5,945 læst ·
40 svar
6k læst
40 svar
Hvornår begynder en regel at bøje sig af sin egenvægt?
Medlem
· Västergötland
· 140 indlæg
Jeg ville nok også have valgt en stålkonstruktion. Hvis du absolut vil lave den i træ, så er der jo forskel på nedbøjning og brudgrænse. Uden at have regnet på det, er det tvivlsomt, om alene snelast kan forårsage problemer. Gætværk vist nok. Hvis svigten om sommeren er OK, så burde det i så fald være enklest at fjerne nogle af de yderste terrassebrædder.
Ja, der er mange minus med stålbjælke, dyrere men frem for alt sværere at få på plads. Desuden bliver det sværere at få fastgørelsen i klippen.nino sagde:
Men men...
Ud over 100 cm med 195 regler
https://www.byggahus.se/forum/threads/oeverhaeng-pa-altangolv.293297/
Smart! Det kan absolut være en mulighed at fjerne lidt af terrassen om vinteren.N Nisse Hult64 sagde:Jeg ville nok også have valgt en stålkonstruktion.
Hvis du absolut vil lave den i trä, så er der jo forskel på nedbøjning og brudgrænse. Uden at have regnet på det, er det tvivlsomt, om kun snelast kan forårsage problemer. Gætværk selvfølgelig. Hvis svingningen om sommeren er OK, burde det i så fald være nemmest at fjerne nogle af de yderste terrassebrædder.
Det jeg undrer mig over, er om snelast og egenvægten kan få den frit hængende del til at bukke og i så fald hvor meget over tid.....
Det jeg vil undgå er at bygge broen og finde ud af, at svingningen er ok med 1,8m udhæng for derefter 5 år senere at indse, at udhænget bukker med 10 cm.
....programmet vil vel tage hensyn til egenvægt og snelast, men eftersom det er et tag, tager det ikke hensyn til belastning af mennesker. Men det har jo ingen betydning for langtidsnedbøjningen.
Det føles meget mærkeligt, at jeg ikke på grund af langtidsnedbøjningen skulle kunne have et udhæng på to meter med bjælker, der er 75x200 mm.
Naturligvis kan det være sådan, at det bliver et ikke-spørgsmål, eftersom det forinden, dvs. før to meter svajer for meget.
Det føles meget mærkeligt, at jeg ikke på grund af langtidsnedbøjningen skulle kunne have et udhæng på to meter med bjælker, der er 75x200 mm.
Naturligvis kan det være sådan, at det bliver et ikke-spørgsmål, eftersom det forinden, dvs. før to meter svajer for meget.
Jeg tror, at den begynder at bøje sig af egenvægten med det samme, og at svajet bliver acceptabelt, selv har jeg brugt kraftledningsstolper, og det er ikke nedbøjning og svaj, der risikerer at skabe problemer ved min bro.
Tror ikke du behøver at gøre det så avanceret. Fastgør en regel med omtrent de mål du har tænkt dig, og stil dig på den og hop lidt. Jeg er sikker på, at det vil føles okay. 200 mm bjælke er ret groft. Reducer cc-afstanden, hvis det føles ustabilt. Broer er jo ofte lidt ustabile, og det er helt okay. Holde vil den garanteret.
Vintertid skal den jo bare holde sin egen vægt. Nedbøjningsgraden vil ikke blive mange mm, selv med meget sne.
Jeg gætter også på, at fastgørelsen vil være mere afgørende end selve træbjælken.
Vintertid skal den jo bare holde sin egen vægt. Nedbøjningsgraden vil ikke blive mange mm, selv med meget sne.
Jeg gætter også på, at fastgørelsen vil være mere afgørende end selve træbjælken.