialerne, at det fungerer? Trodde de forsøgte at holde omkostningerne nede...

En grund til, at jeg gerne ville have råspont, er for at have så lidt som muligt af lim og andre ting, der kan udsendes i boligen inden for plastfolien.

Uden at have regnet videre på det selv og bare gået efter, hvad jeg har hørt, så kunne råspont også blive billigere, hvis man gør arbejdet selv og ikke medregner arbejdsomkostninger altså...
Jo, jeg ved, at nogle husproducenter bruger råspont i væggene. Hvorfor? Ja, måske har de adgang til egen skov og saver det billigt, så det handler om et økonomisk spørgsmål. Men monteringsmæssigt er det bedre med osb, synes jeg i hvert fald. Selv hvis du gør det selv, er det vel sjovt, hvis det går hurtigt også?

Billigere er ikke råspont, hvis man kigger på byggmax priser
OSB plade hver plade 3 kvadrat (125 kr, 41 kr / kvadrat inkl moms)
Råspont 22x95, 7 kr/meter, skal bruge 11,4 m per kvadrat, = 79,80 kr per kvadrat

Hvis du vælger råspont, er det DUBBELT så dyrt som OSB. :cool:

imported_jo sagde:
Jo jag ved at nogle hustillverkare bruger råspont i væggene. Hvorfor? ja, måske har de adgang til egen skov og saver det billigt, så det handler om et økonomisk spørgsmål. Men monteringsmæssigt er det bedre med osb synes jeg iaf. Selvom du gør det selv er det vel sjovt hvis det går hurtigt også?

Billigere er ikke råspont, hvis man ser på byggmax priser
OSB plade hver plade 3 kvadrat (125 kr, 41 kr / kvadrat inkl moms)
Råspont 22x95, 7 kr/meter, behøves 11,4 m per kvadrat, = 79,80 kr per kvadrat

Hvis du vælger råspont er det DOBBELT så dyrt end OSB. :cool:
Hmm, nu hænger jeg ikke med:
Regner man på råspont 17x95 så er til gengæld prisen 4.99/lpm så der bliver det 56.89 kr/m2.
Prisen jeg finder på OSB 11x2440x1197 er 129:- (http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1009.aspx) hvilket giver en pris på 44.17 kr/m2.

EDIT:
67.96 kr/m2 for konstruktionsplywood måske ikke er så dumt...på den anden side er jeg ikke så imponeret af de plader jeg købte fra Byggmax som var netop sådanne (http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1005.aspx). Nu er måske konstruktionsplywood overkill bag ved gipsplader, hvor finder man billige byggplywoodplader?

EDIT2:
Har ændret tallene på OSB, blev helt forkert, havde overset en parentes da jeg regnede! :)

Senest redigeret:
ja havde regnet på 21x95 råspont, selvfølgelig kan man tage 17 mm også så bliver det billigere, og byggmaxpladerne er 3 kvadrat men det så jeg at du havde ændret. Og prisen jeg skrev 125, det skal være 129:- my bad...

K
Genopliver en gammel tråd med spørgsmålet; hvordan er det gået? Hvilket mål valgte I til installationsrummet?

Blev det råspont bag gipsen?

cheetah1 sagde:
Din arkitekt har brug for at læse op. Mindst 2/3 af isoleringen skal være på ydersiden af plasten, så fungerer det fint.
Hvad mener du med mindst 2/3 af isoleringen skal være på ydersiden af plasten?

K kaljina sagde:
Hvad mener du med mindst 2/3 af isoleringen skal være på ydersiden af plasten?
Det er en tommelfingerregel at have mindst 2/3 af væggens isolering på ydersiden af plasten. Hvis plasten placeres for langt ude i vægkonstruktionen, hvor temperaturen er lavere, kan vanddamp kondensere mod den ved luftlækage.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.