10,825 læst ·
72 svar
11k læst
72 svar
Hvordan skal jeg pudse væggene bedst?
Og så begynder vi at nærme os finalen. Det er sjovt men tungt og ret svært. Svært at få den rigtige konsistens og at glatte passende meget. Men som det ser ud lige nu, er jeg rigtig tilfreds.
Men så kommer vi til den svære del.
Bænken vil blive brugt til bl.a. madservering til julebord og lignende. Vi indser, at der vil blive spildt.
Hvordan kan man bedst beskytte pudsen? Er der noget, man kan blande i pudsen på det stykke? Eller kan man bruge en speciel maling i stedet?
Silikat føles meget uegnet lige der. Har brug for så god aftørringsmulighed som muligt.
Men så kommer vi til den svære del.
Bænken vil blive brugt til bl.a. madservering til julebord og lignende. Vi indser, at der vil blive spildt.
Hvordan kan man bedst beskytte pudsen? Er der noget, man kan blande i pudsen på det stykke? Eller kan man bruge en speciel maling i stedet?
Silikat føles meget uegnet lige der. Har brug for så god aftørringsmulighed som muligt.
Der er nok desværre ingen genveje.Dr Benz sagde:
Næsten alt misfarver "ren" pudsoverflade, hvis den ikke beskyttes med maling eller vandglas.
Løse gennemsigtige plexiglasplader at tage frem lige under disse lejligheder?
Typisk denne (og save til, hvis det er nødvendigt)
https://www.bauhaus.se/hobbyskiva-rias-klar-2x500x1500-mm
Gode råd.J jawen sagde:
Altså det skal males. Al pudset overflade skal males. Men spørgsmålet var mest om man kunne blande noget allerede i pudsen som beskyttelse. Men så behøver jeg ikke vente med at pudse liggende, men det kan løses bagefter.
Har du et tip til maling netop til bænken for at beskytte? Så blankt som muligt, men det kommer måske til at se mærkeligt ud!
Hvad mener du med vattenglas?
Meget informativ og spændende læsning om mørtel. Jeg er lige startet med at pudse kælderen derhjemme. Synes selv, det var meget forvirrende med alle mørteltyper fra forskellige fabrikater.
Malingen, jeg kan få billigt gennem kontakter, er enten fra Flügger eller Beckers mineralsilikat. Hvor stor forskel gør det egentlig?
Har for nylig drænet om og sat isodrän. Alt er tørt og fint i øjeblikket.
Uisolerede betongulve, som jeg tænkte at lægge en mikrocement over med en diffusionsåben sealer.
Vil stadig gerne have, at fugten kan komme ud fra alle retninger uden for meget modstand.
Hvad er det i malingen, der gør den forskelligt tæt?Rejäl sagde:
Malingen, jeg kan få billigt gennem kontakter, er enten fra Flügger eller Beckers mineralsilikat. Hvor stor forskel gør det egentlig?
Har for nylig drænet om og sat isodrän. Alt er tørt og fint i øjeblikket.
Uisolerede betongulve, som jeg tænkte at lægge en mikrocement over med en diffusionsåben sealer.
Vil stadig gerne have, at fugten kan komme ud fra alle retninger uden for meget modstand.
Hvis vi tager Beckers silikat så indeholder den akrylatsmapolymer, hvilket gør malingen mere eller mindre tæt og ikke så åben som Keims silikatmalinger.J Jocke-JB sagde:Meget informativ og spændende læsning om mørtel. Jeg er netop startet med pudsning af kælderen derhjemme. Jeg synes selv, at det var meget forvirrende med alle mørtel fra forskellige fabrikater.
Hvad er det i malingen, der gør den forskellig tæt?
Malingen, jeg kan få billig gennem kontakter, er enten fra Flügger eller Beckers mineral silikat. Hvor stor forskel gør det egentlig?
Har for nylig dræneret om og sat isodrän. Alt er tørt og pænt i øjeblikket.
Uisolerede betongulve, som jeg tænkte at lægge en mikrosement over med en diffusionsåben sealer.
Vil alligevel have, at fugten kan komme ud fra alle sider uden for meget modstand.
https://beckers.se/sites/default/files/pim/documents/Mineral_Silikatfärg_Byggvarudeklaration.pdf.pdf
Den eneste silikat, der er diffusionsåben, som jeg ved om, er Keims silikatmaling.
Keim Granital er en af de allerbedste silikatmalinger på markedet.
Keims maling er også den eneste silikatmaling, der må anvendes i bevaringskravmærkede huse, hvor puds skal males.
Keim har også en indendørs silikatmaling, som findes på deres hjemmeside.
https://www.keim.com/sv-se/granital/
Senest redigeret af en moderator:
Skal absolut undersøge Keim.Rejäl sagde:Hvis vi tager Beckers silikat, indeholder den akrylatsmapolymer, hvilket gør malingen mere eller mindre tæt, og ikke så åben som Keims silikatmalinger..
[link]
Den eneste silikat, der er diffusionsåben, som jeg kender til, er Keims silikatmalinger..
Keim Granital er en af de allerbedste silikatmalinger på markedet..
Keims maling er også de eneste silikatmalinger, der må anvendes i bevaringskravsmærkede huse, hvor puds skal males..
Keim har også en indendørs silikatmaling, der findes på deres hjemmeside..
[link]
Silikat virker til at være lidt ligesom vandstøtten for tøj.
Det må kaldes vandtæt ved en ret lav grænse.
Jeg tror, det er 2000mm (højere = tættere), men man bliver nok ret skuffet, hvis man køber sig en jakke, der markedsføres som "vandtæt" ved den niveau.
Det ville være interessant at kunne finde ud af mere præcist, hvor åbne disse andre maling er.
Men der er nok mange faktorer at tage med i beregningen.
Lycka till att ta reda på det😉J Jocke-JB sagde:Ska absolut kolla upp Keim.
Silikat verkar vara lite som vattenpelare för kläder.
Det får kallas vattentätt vid en ganska låg gräns.
Tror det är 2000mm (högre = tätare), men man blir nog ganska besviken om man går och köper sig en jacka som marknadsförs som ”vattentät” vid den nivån.
Skulle vara intressant att kunna ta reda på mer exakt hur pass öppna dessa andra färger är.
Men det är nog många faktorer att ta in i beräkningen.
Køkken... du skal ikke have fliser et stykke op fra bordpladerne?
Svinlet at holde rent og findes i en overflod af stilarter.
Malet puds, det kommer til at få mærker uanset hvor holdbar maling du har på. Fliser tåler en del, og hvis man rammer ind med støbejernsgryden med kraft, kan man skifte en flise uden at det ses.
Svinlet at holde rent og findes i en overflod af stilarter.
Malet puds, det kommer til at få mærker uanset hvor holdbar maling du har på. Fliser tåler en del, og hvis man rammer ind med støbejernsgryden med kraft, kan man skifte en flise uden at det ses.
Nej, ikke køkken. Men spisestue og bænken er tænkt som serveringsplads. Forstår at det ikke kan gøres som en bordplade eller lignende aftørreligt. Det kommer til at få patina med tiden. Men vil beskytte det så godt som muligt.Huddingebo sagde:
Køkken... du skal ikke have fliser et stykke op fra bordpladerne?
Supernemt at holde rent og findes i en masse forskellige stilarter.
Malet puds, det vil få mærker uanset hvor slidstærk malingen er. Fliser tåler en del, og hvis man støder ind i det med en støbejernsgryde med kraft, kan man udskifte en plade uden at det ses.
Interessant tanke med fliser. Skal tage det op med konen, men jeg tror alligevel, at det forbliver pudset kun.
Hvornår kan man begynde at male væggene?
Mærkede, at det tog lang tid (for lang tid) at få det til at tørre. Da rummet på ca. 25 kvm er aflukket mod resten af huset, er der ingen varme eller direkte ventilation.
Så jeg har sat en affugter ind, som arbejder, men den fanger ikke ret meget om dagen. 1-2 liter måske. Men jeg tænker, at det tager mange uger/måneder for det at tørre helt.
Gipsen er sat nu, og nu er jeg i gang med at reparere småting med pudsen. Dette betyder, at næste skridt er at male, og det skal gøres i næste uge. Er det bare at gå i gang, fordi det vil tørre af sig selv i længden alligevel, da jeg skal bruge silikatmaling.
Eller skal overfladen være homogent tør for ikke at blive plettet?
Håber, at det er good to go med at male.
Mærkede, at det tog lang tid (for lang tid) at få det til at tørre. Da rummet på ca. 25 kvm er aflukket mod resten af huset, er der ingen varme eller direkte ventilation.
Så jeg har sat en affugter ind, som arbejder, men den fanger ikke ret meget om dagen. 1-2 liter måske. Men jeg tænker, at det tager mange uger/måneder for det at tørre helt.
Gipsen er sat nu, og nu er jeg i gang med at reparere småting med pudsen. Dette betyder, at næste skridt er at male, og det skal gøres i næste uge. Er det bare at gå i gang, fordi det vil tørre af sig selv i længden alligevel, da jeg skal bruge silikatmaling.
Eller skal overfladen være homogent tør for ikke at blive plettet?
Håber, at det er good to go med at male.
Tilsæt lidt varme & en ventilator, så vil affugteren kunne affugte bedre. (sæt affugteren højt, hæng i loftet)Dr Benz sagde:
Og jeg ville aldrig råde nogen til at male på en "fugtig" pudsvæg uanset silikatmaling.
Et par dage med lidt varme & luftcirkulation vil gøre, at du let kan male næste uge.
Ok, jeg er med.J jawen sagde:
Men mener du, at det bør være en næsten homogen (farvemæssigt) overflade for at det skal være ok?
Jeg har affugteren i gang på max lige nu for at få luften til at cirkulere. Så har jeg desuden en lille ventilator, der punktventilerer der, hvor det ser ud til at være mest nødvendigt. Den flytter jeg rundt for at tørre ekstra. Jeg bruger ikke varme endnu, for jeg tænker, at det måske tørrer for hurtigt da? Men det er måske ingen risiko alligevel.
Ligger omkring 10-12 grader, måske op til 15 hvis solen står på, og jeg er der og arbejder.