27,592 læst ·
83 svar
28k læst
83 svar
"Indvendige vægge isoleres ikke, når man bygger nyt i dag"???
Man vil vel ikke have for tætte døre heller? Afhænger lidt af ventilationen måske.M mojjen sagde:
Selvbygger
· Stockholm
· 8 221 indlæg
I min erfaring (som arkitekt) er BRF ofte enkeltgips uden isolering. Lejlighed ofte dobbeltgips eller isolering. Har tegnet lejlighed med isolering/osb/gips som enkleste væg. Men dette er op til bygherren og varierer mellem udlejere og nogle gange bygning. Udlejere vægter ofte virkeligheden mere end BRF'er, da de skal stå for vedligeholdelsen. Enkeltgips bliver ret besværligt for udlejeren, da det let går i stykker.
Der er ingen lydkrav på fx soveværelsesvægge i en lejlighed.
Der er ingen lydkrav på fx soveværelsesvægge i en lejlighed.
I projekteringer af flerfamiliehuse er jeg som arkitekt altid instrueret af opdragsgiveren (entreprenøren) om kun at tegne isolering i vægge, hvor det er absolut nødvendigt - for at undgå unødvendige omkostninger. I praksis betyder det, at projektets akustiker først og fremmest fortæller mig, hvilke indervægge der skal have isolering for at opfylde særlige lydkrav. Resultatet er, at størstedelen af alle indervægge mangler isolering.
M mats_lindqvist sagde:
Det er hurtig gevinst og afkast, der gælder ved nybyggeri nu. Det er desværre sandheden!M mats_lindqvist sagde:Jeg er lige ved at flytte ind i en lejlighed i en helt nybygget bygning. Når jeg banker forsigtigt på de indvendige vægge, der er spærrede/gipsede, så runger det tomt. Jeg tester ved at afspille noget på mobilen, lægger den fra mig, går ud af rummet, lukker døren og konstaterer, at lydisoleringen er ikke-eksisterende.
Jeg mailer en repræsentant for udlejeren (som jeg forestiller mig er bygherren af den helt nye bygning) og påpeger dette, og personen svarer, at "indervægge isoleres ikke, når man bygger nyt i dag".
Passer det?
Mvh
Stål spær og gips går så utroligt hurtigt at bygge. Gå rundt og se al fugning også, hvor lister ikke rigtig passer p.g.a. "massekapningen" ifølge mål, de laver på forhånd
Afhænger af hvordan ventilationen er lavet. Jeg har tilluft i rummets bagerste del, og fra luft ved døren. Så kan man have tætte døre. Men ellers mindre heldigt. Så er der brug for en lyddæmpet overluftsdon. Findes mange varianter.F Fideliox sagde:
Præcis min tanke, det kan/bør ikke være så opsigtsvækkende dyrt. Man behøver måske ikke at isolere overalt heller, i mit tilfælde er det egentlig kun én væg, der er kritisk, mellem et af soveværelserne og stuen. Øvrige indervægge grænser mod badeværelse, garderobe, eller en væg næsten helt dækket af skabe.S SueCia sagde:
Det er ikke sjældent nogen, der har som job at spare penge. Jeg mistænker, at den person sjældent har incitament til at gøre afvejninger, men tværtimod belønnes for at spare punkt. I mange indkøbsorganisationer mangler der også nogen med rigtig kompetence og overblik over både praktiske og økonomiske ting. Så sidder der en masse folk med jobbeskrivelser og gør deres jobs. Konsekvensen af dette er enorm, og enkelgips kan nok siges at være en småting. For indkøberne er dette helt i orden, da det giver mere penge. Det byggede resultat er på det marked, som har været en højst sekundær sag. Familieejet virksomheder kan være lidt bedre, da der findes en nogenlunde nærværende person, der bestemmer over helheden.M mats_lindqvist sagde:
Senest redigeret:
Standard stålregel 70 mm og enkelgips giver en lydreduktion på ca. 30dB. Dobbeltgips eller 45 mm mineraluld giver ca. 5dB ekstra i reduktion. Mineraluld er nok meget sjældent, at man stopper ind i en almindelig soveværelsesvæg. Så du kan måle tykkelsen på væggen. Er den 95 mm, er det sandsynligvis kun enkelgips, og er den 120 mm, er det dobbelt. Lidt risikabelt at bygge med kun enkelgips efter min mening.
Reglarne sidder normalt med cc 600, så at fylde efterfølgende med noget ville give en pokkers masse huller og er nok ikke en rimelig løsning (nemmere og billigere at sætte et lag gips på mere).
Her findes eksempler på mange forskellige vægge, der normalt anvendes ved diverse projekter https://www.europrofil.se/sv/system/innervagg/vaggtabeller/vaggvaljare
Samt for de forskellige lydklasser (ingen indenfor boligen som sagt) https://www.europrofil.se/sv/system/innervagg/vaggnycklar
Reglarne sidder normalt med cc 600, så at fylde efterfølgende med noget ville give en pokkers masse huller og er nok ikke en rimelig løsning (nemmere og billigere at sætte et lag gips på mere).
Her findes eksempler på mange forskellige vægge, der normalt anvendes ved diverse projekter https://www.europrofil.se/sv/system/innervagg/vaggtabeller/vaggvaljare
Samt for de forskellige lydklasser (ingen indenfor boligen som sagt) https://www.europrofil.se/sv/system/innervagg/vaggnycklar
Blev nødt til at tjekke, hvad det koster at isolere en soveværelsesvæg. Beregner det til en 6 meter lang væg og 2,4 i lofthøjde. Fandt en 70mm mineraluld på byggmax for 45kr/m2.S SueCia sagde:
Materialomkostning: 648kr
Arbejdskostnaden er svær at forudsige, det fører jo mere logistik og håndtering med sig. Men i ren installationsomkostning regner vi med maksimalt 2 timer så. Jeg havde isoleret meter væg med god margin på to timer. Sig, at snedkeren koster 750kr i timen, hvilket også er højt.
2148kr mere koster det da altså. Det er selvfølgelig penge, men med tanke på nytten det medfører, så er det helt utroligt, at det ikke sker automatisk egentligt :O
Et eller andet sted i baghovedet har jeg en formodning om, at man gerne skal gå ned i tykkelse på isoleringspladen for. Bedste lydisolering. Altså i en 70væg kan 45mm isolering være bedre, hvis det passer, er det jo endnu billigere.