Hej!

Jeg skal i løbet af vinteren begynde at indrette min kælder, og jeg tænker en del over, hvordan jeg bør gøre det.

Forudsætningerne for kælderen er disse:
Huset blev drænet om sidste forår med isodrän.
Ståhøjden i kælderen er 222 cm.
Jeg vil have vandbåren gulvvarme, og samtlige vægge er helt bare, dvs intet materiale på disse bortset fra maling, som jeg skal slibe af.
Der er ingen isolering under pladen.
Loftet i kælderen består af plyfa med en meget grov struktur, som ikke bliver pæn at bredspartle og male (allerede prøvet i en del af kælderen, måske bare brugerfejl fra min side :)).
Jeg vil gøre alt for at spare så meget af højden som muligt.
Overgulvet er ikke bestemt endnu, om det skal være klinker eller træbaseret.

Med loftet har jeg tænkt at rive ned plyfaen og sætte gips samt spots.
Vægge har jeg tænkt at regelud med stålreglar og derefter dobbelte gipsplader.
Men nu til min overvejelse, og det har med gulvet at gøre.
Jeg har tre alternativer. Det ene er at lægge 30 eller 50 mm sporet frigolit direkte på gulvet (har i øvrige huset LK:s system, http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-sparskiva-eps-30mm-16-ror/).
Det andet alternativ er, om man skal supplere og lægge platonmåtte under?
Det tredje alternativ er at undlade isoleringen og bare lægge platonmåtte og gulvvarme på denne, hvilket tilsyneladende kan være et alternativ ifølge Isola.
Nogen der har erfaring med det ene eller det andet? Rækker det med isoleringsplade direkte på gulvet? Bør jeg supplere med platonmåtte? Eller undlade isoleringsplade helt og holdent og kun have platonmåtte?

Tak på forhånd!

Jeg bruger LKs 16 mm eps plader med 12 slange. Har lagt det på 1/4 af kælderen. Uisoleret plade. Ser ingen øget energiforbrug.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.