28,492 læst ·
83 svar
28k læst
83 svar
"Indvendige vægge isoleres ikke, når man bygger nyt i dag"???
Ejerlejlighed fra slutningen af 2010'erne. Ingen isolering i indervæggene. Dobbeltgips som gør en klar forskel for lyden. Indvendige døre er derimod af pap med store sprækker for overluft, så det er jo ikke ligefrem lydtæt mellem rummene.
Det du kan gøre er at kontrollere via BBR hvilke lydkrav der gælder mellem forskellige rum, man skal opfylde BBRs minimumskrav for akustik.M mats_lindqvist sagde:Jeg er i gang med at flytte ind i en lejebolig i et helt nybygget hus. Når jeg forsigtigt banker på de indvendige vægge, som er reglet/gipset, så genlyder det hult. Jeg tester at afspille noget med mobilen, lægger den fra mig, går ud af rummet, lukker døren og konstaterer, at lydisoleringen er ikke-eksisterende.
Jeg mailer en repræsentant for udlejeren (som jeg forestiller mig er bestiller af den helt nye bygning) og påpeger dette, og personen svarer, at "indervægge isoleres ikke, når man bygger nyt i dag".
Passer dette?
Mvh
Er vel mere usædvanligt i dag tænker jeg, men det handler vel primært om penge som sædvanligt. Ellers tænker jeg, at en fordel i hvert fald er måske lidt jævnere varme i boligen?M mats_lindqvist sagde:Jeg er lige ved at flytte ind i en lejlighed i en helt nybygget ejendom. Når jeg banker forsigtigt på de indvendige vægge, som er med reglar/gips, lyder det hult. Jeg prøver at spille noget fra min mobil, lægger den fra mig, går ud af rummet, lukker døren og konstaterer, at lydisoleringen er ikke-eksisterende.
Jeg mailer en repræsentant for udlejeren (som jeg forestiller mig er bygherren af det helt nye byggeri) og påpeger dette, og personen svarer, at "indervægge isoleres ikke, når man bygger nyt i dag".
Stemmer det?
Mvh
Det gjorde de godt i vores forrige lejlighed, der var isolering, osb samt dobbeltgips i indervæggene mellem soveværelse samt soveværelse mod stuen (Nybygget BRF). Dørene var jo desværre den samme hule skidt som altid, så lidt overkill måske.
Det plejer (ikke altid, men ofte) at være en akustikbeskrivelse udarbejdet i projekteringen, og så udfører akustikeren målinger, når det er færdigbygget, men jeg tror desværre, at de som oftest kun udfører stikprøvevise trin- og transmissionsmålinger lige mellem lejlighederne.Jonatan79 sagde:
Det jeg anede, det gælder kun flerfamiliehuse, ikke?FlugfiskarniJämtland sagde:
Ja och LSS-boliger og lignende. De interne lydkrav iht BBR gælder selvfølgelig også småhuse, typisk villaer. Du kan jo altid prøve at sende en mail til et konsulentfirma med akustikere med nogle spørgsmål, så måske kan du få lidt hurtig gratis rådgivning..Jonatan79 sagde: