8,697 læst ·
48 svar
9k læst
48 svar
Ingen papirstrimler mellem gipspladerne - revner
Oj holder virkelig ikke med. Men måske mest fordi jeg selv har haft den oplevelse. Går hurtigt. Det besværlige er ommaling.H hempularen sagde:
Der er vi absolut ikke enige. Vil snarere påstå det modsatte. Det er mest ukyndige amatører der tror at papstrimmels formstabilitet i "alle retninger" har betydning. Hvis det bevæger sig, så sprækker det, uanset hvilken strimmel. Strimlen er til som sprække armering. Ikke tage nogen kræfter op.Stefan N sagde:
Sjovt at producenten af gipsplader anses som uvidende amatører.A AG A sagde:Der er vi absolut ikke enige. Vil snarere påstå det modsatte. Det er mest uvidende amatører, der tror, at papirstrimmelens formstabilitet i "alle retninger" har betydning. Hvis det bevæger sig, så revner det, uanset hvilken strimmel. Strimlen er til som revnearmering. Ikke til at optage nogen kræfter.
Vi har et hus, der står på blåler, så det bevæger sig som pokker under årets alle skift, hvilket gør, at tapeterne sprækker i hjørnerne og over pladesamlingerne. Den løsning, der har fungeret allerbedst hjemme hos os, er at lime papirstrimmel i hjørner/samlinger, spartle det, så det er jævnt og pænt, renoveringstapet ovenpå og derefter tapet. Alt med forskudte samlinger (intet er sammensat præcis ovenpå en anden samling). Nu er det snart 7 år siden, vi renoverede, og der, hvor vi gjorde det sådan, er det stadig helt fejlfrit. Det er måske overkill, men jeg ville bestemt gøre det samme igen med tanke på resultatet.
Ja, siger det samme. Alle monteringsanvisninger kræver papir. Punkt 3.5 https://www.gyproc.se/sites/gypsum.nordic.master/files/gyproc-site/BroschyrerSE/YBG-Nr7.pdf
En der arbejder med almindelig spartel bruger for det meste papirsstrimler, men der er tilfælde, hvor glasfiber er tilstrækkeligt eller mere passende. I Amerika/Storbritannien bruger de i stedet for latexspartel en form for gipsmørtel, og de anvender udelukkende glasfiberstrimler. Men der er tykkelsen af laget betydelig, og materialet er hårdere.
Spiller nok ingen rolle hvad man bruger, bare resultatet bliver godt.
Jeg har brugt begge varianter (pap/fiberremse), og resultatet har været det samme.
Dog har jeg ikke svamlet med at lime papirstrimlerne fast, men det er måske "nå noget nyt".
Jeg har brugt begge varianter (pap/fiberremse), og resultatet har været det samme.
Dog har jeg ikke svamlet med at lime papirstrimlerne fast, men det er måske "nå noget nyt".
Spartle fast remsen går jo fint, hvis man gør det på nye plader i forsænkningen, men for at skjule en revne plejer det at blive en ret tyk samling, hvis man skal fastgøre den med bare spartelmasse. Lim gør det hele tyndere.T TheGame sagde:
Aldrig hørt om samarbejde mellem virksomheder. Eller datterselskaber, og søsterselskaber.A atomlab sagde:
Lidt grand hvorfor amatører bruger papp. De har ingen erfaring, bare tomme løfter fra virksomheder som forsøger at tjene så meget som muligt.
Det skal dog siges at papstrimmelen er god. Men den er ikke bedre end den i glasfiber.
A AG A sagde:Aldrig hört om samarbejde mellem virksomheder. Eller datterselskaber, og søsterselskaber.
Lidt hvorfor amatører bruger pap. De har ingen erfaring, bare tomme løfter fra virksomheder, der forsøger at tjene så mange penge som muligt.
Det skal dog siges, at papstrimlen er god. Men den er ikke bedre end den i glasfiber.
Å herregud.
JanneJanne123
Husejer
· Stockholm
· 2 911 indlæg
JanneJanne123
Husejer
- Stockholm
- 2,911 indlæg
For min del limer jeg papirsstrimlerne, fordi jeg en gang mislykkedes fuldstændig med at spartle dem ind, hvorpå næsten hver eneste strimmel løsrev sig flere steder med meget ekstra arbejde som følge. Med limet papirsstrimmel er det umuligt at gøre fejl, og derfor tager jeg nu altid det sikre valg og limer. Ikke direkte et større ekstra arbejde sammenlignet med at spartle strimlerne ind efter min mening.
Du følger simpelthen ikke med i udviklingen. Branchen har for mange år - meget mange år - siden bestemt, at branchestandarden, Hus-AMA osv. henviser til, at papirstrimmel skal bruges i stedet for glasfiberstrimmel. Det gør man, fordi papirstrimlen har fordele sammenlignet med vævstrimlen. Alle undtagen AG A (og du måske) er enige om det, og man er også enige om fordelene ved strimlen.T TheGame sagde:Hvorfor taler folk om at lime papirstrimmel mm nu til dags?
Der findes enkle vævstrimler, som man kan tape over samlinger, som man spartler over, eller så bruger man papirstrimmel og spartler over. Jeg som amatør klarer dette og har gjort det i flere år, og gipspladesamlingerne holder.
Man behøver ikke at lime med væv/tapetlim, det er helt unødvendigt. I gør det for avanceret 😆
Om du derefter vælger at lime strimlen eller spartle den ind, vælger du selv. Branchestandarden giver dig begge alternativer. Da det ikke altid er enkelt at spartle strimlen ind, plejer jeg at foreslå, at man limer strimlen med vævlim - det klarer alle, og det er meget svært at mislykkes. For nogle år siden henviste branchevejledningerne til, at man skulle lime særligt udsatte samlinger, men det er forsvundet i de senere år - nu synes man at have gjort disse alternativer ens - eventuelt i forbindelse med at man bruger mere end en type spartelmasse, når man spartler strimlen ind (jeg har ikke styr på den detalje, da jeg limer). Fagfolkene vælger at spartle strimlen ind, fordi det går meget hurtigere, når man kan det, ikke fordi det er bedre.