8,697 læst ·
48 svar
9k læst
48 svar
Ingen papirstrimler mellem gipspladerne - revner
Side 1 af 4
Hej!
Købte hus for 2 år siden, og dengang så førstesalen fin ud. I efterhånden kan jeg konstatere, at de tidligere ejere spartlede og malede lige inden salget, da det er sprækket voldsomt de seneste to år. Har nu fået bekræftet, at de ikke brugte nogen remser mellem gipspladerne, så det er ikke overraskende, at det sprækker op. Jeg undrer mig over, hvordan I har løst dette. Kan man på de eksisterende sprækker lægge papirremser og spartle - hvordan gør man det i så fald rent praktisk? Alternativt sætte nyt gips op og gøre arbejdet korrekt med remser direkte over? Andre alternativer? Meget taknemmelig for hjælp til to lægmænd.
Købte hus for 2 år siden, og dengang så førstesalen fin ud. I efterhånden kan jeg konstatere, at de tidligere ejere spartlede og malede lige inden salget, da det er sprækket voldsomt de seneste to år. Har nu fået bekræftet, at de ikke brugte nogen remser mellem gipspladerne, så det er ikke overraskende, at det sprækker op. Jeg undrer mig over, hvordan I har løst dette. Kan man på de eksisterende sprækker lægge papirremser og spartle - hvordan gør man det i så fald rent praktisk? Alternativt sætte nyt gips op og gøre arbejdet korrekt med remser direkte over? Andre alternativer? Meget taknemmelig for hjælp til to lægmænd.
Nogen form for malerfilt/renoveringstapet over det hele.E Emelie.a. sagde:Hej!
Købte hus for 2 år siden og dengang så overetagen fin ud. Efterfølgende kan jeg konstatere, at de tidligere ejere spartlede og malede lige før salget, da det revner voldsomt de seneste to år. Nu har jeg fået bekræftet, at de ikke brugte nogen strimler mellem gipspladerne, så det er ikke overraskende, at det revner. Jeg undrer mig over, hvordan I har løst dette. Kan man på de nuværende revner lægge papirstrimler og spartle - hvordan gør man det i så fald rent praktisk? Alternativt sætte reparation-gips op og udføre arbejdet korrekt med strimler direkte over? Andre muligheder? Meget taknemmelig for hjælp til to lægfolk.
Måske har du brug for en kraftigere, eftersom der mangler strimler fuldstændigt.
Denne fra Duro er en glasfiberarmeret, der er stærk. Den er helt glat på overfladen.
https://www.bygghemma.se/golv-och-v...dBn9TlwLyZwYkKiTWnCed-ytH0bLTt_MaAky1EALw_wcB
T Tompafix sagde:Nogle slags malerfilt/ renoveringstapet over det hele.
Måske har du brug for noget kraftigere, da der helt mangler strimler.
Denne fra Duro er en glasfiberarmeret som er stærk. Den er helt glat på overfladen.
[link]
T Tompafix sagde:
Glasfiberstrimmel og spartelmasse, eller lime papirstrimmel med tapetklister og så spartelmasse. Gør strimlen grundigt våd i tapetklister, og skrab overskydende lim væk med en spartel. Spartle forholdsvis bredt, ca. 30cm.E Emelie.a. sagde:Hej!
Købte hus for 2 år siden, og da så overetagen fin ud. I efterhånd kan jeg konstatere, at tidligere ejer spartlede og malede lige inden salg, da det revner lystigt de seneste to år. Nu har jeg fået bekræftet, at de ikke brugte nogen strimler mellem gipspladerne, så det er ikke overraskende, at det revner. Jeg undrer mig over, hvordan I har løst dette. Kan man på de eksisterende revner lægge papirstrimler og spartle - hvordan gør man det i så fald rent praktisk? Alternativt sætte ops repasgips og lave arbejdet korrekt med strimler direkte over? Andre alternativer? Meget taknemmelig for hjælp til to lægmænd.
Tak for svaret og hjælpen! Altså arbejde direkte på revnerne og ved at spartle bredt få det til at "forsvinde"?Exostor sagde:
Det vil garanteret være nok. Nemmere end at spartle. Den er 1m bred og sættes op med vævklæber. Klør en del, så brug beskyttelsesdragt. Brug en forholdsvis billig grundmaling, da den sluger en del maling, før du maler. Hvis du skal tapetsere, kan du sørge for at forlime.
Jeg ville helt klart have løst dette ved at der, hvor der er sprækker dvs. hvor gipsforbindelser er, skåret ud med lidt større størrelse end en papirsstrimmel. Derefter spartlet og lagt strimmel i mellemrummet efter kunstens alle regler. Strimmel og spartel på med det samme vil sikkert, hvis man er kræsen, få det til at se ud som om det buler, når solen ligger på. Men det afhænger af, hvor god finish man vil have.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 indlæg
Men er microlit stærk nok til at klare denne opgave?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 indlæg
Det bliver sikkert bedre at gøre det sådan, men det er et enormt stort arbejde. Så er det næsten lettere at rive gipspladerne og sætte nye. gipsplader er ikke særlig dyrt.T Thomas Holm sagde:Jeg ville helt klart have løst dette ved at der, hvor der er revner, dvs. hvor gipsrækken er, skåret ud med lidt større end størrelsen af en papirstrimmel. Derefter spartlet og lagt strimmel i rummet efter kunstens regler. Strimmel og spartel på direkte vil sandsynligvis, hvis man er kræsen, få det til at se ud, som om det buler ud, når solen ligger på. Men det afhænger af, hvor god finish man vil have.
Jeg ville tage frem slibemaskinen og støvsugeren og slibe alle samlinger ned, tørre af med en fugtig klud, lime papirstrimlen med det rette vævlim, spartle igen. Male en gang hvor det er spartlet og derefter en gang til på hele væggen.
Meget arbejde uanset hvordan man gør det.
Meget arbejde uanset hvordan man gør det.
Fiberstrimmel/mikroliterstrimmel i stedet for papirstrimmel.. lim den på med vævlim. Spartle og så male.
Hvorfor snakker folk om at lime papirstrimmel mm nu om dage?
Der findes enkel vævstrimmel, som man kan tape over samlinger, som man spartler over, eller så bruger man papirstrimmel og spartler over. Jeg som amatør fikser dette og har gjort det i flere år, og gipspladesamlingerne holder.
Man behøver ikke bruge væv/tapetlim, det er helt unødvendigt. I gør det for avanceret 😆
Der findes enkel vævstrimmel, som man kan tape over samlinger, som man spartler over, eller så bruger man papirstrimmel og spartler over. Jeg som amatør fikser dette og har gjort det i flere år, og gipspladesamlingerne holder.
Man behøver ikke bruge væv/tapetlim, det er helt unødvendigt. I gør det for avanceret 😆