Her er pladen, jeg tænkte på. Har selv prøveskruet i den og kan bekræfte, at det sidder godt!
[link]
Ser jo rigtig godt ud. Spørgsmålet er vel om en kompakt plade er så meget bedre end en ramme i træ. Men uden tvivl er dette et produkt, der ville løse problemet.
Ser jo rigtig godt ud. Spørgsmålet er vel om en kompakt plade er så meget bedre end en ramme i træ. Men uden tvivl er dette et produkt, der ville løse problemet.
Lambda på 0,059 at sammenligne med træ på 0,14 eller almindelig mineraluld 0,036. Så det er jo lidt dårligere end almindelig mineraluld, men bedre end træ!
Lambda på 0,059 at sammenligne med træ på 0,14 eller almindelig mineraluld 0,036. Så det er jo lidt dårligere end almindelig mineraluld, men bedre end træ!
Det er jo den teoretiske fordel, men i praksis er det jo ret lille overflade. Tror jeg satser på at kløve regel alligevel.
Hvis man skal bygge ud med ekstra reglar udenpå for at fastgøre vinduet i, hvad skal så facadepladen fastgøre sig i? Intet overhovedet lige ved vinduet?
Det er måske nok at forlænge de vertikale reglar, og de horisontale bygger man ikke ud, så kan man i det mindste fastgøre facadepladerne over og under vinduet mod eksisterende reglar?
I mit tilfælde er det nybyggeri, men princippet er vel det samme.
Hvis man skal bygge ud med ekstra reglar udenpå for at fastgøre vinduet i, hvad skal facadepladen så fastgøres i? Intet overhovedet lige ved vinduet?
Det er måske nok at forlænge de vertikale reglar, mens de horisontale ikke bygges ud, så man i det mindste kan fastgøre facadepladerne over og under vinduet mod de eksisterende reglar?
I mit tilfælde er det nybyggeri, men princippet er vel det samme.
Tanken er jo, at man ikke skal gøre sådan for at bryde kuldebroen, man skal simpelthen ikke have træ gennem hele væggen. Vil man ikke montere karmen i linje med stommen, så findes der ting/beslag til det.
Ja jeg har set det stykke. Men har ikke fundet nogen manual eller film om hvordan de skal bruges, eller erfaring fra nogen person som har dem. Det virker lidt besværligt for én, der aldrig har monteret vinduer, selv på den almindelige måde?
Jeg har kun læst tips om at sætte ekstra regel. Og hvis man skal gøre det, undrer jeg mig over, om min tankegang er korrekt?
Vi tænkte først hænge vinduerne ud med konsoller som nævnt tidligere i tråden, men det blev i stedet til at opbygge en ramme på stommen som vi monterede vinduerne i. Vi har fer og not-beklædning så at der skulle komme vand ind føltes usandsynligt.
Vi tænkte først at hænge vinduerne ud med konsoller som nævnt tidligere i tråden, men det blev i stedet til at regel en ramme på stommen som vi monterede vinduerne i. Vi har spontad panel så at der skulle komme vand ind føltes usandsynligt.
[billede]
Hvordan fastgjorde I facadepladernes kanter langs med vinduet? Hvilken nytte gør rammen op/ned? Er det vel kun siderne man skruer vinduet i?
Hvordan fastgjorde I facadeskivernes kanter langs vinduet? Hvilken nytte gør rammen oppe/nede? Det er vel kun siderne man skruer vinduet fast i?
Pladerne er jo ret stive, det er tilstrækkeligt at montere dem mod og fastgøre dem til regelstammen som overalt ellers.
Du kan jo bygge som du vil, men jeg vil gerne udnytte alle fastgørelsespunkter på vinduet og få mulighed for at isolere rundt om. Men har man smalle vinduer, kan det måske gå uden disse, men vinduer bredere end ~12 har karmhuller også på midten. Disse vinduer er 20 brede.
Pladerne er jo ret stumme, det er jo nok at montere dem mod og fastgøre dem til regelkonstruktionen som alle andre steder. Du kan jo bygge som du vil, men jeg vil udnytte alle fastgøringspunkter på vinduet og få mulighed for at tætne omkring det. Men hvis man har smalle vinduer, kan man måske undlade disse, men vinduer bredere end ~12 har karmhuller også i midten. Disse vinduer er 20 brede.
Okay, mine er 110 og 140 brede for det meste, så lige så godt at sætte rundt om end at gøre det besværligt. Jeg har et eksisterende 140cm, der ikke har skruer oppe/nede, men på de større kan jeg se det nu.
Hvilken dimension har du på reglerne og facadepladen? Jeg skal have 50mm plader, men regler er jo oftest 45mm, selvom der nogle steder findes 50mm. Det gør måske ikke noget at der mangler kun 5mm, hvis jeg vælger 45x45 at regel ud med. Du ser ud til at have grovere.
Okay mine er 110 og 140 brede for det meste, så lige så godt at sætte rundt om, end at gøre det besværligt. Jeg har en eksisterende 140cm, som ikke har skruer oppe/nede, men på de større har jeg ser jeg nu.
Hvad har du for dimension på reglar og facadeplade? Jeg skal have 50mm plader, men reglar er jo oftest 45mm, selvom det nogle steder findes 50mm. Måske gør det ikke noget, at der kun mangler 5mm, hvis jeg vælger 45x45 at regla ud med. Du lader til at have grovere.
Jeg har reglet ud 95 mm, facadepladerne er 100 mm, så satte en pallbrikka på 5 mm mellem spærlægten