9,761 læst ·
28 svar
10k læst
28 svar
Hvorfor er facadeplader 30/50/80 mm?
hvorfor er facadeskiver ikke altid standardtykkelse og ifølge regelmål (typ 45/70/90).
Isover facadeskive med alu som jeg påtænker at bruge er 50 mm (30/80 mm). Ved udflytnings- og udsalingsarbejde af eksempelvis vinduer bliver det jo lidt besværligt, ikke? Man bliver nødt til at kløve træ til dette, eller?
Hvorfor har isover og knauf blandt andre denne tykkelse, 50mm, for facadeskiver men "almindelig" regeltykkelse på almindelig isolering.
Nysgerrig og taknemmelig for oplysning.
Isover facadeskive med alu som jeg påtænker at bruge er 50 mm (30/80 mm). Ved udflytnings- og udsalingsarbejde af eksempelvis vinduer bliver det jo lidt besværligt, ikke? Man bliver nødt til at kløve træ til dette, eller?
Hvorfor har isover og knauf blandt andre denne tykkelse, 50mm, for facadeskiver men "almindelig" regeltykkelse på almindelig isolering.
Nysgerrig og taknemmelig for oplysning.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Facadeskiver skal sættes kant mod kant, dvs. ikke mellem reglar. De har også andre bredde- og højdeformater end regelskiver.
Altså hænge vinduet i isoleringen? Hvilken type plade klarer dette? Er også denne pladen 50 mm?I icho sagde:
Jeg tænkte køre med isover facadeskive 30 alu. Denne er for så vidt ret kompakt, men at fastgøre hele vinduet i denne føles ikke videre stabilt. Nogen (anden) der har gjort dette og kan bekræfte metoden?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 indlæg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6,615 indlæg
Der findes konsoller og beslag fra Gunnebo, har nemlig lignende overvejelser da jeg har købt hjem Fasadskiva 30 100 mm til igangværende renovering. Fordelen med disse er at man kan have isolering direkte mod vinduerne, men jeg har ikke fundet nogen der sælger disse på nettet, det lille jeg har ledt.
Jeg tror jeg sætter regler på eksisterende stamme for at fastgøre vinduerne i, bliver ganske vist en kuldebro.
Jeg tror jeg sætter regler på eksisterende stamme for at fastgøre vinduerne i, bliver ganske vist en kuldebro.
Skønt at høre nogen anden, der har lignende bekymringer. Så er problemet ikke åbenbart let løst.
Jeg fandt noget, der hedder adjufix, men ingen direkte info om, hvordan den monteres. Kan gætte, men der findes måske nogen her med erfaring?
Jeg fandt noget, der hedder adjufix, men ingen direkte info om, hvordan den monteres. Kan gætte, men der findes måske nogen her med erfaring?
Har du linket til konsollen?richardtenggren sagde:
Der findes konsoller og beslag fra Gunnebo, har nemlig lignende overvejelser da jeg har købt hjem Fasadskiva 30 100 mm til igangværende renovering. Fordelen med disse er at man kan have isoleringen direkte mod vinduerne, men jeg har ikke fundet nogen der sælger disse på nettet, det lille jeg har ledt.
Jeg tror jeg sætter reglar på eksisterende stamme for at fastgøre vinduerne i, bliver ganske vist en kuldebro.
Finder den ikke
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 indlæg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6,615 indlæg
Beklager, fejl af mig at skrive Gunnebo, det er nok et datter-/søster-/moderfirma til Gunnebo, men jeg kunne ikke huske navnet. De blev i hvert fald omtalt som Gunnebo i en gammel tråd her på byggahus.fgo sagde:
Jeg har dog ikke fundet ud af, hvilke der passer til mit behov endnu.
Link
Tak!
De ser ret store ud, når man sammenligner med adjufix løsning.
http://www.spitpaslode.se/sv/Adjufix-karminfastning/Tillbehor/Rakt-beslag_pSE_88392sharp0.htm
Dog kan jeg ikke finde nogen teknisk beskrivelse eller monteringsvejledning overhovedet hos adjufix.
De ser ret store ud, når man sammenligner med adjufix løsning.
http://www.spitpaslode.se/sv/Adjufix-karminfastning/Tillbehor/Rakt-beslag_pSE_88392sharp0.htm
Dog kan jeg ikke finde nogen teknisk beskrivelse eller monteringsvejledning overhovedet hos adjufix.
Den her burde være tilgængelig
http://essve.se/pdf/sheet_ess_1_433885.pdf
et 20-pak plader med skruen til hylsteret koster omkring 500kr
http://essve.se/pdf/sheet_ess_1_433885.pdf
et 20-pak plader med skruen til hylsteret koster omkring 500kr
Senest redigeret:
Her er pladen, jeg tænkte på. Har selv prøveskruet i den og kan bekræfte, at det sidder godt!G Pergel sagde:Altså hænge vinduet i isoleringen? Hvilken type plade klarer dette? Er også denne plade 50 mm?
Jeg tænkte på at bruge isover facadeskive 30 alu. Denne er egentlig ret kompakt, men at fastgøre hele vinduet i denne føles ikke særlig solidt. Er der nogen (anden), som har gjort dette og kan bekræfte metoden?
https://www.rockwool.se/konstruktio...--montering-av-fonster-i-ventilerade-fasader/
Jeg faldt for essves løsning, nu da jeg sad og kiggede.
Skal skifte panel på en del af huset, så jeg tænkte at smide en plade ekstra for lidt isolering.
Har i dag en plankestamme og bemærker, at det er lidt koldt nogle gange indvendigt.
Afhængigt af vægkonstruktionen kan man minimere kuldebroen med det beslag, MEN karmen er jo stadig en kuldebro, som ikke kan undgås med en trad. vindueskarm.
Skal skifte panel på en del af huset, så jeg tænkte at smide en plade ekstra for lidt isolering.
Har i dag en plankestamme og bemærker, at det er lidt koldt nogle gange indvendigt.
Afhængigt af vægkonstruktionen kan man minimere kuldebroen med det beslag, MEN karmen er jo stadig en kuldebro, som ikke kan undgås med en trad. vindueskarm.