8,697 læst ·
48 svar
9k læst
48 svar
Ingen papirstrimler mellem gipspladerne - revner
Samlespartel J skal anvendes, hvis man kun spartler uden at lime. Ikke fordi jeg synes, det spiller så meget rolle, men sådan er det.MathiasS sagde:
Du er simpelthen ikke med i udviklingen. Branchen har i mange år - virkelig mange år - besluttet, at branchenormen, Hus-AMA osv. angiver, at papirstrimmel skal anvendes i stedet for glasfiberstrimmel. Dette gør man, fordi papirstrimlen har fordele i forhold til vævstrimlen. Alle undtagen AG A (og måske dig) er enige om det, og man er også enige om fordelene med strimlen.
Hvis du derefter vælger at lime strimlen eller spartle den ind, vælger du selv. Branchenormen giver dig begge alternativer. Da det ikke altid er nemt at spartle strimlen ind, plejer jeg at foreslå, at man limer strimlen med vævlim - det klarer alle, og det er meget svært at mislykkes. For nogle år siden angav branchereglerne, at man skulle lime specielt udsatte samlinger, men det er forsvundet i de senere år - nu ser det ud til, at man har gjort disse alternativer ligeværdige - muligvis i forbindelse med, at man bruger mere end en slags spartelmasse, når man spartler strimlen ind (har ikke styr på den detalje, da jeg limer). Professionelle vælger at spartle strimlen ind, fordi det går meget hurtigere, når man kan det, ikke fordi det er bedre.
Sådan kan det være, lyder bare så amatøragtigt. Amatører har klaret det med glasfiberstrimmel eller papirstrimmel uden lim indtil nu, så det lød bare som en unødvendig ekstra opgave.MathiasS sagde:
Du følger simpelthen ikke med i udviklingen. Branchen har i mange år - rigtig mange år - besluttet, at branchestandarden, Hus-AMA osv. angiver, at papirstrimmel skal anvendes i stedet for glasfiberstrimmel. Det gør man, fordi papirstrimlen har fordele sammenlignet med vævstrimlen. Alle undtagen AG A (og måske dig) er enige om det, og man er også enige om fordelene med strimlen.
Om du så vælger at lime strimlen eller spartle den ind, vælger du selv. Branchestandarden giver dig begge alternativer. Eftersom det ikke altid er enkelt at spartle strimlen ind, plejer jeg at foreslå, at man limer strimlen med vævlim - det klarer alle, og det er meget svært at fejle. For nogle år siden anviste branchereglerne, at man skulle lime specielt udsatte samlinger, men det er forsvundet i de senere år - nu synes man at have gjort disse alternativer ligeværdige - evt. i forbindelse med at man bruger mere end én slags spartelmasse, når man spartler strimlen ind (har ikke styr på den detalje, fordi jeg limer). Fagfolk vælger at spartle strimlen ind, fordi det går meget hurtigere, når man kan det, ikke fordi det er bedre.
Til alle, der foretrækker papir, hvorfor bruger man mikrolit på væggene og ikke papir, når man vil forhindre revnedannelse? Hvis du skal renovere et loft malet med limfarve. Køber du papir og sætter op eller "mikrolit"? Jeg tror, at papir er blevet en standard, fordi det går hurtigere, men jeg tror faktisk, at mikrolitstrimler er bedre. PS Jeg er amatør.
. DS
JanneJanne123
Husejer
· Stockholm
· 2 911 indlæg
JanneJanne123
Husejer
- Stockholm
- 2,911 indlæg
Hvad spiller det for en rolle om det lyder "amatøragtigt"? Er vel det samme med hjælpemidler som flisekryds som de professionelle ikke bruger, men som hjælper almindelige folk med at få et godt resultat. Det føles bare fjollet og nedværdigende at kalde det amatøragtigt, og det vigtige er vel, at folk får et godt resultat.T TheGame sagde:
Men hvorfor lyder det, som om det er så vigtigt, hvilket lim man bruger? Det burde jo fungere med hvad som helst, så længe det sidder fast? Som sagt er meningen jo at bruge spartelmasse, ikke lim 🤷♂️JanneJanne123 sagde:
Hvad spiller det for rolle, om det lyder "amatøragtigt"? Det er vel det samme med hjælpemidler som flisekryds, som fagfolk ikke bruger, men som hjælper almindelige folk med at få et godt resultat. Det føles bare fjollet og nedladende at kalde det amatøragtigt, og det vigtige er vel, at folk får et godt resultat.
Jeg mener, at det lyder "overarbejdet", noget som en dårlig amatør har fundet på. Gør det ikke svært unødigt, brug det, der findes. Som sagt, jeg har prøvet begge metoder, og resultatet er det samme. Men men, måske som jeg sagde "noget nyt".
JanneJanne123
Husejer
· Stockholm
· 2 911 indlæg
JanneJanne123
Husejer
- Stockholm
- 2,911 indlæg
Fordi det ikke er ukompliceret at få limmet spartel til at fæste godt, men limmet vævlim ikke går at mislykkes med. Vil du køre med spartel er det helt okay for mig, men efter min fadæse chance jeg ikke med spartel men køre med lim.
Burde jo så tilfældet fungere lige så godt med hvilket som helst lim eller endda tape 😅JanneJanne123 sagde:
Det fungerer også med almindelig tapetklister. Det har fungeret for mig i hvert fald. Hvis det spartles ind, vil det jo ikke sidde fast, når det spartles over.
"Det fungerer med hvad som helst, bare det sidder"..........så hvad siger din mavefornemmelse. Kan man tage lige hvilket som helst lim, og det vil sidde som klippen, eller vil visse limtyper være bedre end andre?T TheGame sagde:Men hvorfor lyder det som om, det er så vigtigt, hvilket lim man bruger?
Burde jo fungere med hvad som helst, bare det sidder? Som sagt, meningen er jo at bruge spartelmasse ikke lim 🤷♂️
Jeg mener, at det lyder "overarbejdet" nptt som en dårlig amatør har fundet på.
Gør det ikke svært unødvendigt, brug det der findes.
Som sagt, jeg har prøvet begge metoder, og resultatet er det samme.
Men men, måske som jeg sagde "noget nyt"
YBG (notera, al denne info kommer fra branche dokumentationen, ikke fra nogen amatør) foreskriver vævlim med visse tørstofindhold, og det gør man for at undgå problemer, når man spartler, maler og tapetserer på dette. Er dette virkelig så forbløffende?
I mine ører lyder det mere amatøragtigt at tro, at "det går godt med hvad som helst" eller at påstå, at glasfibertape er bedre end papir - så har man jo slet ikke tænkt sig om - eller endda læst instruktionsbogen.
Vævlim er almindelig tapetklister, men anbefalingen er jo at bruge en type, der tåler mere fugt. Tidligere talte man om tapetklister/vævlim til vådrum, nu har man specificeret en tørstofprocent i stedet. Hvad som helst fungerer jo godt, indtil det ikke gør det.D Daniel 109 sagde:
En bøtte med problemløst lim koster omkring en hundredlap, så sammenlignet med at skulle genopfriske spartling, slibning og maling, forstår jeg ikke, hvorfor man ikke bare vælger det, man ved med sikkerhed vil fungere i alle situationer.
Ja hvorfor jeg undrer er jo at normalt bruger man jo intet lim overhovedet. Så hvad sidder som bjerget? 😂MathiasS sagde:
"Det fungerer med hvad som helst, bare det sidder"..........så hvad siger din mavefornemmelse. Kan man tage præcis hvilket lim som helst, og det vil sidde som bjerget, eller vil nogle limtyper være bedre end andre?
YBG (bemærk, al denne info kommer fra branche-dokumentationen, ikke fra nogen amatør) foreskriver vævlim med en vis tørstof og det gør man for at undgå problemer når man spartler, maler og tapetserer på dette. Er det virkelig så forbløffende?
I mine ører lyder det mere amatøragtigt at tro at "det går fint med hvad som helst" eller at påstå at glasfiberremse er bedre end papir - så har man jo ikke tænkt sig om - eller endda læst instruktionsbogen.
Tror du misforstår jeg siger ikke at noget er bedre end det andet. Men mange laver en amatøragtig vurdering at væv ikke fungerer og at man skal lime papirremsen.
Hvis papirremsen ikke limes i normale tilfælde, hvorfor er limvalget vigtigt? 🤪
Jo man bruger normalt lim til papirstrimmel, eller så spartler man den ind med spartelmasse beregnet til det. Begge varianter er "normalt".T TheGame sagde:
Det profferne anbefaler, hvis du skal lime, som sidder som bjerget, er en vævlim med tørstofindhold over 20%. Højere tørstofindhold giver bedre vedhæftning og bedre modstandskraft mod vand.
Mange? Hele branchen, som arbejder med overfladebehandling af gips, siger unisont, at det er papirstrimlen, som skal bruges, og at den kan spartles ind eller limes.T TheGame sagde:
Det er påstanden, at glasfiberstrimmel er lige så god som papirstrimmel, der er afvigende og amatøragtigt.
Papirstrimlen limes i normale tilfælde. Eller spartles ind. Du vælger selv.T TheGame sagde:
Hvis du vælger at lime og bruger den forkerte lim, risikerer strimlen at løsne sig fra gipsen, når du maler eller spartler, og så får du bobler, hvor den har sluppet, og efterfølgende revner det.
Som du ser, gentages her blot de samme enkle fakta hele tiden, svært at gøre andet, når dit ræsonnement mangler logik? Du ser ud til at være fanget i en misforståelse om, at limet papirstrimmel er en usædvanlig amatøridé - er det ikke bare at læse, hvordan man skal gøre, og acceptere det?
Jeg har ikke hørt/set, at man limer papirstrimmel, det var alt, jeg mente.MathiasS sagde:
Jo, man bruger normalt lim til papirstrimmel, eller også spartler man den ind med spartelmasse beregnet til det. Begge varianter er "normale".
Det, fagfolkene anbefaler, hvis du skal lime, som sidder som klippen, er en vævslim med tørstofindhold over 20%. Højere tørstofindhold giver bedre vedhæftning og bedre modstandskraft mod vand.
Mange? Hele branchen, der arbejder med overfladebehandling af gips, siger enstemmigt, at det er papirstrimmel, der skal bruges, og at den kan spartles ind eller limes.
Det er påstanden om, at glasfiberstrimmel er lige så god som papirstrimmel, der er afvigende og amatøragtigt.
Papirstrimlen limes normalt. Eller spartles ind. Du vælger selv.
Hvis du vælger at lime og bruger forkert lim, risikerer du, at strimlen løsner sig fra gipsen, når du maler eller spartler, og så får du bobler, hvor det har løsnet sig, og derefter sprækker det.
Som du kan se her, gentages der kun de samme enkle fakta hele tiden, svært at gøre andet, når dit ræsonnement mangler logik? Du ser ud til at være fanget i noget misforståelse om, at limet papirstrimmel er en usædvanlig amatørpåhit - er det ikke bare at læse, hvordan man skal gøre, og acceptere det?
Jeg har gjort begge varianter, glasfiber og papirstrimmel.
Resultatet er det samme. Klodhænder, der mislykkes.
Men nu lægger jeg det ned; det virker som, at emnet gør dig oprørt på en eller anden måde.