304,733 læst ·
348 svar
305k læst
348 svar
Hvorfor bruger alle OSB bag gips?
Hvis man læser forummet, ser det ud til, at stort set alle her sætter OSB-plader bag gipspladerne i væggene og diss'er katalogfirmaernes vægge. Det føles naturligvis lidt mere "solidt" med OSB, og jeg forstår, at det bliver nemmere at hænge hylder op. Men når jeg selv tænker på min egen nuværende bolig (enkle gipsplader overalt - stort byggefirma, der har bygget huset naturligvis), så har jeg alligevel ikke lidt under det, som jeg kan komme i tanke om.
Er der nogle mere byggetekniske årsager til at lægge et lag OSB? Det føles jo som en del ekstra arbejde og en stor omkostning, som man gerne vil minimere ved et husbyggeri. Samtidig vil man jo absolut ikke have, at det skal føles som en slags fuskerbyggeri.
Er der nogle mere byggetekniske årsager til at lægge et lag OSB? Det føles jo som en del ekstra arbejde og en stor omkostning, som man gerne vil minimere ved et husbyggeri. Samtidig vil man jo absolut ikke have, at det skal føles som en slags fuskerbyggeri.
Hele væggen bliver mere stabil.
Du behøver aldrig bekymre dig om hvor og hvordan du skal sætte noget op når det kommer til fastgørelse.
Det er kun når den sidste række tæller, at det kan være godt ikke at sætte OSB og kun sætte gips.
Skal du bygge til dig selv, så gør dig selv tjenesten at sætte op OSB.
Du behøver aldrig bekymre dig om hvor og hvordan du skal sætte noget op når det kommer til fastgørelse.
Det er kun når den sidste række tæller, at det kan være godt ikke at sætte OSB og kun sætte gips.
Skal du bygge til dig selv, så gør dig selv tjenesten at sætte op OSB.
En grund til, at du skal have ekstra pladematerial bagved, er, at væggen ellers ikke bliver tilstrækkeligt vridstabil for at klare eventuelle laster. Desuden er det sådan, at hvis du har en hårdere plade bag gipsen, så klarer væggen et slag bedre, f.eks. en vred teenager, der slår næven i væggen... ja, jeg ved, det er antageligvis ikke et godt eksempel
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Kan det være, fordi man nu "skal" hænge et stort og tungt fladskærms-tv op på væggen i hvert rumbjolo360 sagde:
Tidligere stod TV'et stabilt på gulvet, og på væggen hængte man plakater fra Mallorca og billeder af børnene.
Alle møblerer efter deres hoveder, så det eneste sikre er at forstærke alle vægge
Jo det er det. Min teenagers væg havde to ordentlige huller af knytnæver, som jeg var nødt til at fikse, før vi flyttede.Ola78 sagde:
Eller som når en bekendt snublede over sin hund og faldt ind i væggen. Da 130 kg landede mod væggen, blev der et pænt hul...Ola78 sagde:En grund til at du skal have ekstra pladematerial bagved er, at væggen ellers ikke bliver tilstrækkelig vridstabil til at klare eventuelle belastninger. Derudover er det sådan, at hvis du har en hårdere plade bag gipsen, så klarer væggen en skade bedre, for eksempel en vred teenager der slår næven i væggen... ja, jeg ved, det er nok ikke et godt eksempel![]()
Hmmm, fordi alle andre gør det ???
Jeg har jo ingen egen vilje ...
Nåja:
* Bedre lydisolering mellem rummene (men så skal man også have bedre døre end standarddøre samt gummiliste for at få reel nytte af den bedre væg)
* Let at fastgøre hvad som helst hvor som helst.
* Mere behagelig og solid "følelse" i væggen, lyder stum og massiv i stedet for som en tromme, hvis man støder til den.
* Super sjovt at få en masse splinter i fingrene, når man skal sætte det op.
Eh, ja, det sidste var jo ikke et godt argument.
Så har jeg bygget med 45x45mm regel og så OSB+gips, og det bliver stadig rigtig godt, jeg ved ikke, hvad 45x45 + kun gips ville have givet for resultat.
*asg* Hvilken syn, har jo selv hund men vejer kun 85 kg, men det er ikke kun gips på væggene, så de klarer nok et slag. Dog er jeg mere bekymret for at snuble over en af kattene end hunden, han har forståelse for at flytte sig i det mindsteoobum sagde:
Jeg sprang OSB over og brugte i stedet 22mm not og fer gulvspån.
Synes det blev ret stabilt, selvom jeg snød lidt og undlod at lime i noten
Den mest stabile væg er opbygget fra det ene rum til det andet:
13mm gulvgips, 22mm gulvspån, 13mm gulvgips, original råspån, original 3" regel med 70mm isolering, 22mm gulvspån, 22mm gulvspån og 13mm gulvgips.
Det kan virke lidt overflødigt samt mærkelig rækkefølge på materialerne, men der sad en tretex før, og skorstenen ligger ved siden af, så 13mm skulle bygges op.
Så er det væggen mellem det kommende computerrum som også har balkon og sikkert kan blive lidt støjende med den rette/forkerte slags folk på besøg
og kommende soveværelse.
Kunne have gjort væggen endnu tykkere uden at det påvirkede nytten af soveværelset, da plantegningen er som den er lige ved den væg, men syntes det måtte være nok.
Alt bliver nok kompenseret via ventilationssystemet og billige Byggmax-døre alligevel.
Der blev også en helt ny væg et andet sted, og den er lavet på samme vis.
13mm gips, 22mm spån, 45x95 regel og 95mm isolering, 22mm spån, 13mm gips.
Synes stadig ikke det blev overdrevent stabilt, så hvordan en væg bygget udelukkende af gips og 45x45 bliver ved jeg ikke, og det er ikke noget jeg vil have i mit hus.
Nu skal man selvfølgelig ikke tilbringe dagene med at stå og slå i væggene for at se hvad der sker, men alligevel.
Så det der med gulvmateriale på vægge og loft hænger sammen med en smal 180° trappe og at jeg er tvunget til at bære alt op selv.
Tror ikke det ville have været lettere med hjælp heller.
Havde bestemt ikke fået en plade på 1200x2500 derop uden at løfte taget af huset.
Synes det blev ret stabilt, selvom jeg snød lidt og undlod at lime i noten
Den mest stabile væg er opbygget fra det ene rum til det andet:
13mm gulvgips, 22mm gulvspån, 13mm gulvgips, original råspån, original 3" regel med 70mm isolering, 22mm gulvspån, 22mm gulvspån og 13mm gulvgips.
Det kan virke lidt overflødigt samt mærkelig rækkefølge på materialerne, men der sad en tretex før, og skorstenen ligger ved siden af, så 13mm skulle bygges op.
Så er det væggen mellem det kommende computerrum som også har balkon og sikkert kan blive lidt støjende med den rette/forkerte slags folk på besøg
Kunne have gjort væggen endnu tykkere uden at det påvirkede nytten af soveværelset, da plantegningen er som den er lige ved den væg, men syntes det måtte være nok.
Alt bliver nok kompenseret via ventilationssystemet og billige Byggmax-døre alligevel.
Der blev også en helt ny væg et andet sted, og den er lavet på samme vis.
13mm gips, 22mm spån, 45x95 regel og 95mm isolering, 22mm spån, 13mm gips.
Synes stadig ikke det blev overdrevent stabilt, så hvordan en væg bygget udelukkende af gips og 45x45 bliver ved jeg ikke, og det er ikke noget jeg vil have i mit hus.
Nu skal man selvfølgelig ikke tilbringe dagene med at stå og slå i væggene for at se hvad der sker, men alligevel.
Så det der med gulvmateriale på vægge og loft hænger sammen med en smal 180° trappe og at jeg er tvunget til at bære alt op selv.
Tror ikke det ville have været lettere med hjælp heller.
Havde bestemt ikke fået en plade på 1200x2500 derop uden at løfte taget af huset.
En stor tung fladskærmsTV findes ikke som en gipsplade ikke kan klare. En molly i gips klarer let en TV, og man plejer at bruge fire skruer til en TV. Derimod kan en bogreol type Elfa med skinner veje en del. Køkkenskabe (men der plejer man vel at planlægge og sætte kortlinhar før man beklæder væggen med plademateriale). Da jeg skulle bygge mit hus, var jeg også helt indstillet på at have OSB eller spånplade bag gipsen "for det er godt". Min KA spurgte, hvad præcist havde du tænkt at hænge op, som kræver det. Jeg kunne ikke komme på noget eksempel. Det blev i mit byggeri en blanding med spånplade bag bærende vægge og dem, der skulle optage kræfter. Vægge, der højst skal bære et billede, har kun gips. Jeg synes, det har været et godt kompromis uden at føle, at jeg har sparet. Nogen der ved, hvilken væg der klarer størst last: en med 45 regel og OSB+gips eller en med 70 regel og gips? (jeg kender ikke svaret).
Min opfattelse som amatør er, at OSB bruges til at overbevise købere om, at der er kvalitet i hele huset. Kan man som sælger bare sige, at der er råspont i ydertaget og OSB i væggene, så tror en køber automatisk, at hele huset har høj kvalitet 
Jeg vil også selv bygge med OSB, men kun for at huset en dag skal være lettere at sælge. Dette selvom jeg ikke synes, det er værd at betale merprisen/arbejdet kun for at kunne hænge tunge ting på væggene enkelt. Så er det jo bedre at planlægge væggene med ekstra reglar de steder, hvor det er nødvendigt.
Mikael_L - bygger du virkelig væggene med 45*45mm? Så kan jeg forstå, at man har brug for OSB.
/Krister
Jeg vil også selv bygge med OSB, men kun for at huset en dag skal være lettere at sælge. Dette selvom jeg ikke synes, det er værd at betale merprisen/arbejdet kun for at kunne hænge tunge ting på væggene enkelt. Så er det jo bedre at planlægge væggene med ekstra reglar de steder, hvor det er nødvendigt.
Mikael_L - bygger du virkelig væggene med 45*45mm? Så kan jeg forstå, at man har brug for OSB.
/Krister
Jeg sætter ikke OSB for at kunne hænge tunge ting op, men for at helt slippe for skithe*etesforb**-Mollys .... 
Jeg har nogle vægge med 45x45, men væggen mod trappen ville jeg have mere stabil, da det måske hjælper at stive af og slippe for knirk i trappen, så der blev det 45x70. Alle indvendige vægge omkring badeværelset og så to bærende indvendige vægge har også 45x70.
Så egentlig blev det ikke så mange vægge med 45x45. Men jeg vil ikke tøve med at have alle vægge på OV undtagen badeværelset med 45x45.

Jeg har nogle vægge med 45x45, men væggen mod trappen ville jeg have mere stabil, da det måske hjælper at stive af og slippe for knirk i trappen, så der blev det 45x70. Alle indvendige vægge omkring badeværelset og så to bærende indvendige vægge har også 45x70.
Så egentlig blev det ikke så mange vægge med 45x45. Men jeg vil ikke tøve med at have alle vægge på OV undtagen badeværelset med 45x45.
Eller så er det omvendt, takket være OSB'n kan jeg nøjes med 45x45.Krille4 sagde:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 indlæg
Klassisk brandfakkel for dette forum: hvilken slags plade sætter man bagved gipsen (hvis man nu har brug for det)? Lige sjovt hver gang.
Råspont
Plywood
Spånplade
OSB
Jeg har OSB som gulvbeskyttelse og almindelig beskyttelse under byggeperioden. Derefter smider jeg dem på genbrugsstationen. Svært at brænde dem i brændeovnen med så meget lim og voks i materialet. Bagved gipspladerne har jeg skrue-limet 12 mm spånplade fra Byggelit. Lige så stærkt som OSB og væggene bliver mere stabile fordi man limer dem fast, også mod kortsiderne. Det er muligt at rette op på skæve regler med lim. Spånplader er dimensionsstabile og kan derfor limes. Styrken på fastgørelser er i princippet lige så stærk som OSB, men kræver kyndig forboring. Ikke lige så enkelt at få det godt og stærkt. Plywood og råspont er overlegne i denne sammenhæng. OSB er sandsynligvis det mest miljøvenlige, da det fremstilles af alt skrammel, der bliver til overs i træproduktionen, f.eks. rødder, smågrene og andet. Tillige omkring 5% lim og overfladevoks.
3...2...1...nu kommer modsigelserne
Råspont
Plywood
Spånplade
OSB
Jeg har OSB som gulvbeskyttelse og almindelig beskyttelse under byggeperioden. Derefter smider jeg dem på genbrugsstationen. Svært at brænde dem i brændeovnen med så meget lim og voks i materialet. Bagved gipspladerne har jeg skrue-limet 12 mm spånplade fra Byggelit. Lige så stærkt som OSB og væggene bliver mere stabile fordi man limer dem fast, også mod kortsiderne. Det er muligt at rette op på skæve regler med lim. Spånplader er dimensionsstabile og kan derfor limes. Styrken på fastgørelser er i princippet lige så stærk som OSB, men kræver kyndig forboring. Ikke lige så enkelt at få det godt og stærkt. Plywood og råspont er overlegne i denne sammenhæng. OSB er sandsynligvis det mest miljøvenlige, da det fremstilles af alt skrammel, der bliver til overs i træproduktionen, f.eks. rødder, smågrene og andet. Tillige omkring 5% lim og overfladevoks.
3...2...1...nu kommer modsigelserne
OSB er en billig engangsplade, ikke beregnet til nogle permanente bygningsværker, men til midlertidig brug under byggeperioden. Med råspont slipper man for lim og skidt, der kan afgive gasser. Jeg husker, hvordan det lugtede af spånpladelim på overetagen i rækkehuset, hvor jeg voksede op i 70'erne, spånplader i vægge og loft.
