S skyisthelimit sagde:
Har set disse typer af tabeller fra mange producenter af stålregler, og de giver selvfølgelig god vejledning. Men jeg har ikke haft held med at finde en tilsvarende tabel for "almindelig" træregelvæg. Nogen der har set dette eller har denne info?
Er også lidt nysgerrig på hvordan osb+gips klarer sig mod dobbeltgips i en væg. Mistænker, at gips reducerer lyd bedre, men spørgsmålet er hvor meget i så fald?
Fandt isovers side til sammenligning lige efter jeg postede, de havde sammenlignelige data for både træ hhv. stålregel:

https://www.isover.se/innervaggar

...manglede bare samme konstruktion, hvor man har erstattet den ene dobbeltgips med OSB. Havde været interessant at se hvor meget dårligere det bliver.

TRJBerg
Hvis man forenkler lidt, så:
* Lyddæmpning kan være mellem rum og i/inden for rum. I det sidste tilfælde er det mest almindelige sådanne som sofaer, tykke tæpper, tykke gardiner og lydabsorberende materialer på vægge og nogle gange også i loftet og på gulvet. Lyddiffuserende overflader bruges også nogle gange.
* Lyddæmpning mellem rum (f.eks. mellem rum i en bolig eller mellem tilstødende boliger) har som regel følgende praktiske prioritering:
1. Tætning af alle åbninger mellem rummene, dvs. tætning af ALLE sprækker og små huller. Også lukke f.eks. alle ventilationsåbninger mm, som på nogen måde forbinder rummene. (Ventilationsbehovet må løses på en anden måde da selvfølgelig.)
2. Sørg for at væggene (hovedsageligt) har tunge, helt dækkende materialer. F.eks. dobbeltgips eller gips plus osb og lignende, hvor pladerne er sammenlimede. (Ekstra måske, at man bruger specielt lim, der aldrig hærder, men beholder en vis "blødhed", som resulterer i en "modbevægelse" mellem pladematerialerne, hvilket optager energien i lydbølgerne.)
3. Har absorberende materiale i væggene. I det typiske tilfælde er det mineraluld. Normalt tager det sig af mellem-lave frekvenser. Jo tykkere det er, desto lavere frekvenser er det effektivt imod. Bemærk, at man skal undgå "huller" og sprækker i materialet. F.eks. sørg for, at mineralulden trykker mod vægstolperne af træ osv.
* Nogle gange må man nøjes med ørepropper eller støjreducerende hovedtelefoner. Sidstnævnte er der jo mange af nu om dage.

• Synes
klaskarlsson og 2 andre
  • Laddar…
S skyisthelimit sagde:
Fandt isovers side til sammenligning lige efter jeg postede, de havde sammenlignelige data for både træ- og stålregel:

[link]

...manglede bare samme konstruktion, hvor man har udskiftet den ene dobbelgips med OSB. Det ville have været interessant at se, hvor meget dårligere det bliver.
Ja, gipstillverkarna vil nogen gange ikke svare på det, da de vil have, at man kun bruger gips (specielt Gyproc).

Men KnaufDanogips har nogle tabeller med deres multiregel og plywood https://www.knauf.se/walltype/classic-board-plywood/?parent=2641

35 dB for gips+plywood på begge sider at sammenligne med 40 dB for dobbelt gips.

De viser også deres plader med træregler
https://www.knauf.se/walltype/traregel-s600-classic-board/?parent=2646 35 dB for dobbelt gips der.

• Synes
skyisthelimit
  • Laddar…
Älvsbyhus, bygget 2009. Ingen isolering i indervæggene. Det mest irriterende er soveværelset ved siden af det store toilet. Når nogen tager brusebad tidligt om morgenen, vågner man af lyden. Også mellem soveværelserne, når f.eks. nogen spiller computerspil og en anden forsøger at sove i rummet ved siden af.
Er løsuld en mulighed? Hvor stort hul behøver man for at sprøjte det ind?

M mats_lindqvist sagde:
Jeg er lige ved at flytte ind i en lejlighed i en helt nybygget bygning. Når jeg banker forsigtigt på de indre vægge, der er regulerede/gipsede, lyder det hult. Jeg tester at spille noget på mobilen, lægger den fra mig, går ud af rummet, lukker døren og konstaterer, at lydisoleringen er ikke-eksisterende.

Jeg mailer en repræsentant for udlejeren (som jeg forestiller mig er bygherren af den helt nye bygning) og påpeger dette, og personen svarer, at "indre vægge isoleres ikke, når man bygger nyt i dag".

Passer det?

Mvh
Det er vanvittigt!
Det er selvfølgelig, at man lydisolerer indre vægge.
Det lærte man allerede for et halvt århundrede siden.

Gröna hund på Gröna Lund
https://open.spotify.com/track/3neag6Tk40L45j83H6tkKl

Senest redigeret:
  • Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Magnus E K
R RogerHql sagde:
Det er skørt!
Det er selvfølgelig, at man lydisolerer indervægge.
Det lærte man sig allerede for et halvt århundrede siden.

Grønne hund på Grønne Lund
[media]
Endnu tidligere vel? En væg af tømmer eller natursten har ret god lydisolering uden at være eksplicit isoleret.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K sagde:
Endnu tidligere, ikke? En væg af tømmer eller natursten har ret god lydisolering uden at være eksplicit isoleret.
Det gælder måske også OSB/gips-comboen?

R RogerHql sagde:
Det gælder lanske OSB/gips-combon også?
Den dæmper maks 35 dB formodentlig omkring 32 dB. Så afhængig af tykkelsen på reglerne, hvor den har sin egenfrekvens. Sig at den er 100 Hz, så taber væggen 6dB i lydreduktion ved harmoniske overtoner. 200, 400 osv.

S SueCia sagde:
Jeg blev nødt til at tjekke, hvad det koster at isolere en soveværelsesvæg. Jeg regnede på en 6 meter lang væg og 2,4 i lofthøjde. Fandt en 70mm mineraluld på byggmax til 45kr/m2

Materialeomkostning: 648kr
Arbejdsomkostningen er svær at gætte på, det medfører jo mere logistik og håndtering. Men i ren installationsomkostning regner vi med maksimalt 2 timer. Jeg havde isoleret en meter væg med god margin på to timer. Lad os sige, at tømreren koster 750kr i timen, hvilket også er højt.

2148kr mere koster det altså. Det er selvfølgelig penge, men med tanke på den nytte det medfører, er det helt utroligt, at det ikke sker per automatik egentlig :O

Et eller andet sted i baghovedet har jeg en forestilling om, at man gerne skal gå ned i tykkelse på isoleringspladen for. Bedste lydisolering. Dvs. i en 70væg kan 45mm isolering være bedre, hvis det passer, er det jo endnu billigere.
Flyttede for nylig ind i et nybygget hus med tilhørende garage. I huset var osb, gips og isolerede indenvægge standard.

I garagen var der kun enkeltgips, vi valgte så at opgradere til osb.

Indså under byggeriet, da vi fik k-tegningerne, at de to vægge i garagen, hvor den ene væg var 5,2 meter lang med to døre, og en væg var 3,2 meter lang, ikke havde isolering i indenvæggene. Vi talte med tømrerne, og de tog 1 100 kr for at isolere disse to vægge med lofthøjde på 2,7 meter.

Jeg er glad for, at jeg opdagede dette i tide. Men vildt hvordan der spares på visse steder.

Da vi byggede huset, vidste jeg, at vi ville have osb og isolering, men ikke alle tænker på dette, og husleverandører sparer.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.