D
H Hasse C sagde:
Tror ikke du behøver at gøre det så avanceret. Fastgør en regel med omtrent de mål, du har tænkt dig, og stil dig på den og hop lidt. Jeg er sikker på, at det vil føles okay. 200 mm bjælke er ret grov. Reducer c-c-afstanden, hvis det føles ustabilt. Broer er jo ofte lidt ustabile, og det er helt okay. Den vil helt sikkert holde.
Om vinteren skal den bare holde sin egen vægt. Nedbøjningen vil ikke blive mange mm, selv med meget sne.
Jeg gætter også på, at fastgørelsen vil være mere afgørende end selve træbjælken.
Tror jeg vil kunne få fastgørelsen ret god. Det er klippe, og tanken er at bore reglen igennem med gevindstang m1, men inden da bruge 2-3 stolpesko for nemmere at kunne bore regel plus klippe i ét strøg.

Unikt namn
D Derbyboy sagde:
Men jeg hænger ikke rigtigt med på om man kan regne sådan der som du har gjort. Jeg har ikke rigtigt landet i om jeg forstår, hvordan du i beregningen tager højde for overhænget.
Hvis ikke engang limtræ på 66x315 mm klarer 4 meters spændvidde indspændt i begge ender, så bliver det svært at få 75x200 mm til at klare 2 meter i snezone 2.

K Kane sagde:
Om ikke engang limtræ på 66x315 mm klarer 4 meters spændvidde fastgjort i begge ender, så bliver det svært at få 75x200 mm til at klare 2 meter i snøzone 2.
Men hvad er tolerancen på det? Nogle få mm måske?
Her vil det jo være ligegyldigt, om det bøjer ned 1-3cm.

nino nino sagde:
Men hvad er det for en tolerance på det? Nogen mm måske?
Her vil det jo være ligegyldigt, om den bøjer ned 1-3 cm
Tolerance er det forkerte ord, mere et spørgsmål om usikkerhed i beregningen. Men hvis betydeligt kraftigere tømmer end det, man havde tænkt at anvende, deformeres 22 mm i beregningsmodellen ovenfor, så må man nok overveje det igen (eller til). Men det er jo op til hver enkelt at afgøre.

K Kane sagde:
Tolerance er det forkerte ord, mere et spørgsmål om usikkerhed i beregningen. Men hvis betydeligt stærkere træ end det, man havde tænkt at bruge, deformeres 22 mm i beregningsmodellen ovenfor, så må man nok genoverveje (eller tilføje). Men det er op til hver enkelt at vurdere.
Ja, jeg må nok indrømme, at jeg egentlig ikke har nogen idé...
Men hvad er det for en last på den limtræsbjælke, eller er det 22 mm af egenvægt? I så fald er det jo ikke godt. En bro tager jo ikke mange 100 kg.

D
Jeg tænker også, at der burde findes en eller anden standardbelastning, som min bro ikke rigtig når op til.

desuden vil der aldrig ligge en stor mængde sne i længere tid, og knækgrænsen vil jo næppe være tæt på.

så hvis sneen i værste fald bøjer broen 5 cm ned i 3-4 uger, spiller det nogen rolle, eller vil den rejse sig igen om foråret

nino nino sagde:
Ja jeg skal vel indrømme, at jeg ikke rigtig har styr på det...
Men hvad er det for en belastning på den limtræsbjælke, eller er det 22mm af egenvægt? I så fald er det jo ikke godt.
En bro får jo ikke mange 100kg
Snølast og egenvægt på 230 kg/m2 (om jeg husker rigtigt).

• Synes
nino
  • Laddar…
Vær lidt realistiske nu. Tre stykker 75x200. Det vil blive superstivt.
Tag til byggemarkedet, tag en sådan regel og læg den op mellem to støttepunkter og hop på den. Det bliver ikke det samme som en indspændt med fri ende, men du får i det mindste en idé om, hvor stærk den er.

• Synes
Dilato
  • Laddar…
H Hasse C sagde:
Vær lidt realistiske nu. Tre stykker 75x200. Det kommer til at blive superstift. Tag til byggemarkedet, tag en sådan regel og læg den op mellem to støtter og hop på den. Bliver ikke det samme som en inspændt med fri ende, men du får i det mindste en idé om, hvordan holdbarheden er.
Man vil jo dog have, at det skal holde, når man lægger til med Princess sextiotvåan......

• Haha
Dilato
  • Laddar…
K Kane sagde:
Man vil jo dog have, at det skal holde, når man lægger til med Princess sextiotvåan......
Du mener dingen ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.