5,642 læst ·
40 svar
6k læst
40 svar
Hvornår begynder en regel at bøje sig af sin egenvægt?
Tror jeg vil kunne få fastgørelsen ret god. Det er klippe, og tanken er at bore reglen igennem med gevindstang m1, men inden da bruge 2-3 stolpesko for nemmere at kunne bore regel plus klippe i ét strøg.H Hasse C sagde:Tror ikke du behøver at gøre det så avanceret. Fastgør en regel med omtrent de mål, du har tænkt dig, og stil dig på den og hop lidt. Jeg er sikker på, at det vil føles okay. 200 mm bjælke er ret grov. Reducer c-c-afstanden, hvis det føles ustabilt. Broer er jo ofte lidt ustabile, og det er helt okay. Den vil helt sikkert holde.
Om vinteren skal den bare holde sin egen vægt. Nedbøjningen vil ikke blive mange mm, selv med meget sne.
Jeg gætter også på, at fastgørelsen vil være mere afgørende end selve træbjælken.
I en anden tråd blev der diskuteret et lignende ønske, omend med lidt længere overhæng. Det synes at blive spekuleret om ret tykke bjælker.D Derbyboy sagde:
https://www.byggahus.se/forum/threads/brygga-i-besvaerligt-laege-beraekningshjaelp.430505/
Måske går det at høre med ts der, hvad det endte med.
Hvis ikke engang limtræ på 66x315 mm klarer 4 meters spændvidde indspændt i begge ender, så bliver det svært at få 75x200 mm til at klare 2 meter i snezone 2.D Derbyboy sagde:
Tolerance er det forkerte ord, mere et spørgsmål om usikkerhed i beregningen. Men hvis betydeligt kraftigere tømmer end det, man havde tænkt at anvende, deformeres 22 mm i beregningsmodellen ovenfor, så må man nok overveje det igen (eller til). Men det er jo op til hver enkelt at afgøre.nino sagde:
Ja, jeg må nok indrømme, at jeg egentlig ikke har nogen idé...K Kane sagde:
Men hvad er det for en last på den limtræsbjælke, eller er det 22 mm af egenvægt? I så fald er det jo ikke godt. En bro tager jo ikke mange 100 kg.
Jeg tænker også, at der burde findes en eller anden standardbelastning, som min bro ikke rigtig når op til.
desuden vil der aldrig ligge en stor mængde sne i længere tid, og knækgrænsen vil jo næppe være tæt på.
så hvis sneen i værste fald bøjer broen 5 cm ned i 3-4 uger, spiller det nogen rolle, eller vil den rejse sig igen om foråret
desuden vil der aldrig ligge en stor mængde sne i længere tid, og knækgrænsen vil jo næppe være tæt på.
så hvis sneen i værste fald bøjer broen 5 cm ned i 3-4 uger, spiller det nogen rolle, eller vil den rejse sig igen om foråret
Vær lidt realistiske nu. Tre stykker 75x200. Det vil blive superstivt.
Tag til byggemarkedet, tag en sådan regel og læg den op mellem to støttepunkter og hop på den. Det bliver ikke det samme som en indspændt med fri ende, men du får i det mindste en idé om, hvor stærk den er.
Tag til byggemarkedet, tag en sådan regel og læg den op mellem to støttepunkter og hop på den. Det bliver ikke det samme som en indspændt med fri ende, men du får i det mindste en idé om, hvor stærk den er.
Man vil jo dog have, at det skal holde, når man lægger til med Princess sextiotvåan......H Hasse C sagde:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Är tunnare regel på kortlingar ok för fris?
Altan & Uteplats -
När använder man 45x45 c24 regel?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur rikta golvreglar, 1 grov regel på sidan eller 2 tunnare på varje?
Golv -
När börjar preskriptionstiden gälla för fakutra
Juridik -
Elementsus nu när det börjar bli varmt ute
Värme allmänt