Jeg diskuterede lidt med en arkitekt forleden dag, han mente, at man ikke bør have noget installationslag af typen regler 45-70 mm på indersiden af plasten i ydervæggene, men at man skulle sætte plader (typisk krydsfiner og gips) direkte på lægterne, der sidder på indersiden af plasten.

Jeg er fristet til at sætte f.eks. 70 mm regler og isolere med mineraluld for at undgå, at dåser og rør til el og andet skal perforere plasten. Arkitekten mener, at VP-rørene kan gå mellem lægterne og måske kan dåser også klemmes ind uden at perforere plasten.

Vi taler her om en væg, der blæses med løsuld, altså.

I princippet har han vel ret i, at plasten skal være så tæt på den varme side som muligt, men mange moderne huse har vel et isoleret installationslag på 45-70 mm? Paroc har en sådan variant i deres foreslåede konstruktioner: http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/external+walls/nr303.asp

28 mm der altså, det er omtrent hvad glespanelen plejer at være indenfor plasten, hvis man blæser isoleringen eller?

Du skal ikke lytte til, hvad din arkitekt siger. Et installationsrum på 45mm er perfekt, da du ikke behøver at lave huller i plasten og dermed får et tættere hus. Har lige bygget 32 lejligheder med en sådan konstruktion.

C
Din arkitekt skal læse op. Mindst 2/3 af isoleringen skal være på ydersiden af plasten, så fungerer det fint.

Nogen der har nogle læsetips angående dette? Jeg er selv interesseret i at vide, hvordan det hele fungerer - intuitivt så føles det som om plastikken tættest på den varme side er bedst...

Hmm, nu er spørgsmålet:
Er 45 mm eller 70 mm den mest passende tykkelse på installationslaget? Skal man have det samme i vægge og loft af en eller anden grund (det føles nemmest at have lidt mere i loftet, hvis man skal have spots...loftet har desuden mere isolering totalt)?

Jeg tænkte at have i alt ca. 300 mm isolering i væggene, 400-500 mm i loftet (ikke sikker på tykkelsen der endnu).

Rækker det ikke med 28mm (glespanel) på væggene?
Og har du ikke gles i loftet?

For spots skal du vel sætte potter, der bygger en +150mm eller lignende på højden?

FredrikR sagde:
Rækker det ikke med 28mm (glespanel) på væggene?
Og har du ikke gles i loftet?

For spots skal du vel sætte potter der bygger en +150mm eller lignende i højden?
Det bliver vel svært at få plads med eldåser på bare 28 mm? (De stikker i øvrigt ud gennem råspont/plywood + gipsplade, så der forsvinder en del af dåsens dybde...)

Tanken var også at elektrør skulle gå i installationslaget, det bliver vel besværligt med lodrette rør hvis man har horisontal glespanel? Eller skal man trække dem mellem plast og glespanel med risiko for at rispe plasten?

28+13 hvis vi nu antager, at enkeltgips er lidt tyndt for almindelige doser, hvis man nu vil have sådan nogle.
Dermed bliver det mere praktisk med 45

Dobbelt plader?
OSB eller spån, så du kan hænge ting op på væggene uden at skulle bruge plugs?

FredrikR sagde:
Dobbelt plader?
OSB eller spån, så du kan hænge ting på væggene uden at skulle plugge?
Enten krydsfiner (eller OSB) + gips, eller måske mere sandsynligt råspont + gips. Dette for at kunne skrue ting op lettere, ja.

Råsponten bygger lidt mere end krydsfiner/OSB, ved ikke om 17 mm råspont er det mest fornuftige måske, ellers 21 mm.

Ola78
Råspont bliver godt, fungerer fremragende

Jeg ville anbefale 45 mm installationsrum og OSB+13 gips. Ikke råspont! har prøvet det på et byggeri, men ikke så godt, kvaliteten på råsponten skal være SPIKRAK (og hvor ofte sker det?), ellers bliver det en hel del gipsskruer, der går gennem det ydre lag på gipspladen (da pladen hviler på 2 højder, og du skruer imellem f.eks.), hvilket resulterer i, at den ikke sidder fast som den skal. OSB går hurtigere og er helt plan.

Senest redigeret:
imported_jo sagde:
Jeg ville anbefale 45 mm installationsplads og osb+13 gips. Ikke råspont! har prøvet det på en bygning med kvaliteten på råsponten skal være SPIKRAG (og hvor ofte sker det?), ellers bliver der en hel del gipsskruer, der går gennem ydre laget på gipspladen (da pladen hviler på 2 højder og du skruer imellem f.eks.) hvilket resulterer i, at den ikke sidder fast som den skal. OSB går hurtigere og er helt flad.
Hmmm, hvordan kan det være, at nogle præfabhusproducenter har råspont + gips, har de så god kvalitet på deres ting, at det fungerer? Troede, at de forsøgte at holde omkostningerne nede...

En grund til, at jeg gerne vil have råspont, er for at have så lidt som muligt af lim og andre ting, der kan afgives i boligen indenfor plastfolien.

Uden at have regnet på det noget videre selv og kun gået efter, hvad jeg har hørt, så skulle råspont kunne blive billigere også, hvis man laver arbejdet selv og ikke regner arbejdsomkostninger med altså...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.