300 kr pr. meter betalte jeg for isolering i nybygget andelslejlighed for ca. 5 år siden.

At kun isolere en indervæg gør marginal forskel. For at få god lydisolering er det flere lag gips, lydtætning og lydklassificeret dør, der gælder.

Har bygget lejligheder og villaer siden 2003.

• Synes
tergo og 3 andre
  • Laddar…
M mats_lindqvist sagde:
Jeg er netop ved at flytte ind i en lejlighed i en helt nybygget bygning. Når jeg banker forsigtigt på de indervægge, der er reguleret/gipset, så runger det hult. Jeg tester at afspille noget med mobilen, lægger den fra mig, går ud af rummet, lukker døren og konstaterer, at lydisoleringen er ikke-eksisterende.

Jeg mailer en repræsentant for udlejeren (som jeg forestiller mig er bygherren af den helt nye bygning) og påpeger dette, og personen svarer, at "indervægge isoleres ikke, når man bygger nyt i dag".

Passer det?

Mvh
Det er trist, at nærigheden slår til, selvom det ikke er så meget ekstra i denne sammenhæng.

Regler-isolering-osb-gips
Læg gerne en gummiliste mellem gulv og osb og gips, så mindsker man, at lyden spreder sig mellem gulv og væg, lidt overkurs, men bygger man til sig selv, fungerer det.

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
T topmount sagde:
Ingen isolering i vores vægge heller 60'er hus.
Har hus fra 1965, med halm som vægisolering.

M mats_lindqvist sagde:
Jeg er lige ved at flytte ind i en lejlighed i en helt nybygget bygning. Når jeg banker forsigtigt på de indvendige vægge, som er skillevægsopbyggede/gipsede, lyder det hult. Jeg tester at afspille noget med mobilen, lægger den fra mig, går ud af rummet, lukker døren og konstaterer, at lydisoleringen er ikke-eksisterende.

Jeg mailer en repræsentant for udlejeren (som jeg forestiller mig er bestiller af den helt nye bygning) og påpeger dette, og personen svarer, at "indervægge isoleres ikke, når man bygger nyt i dag".

Stemmer det?

Mvh
Det er næsten umuligt at få godt lydisoleret. Byggede ud på huset. Lavede indervæg mellem vores soveværelse og datterens. 70mm "klaverisolering". Deler bundplade. En væg af garderober imellem også. "Delt" loft. Det kan høres alligevel...

Fairlane
S skagget sagde:
Orker ikke at læse alle indlæg, men skumisolere væggen. Lej et firma som fikser dette på timebasis.
Er det virkelig passende for en lejer at gøre dette?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane sagde:
Er det virkelig passende at som lejer gøre dette?
Jeg tror, at hvis jeg som lejer taler med udlejeren først og får deres godkendelse til at gøre dette, så bør det gå fint. Man bekoster trods alt en forbedring af deres ejendom.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Jeg må sige, at jeg er imponeret over mængden af svar, virkelig et levende forum dette.

• Synes
  • Elsker
klaskarlsson og 4 andre
  • Laddar…
Renoverer nu et rækkehus fra -68. Bandrer over al isolering i væggene. 😡 Men jeg genbruger en del i de nye vægge, jeg sætter op. 😀 Kedeligt bare, at det støver ret meget af den. 😷

Jeg lod bygge et hus på totalentreprise med en af landets store husleverandører i 2015.

Huset vi valgte var fra deres "budgetserie" og manglede som standard isolerede indvendige vægge.

Den lokale sælger krydsede dog dette som tilvalg uden at spørge os først. Da vi senere gennemgik dette, forklarede han, at han fandt det vanvittigt og ødelæggende for varemærket at sælge huse uden. Omkostningen på nogle tusindlapper kvittede han ved at tilbyde noget andet. Jeg kan ikke helt huske detaljerne, men vi var i hvert fald meget tilfredse med aftalen.

• Synes
  • Elsker
klaskarlsson og 7 andre
  • Laddar…
M mats_lindqvist sagde:
Jeg er lige ved at flytte ind i en lejlighed i en helt nybygget ejendom. Når jeg banker forsigtigt på de indervægge, der er reglede/gipsede, lyder det hult. Jeg prøver at afspille noget med mobilen, lægger den fra mig, går ud af rummet, lukker døren og konstaterer, at lydisoleringen er ikke-eksisterende.

Jeg mailer en repræsentant for udlejeren (som jeg forestiller mig er bygherren af den helt nye bygning) og påpeger dette, og personen svarer, at "indervægge isoleres ikke, når man bygger nyt i dag".

Passer dette?

Mvh
Man sørger for at opfylde minimumskravene. Jeg har en idé om, at der er en smule forskel mellem lydklasse A, B og C, hvor B er den mest almindelige.
Kravene er mellem lejere, mellem køkken og soveværelse, mellem wc og rum (afhængigt af hvad området udenfor er for en rumtype)

Senest redigeret:
Er der lidt orden på bestillingen, så bliver udførelsen også korrekt.

Ved første kontakt med konstruktionen blev det klarlagt, at alle vægge skal have isolering og plade bag gipsen. Gik op i tykkelse på væggen, hvor varmepumpen også sidder.

Alt andet er bare fuskeri og et enormt mysterium, hvordan folk kan acceptere sådan noget halvfærdigt sjusk.

• Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
K Kasken sagde:
Jeg lod bygge et hus på totalentreprise med en af landets store husleverandører i 2015.

Huset vi valgte var fra deres "budgetserie" og manglede som standard isolerede indvendige vægge.

Den lokale sælger krydsede dog det som tilvalg uden at spørge os først, da vi gennemgik dette senere forklarede han, at han anså det for vanvittigt og ødelæggende for mærket at sælge huse uden. Omkostningen på nogle tusindlapper kvittede han ved at byde på noget andet, jeg kan ikke rigtig huske detaljerne, men vi var i hvert fald meget tilfredse med aftalen.
Det var en kyndig, seriøs sælger det.

• Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
O o1aEtqFW8W4HLAV sagde:
Standard stålregel 70 mm og enkelt gips giver en lydreduktion på ca. 30dB. Dobbelt gips eller 45 mm mineraluld giver ca. yderligere 5dB i reduktion. Mineraluld er nok meget sjældent, at man stopper ind i en almindelig soveværelsesvæg. Så du kan måle tykkelsen på væggen. Er den 95 mm er det sandsynligvis kun enkelt gips, og er den 120 mm er det dobbelt. Lidt risikabelt at bygge med kun enkelt gips efter min mening.

Reglerne sidder normalt med cc 600, så at fylde efterfølgende med noget vil give en masse huller og er nok ikke en rimelig løsning (lettere og billigere at sætte et lag gips til).

Her er eksempler på mange forskellige vægge, der normalt bruges i diverse projekter [link]

Samt for de forskellige lydklasser (ingen inden for boligen som sagt) [link]

Har set disse typer af tabeller fra mange producenter af stålregler, og de giver selvfølgelig god vejledning. Men jeg har ikke lykkedes at finde en tilsvarende tabel for en "almindelig" træregelvæg. Er der nogen, der har set dette eller har denne info?
Er også lidt nysgerrig på hvordan osb+gips står sig mod dobbelt gips i væg. Mistænker at gips reducerer lyd bedre, men spørgsmålet er hvor meget i så fald?

S skyisthelimit sagde:
Har set disse typer af tabeller fra mange producenter af stål skinner, og de giver selvfølgelig god vejledning. Men jeg har ikke lykkedes at finde en tilsvarende tabel for "almindelig" træreolvæg. Er der nogen som har set dette eller har denne info?
Er også lidt nysgerrig på, hvordan osb+gips står sig mod dobbeltgips i væg. Mistænker, at gips reducerer lyd bedre, men spørgsmålet er, hvor meget i så fald?
Træk 3-5 dB fra, så har du en træreol.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.