10,805 læst ·
72 svar
11k læst
72 svar
Hvordan skal jeg pudse væggene bedst?
Jag undviker att blanda in KC i rekommendationer för det blir bara krångligt..Claes Sörmland sagde:
Men KC är en förkortning av kalkcementbruk..
Putsbruk finns i flera olika hårdheter och klassas på en skala från A till E, där A är den starkaste varianten och också brukar benämnas som cementbruk. De vanligaste typerna av bruk till putsning är A, B eller C. Typerna B och C kallas för kalkcementbruk, eller KC-bruk, och är de vanligaste till putsningar av väggar och murar. Grundregeln är att aldrig putsa med ett starkare bruk på en yta med ett svagare bruk. Så är väggen murad med B-bruk kan du putsa med bruk av typen B eller svagare.
Ett vanligt B-bruk som vissa kallar KC..
Nu ser det ud til, at du citerer Byggmax' hjemmeside (Jeg googlede din tekst, for den føltes som ChatGPT):Rejäl sagde:Jeg undgår at blande KC ind i anbefalinger, for det bliver bare besværligt..
Men KC er en forkortelse for kalkcementmørtel..
Pudsemørtel findes i flere forskellige hårdheder og klassificeres på en skala fra A til E, hvor A er den stærkeste variant og også kaldes cementmørtel. De mest almindelige typer af mørtel til pudsning er A, B eller C. Typerne B og C kaldes for kalkcementmørtel, eller KC-mørtel, og er de mest almindelige til pudsning af vægge og mure. Grundreglen er aldrig at pudse med en stærkere mørtel på en overflade med en svagere mørtel. Så hvis væggen er muret med B-mørtel kan du pudse med mørtel af typen B eller svagere.
https://www.byggmax.se/putsa-på-murblock
Men murcement (kalkstenspulver blandet med portlandcement) med ballast (sand) giver ikke en kalkcementmørtel, en KC-mørtel. Der er ingen hydreret kalk i produktet. Jeg tror Byggmax' hjemmesideansvarlige har forvirret det lidt. Det er en cementbaseret pudsemørtel, de sælger, ikke en KC-mørtel.
Ja, det var det nærmeste, der lå i sofaen..Claes Sörmland sagde:
Hvor får du det fra?Claes Sörmland sagde:
Er uddannet i mur og puds og sidder netop nu og gennemgår undervisningsmateriale, og ingen steder nævnes dette?
Jeg har gennemgået de gamle blandingsforhold for forskellige mørtel i litteraturen og historien, da Gullex murcement blev introduceret i Sverige i 50'erne, fordi jeg blev så træt af, at ingen kunne give et svar på, hvad der adskilte alle forskellige sækprodukter fra hinanden.Rejäl sagde:
Gullex murcement var den første mørtel på det svenske marked og var en blanding af portlandcement og kalkstensmel. Den type produkter, der i dag sælges som "murcement" og som man blander med forskellige mængder ballast (sand) for at få fx A-mørtel, B-mørtel og C-mørtel. Det er altså ikke en klassisk kalkcementmørtel, da der ikke findes slækket kalk (calciumhydroxid), der kan hærde i produktet. Dvs. den eneste komponent, der hærder, er portlandcementen. Det er den type mørtel, der sælges som "lågalkaliske", de er mindre ætsende end KC-mørtlerne, fordi de ikke indeholder slækket kalk.
Her har du en almindelig C-brug, der indeholder kalciumhydroxid:
Altså ingen forskel en almindelig C-brug er en KC-brug..
https://www.finja.se/storage/ma/419...535A06546C5E1A69/Puts- - Murbruk C_sdb_sv.pdf
Altså ingen forskel en almindelig C-brug er en KC-brug..
https://www.finja.se/storage/ma/419...535A06546C5E1A69/Puts- - Murbruk C_sdb_sv.pdf
Jeg tror, at man skal være forsigtig med dette med KC, da det ikke stemmer, det du skrev før, altså kalciumhydroxid synes at findes i de almindelige B- og C-mørtler også.Claes Sörmland sagde:
Jeg har gennemgået de gamle blandingsforhold for forskellige mørtel i litteraturen og historien, da Gullex murcement blev introduceret i Sverige i 50'erne, fordi jeg blev så træt af, at ingen kunne give et svar på, hvad der skilte alle de forskellige sækprodukter ad.
Gullex murcement var den første mørtel på det svenske marked og var en blanding af portlandcement og kalkstensmel. Den type produkter, der i dag sælges som "murcement", og som man blander med forskellige mængder ballast (sand) for at få fx A-mørtel, B-mørtel og C-mørtel. Det er altså ikke en klassisk kalkcementmørtel, da der ikke findes hydreret kalk (kalciumhydroxid), som kan brænde i produktet. Dvs. den eneste komponent, der brænder, er portlandcementen.
Der ser du ud til at have en KC-mørtel, som ikke markedsføres som en sådan. Utydeligt af Finja, men de vil vel ikke have, at kunderne skal tænke, de skal pudse. De redegør dog tydeligt for, at det indeholder kalk som bindemiddel, altså hydreret kalk:Rejäl sagde:

Igen, hvis vi stopper med at bruge ordet KC bruk, som er et meget vildledende ord og anvendes forskelligt af forskellige producenter, og i uddannelsesteorien, som jeg tog for ca. 10 år siden, blev det slet ikke brugt, og i bøger, der bruges i mur og puds læring, er begrebet ikke længere med...Claes Sörmland sagde:
Ikke i alle, men beviseligt i det produkt fra Finja, som du har angivet. Den beskrives også som en KC-mørtel i den tekniske beskrivelse. Dvs. man må ikke være så uvidende, at man gætter på, hvad posen indeholder, uden man må læse den tekniske beskrivelse for hver produkt, hvis man vil vide, hvad man køber. Vil man købe en KC-mørtel, så er jo Finjas produkt et muligt valg.Rejäl sagde:
Kald det hvad du vil, men du skal stadig vælge, hvad du vil pudse med.Rejäl sagde:
Enten et brug baseret på murcement (et "murcementbrug" i din bog), altså et brug, der ikke har kalk som bindemiddel, men udelukkende portlandcement i den rolle, men som indeholder kalkstensmel. Eller hvis du vil mure med kalkcementbrug, der har kalk som bindemiddel ud over bindemidlet portlandcement. De har jo begge deres fordele og ulemper, lavalkalisk mod ætsende, efterbrændende eller ikke, lettere/sværere at arbejde med osv.
Jeg forsøger ikke at tale om KC på den måde, da det er meget forvirrende for en novice..Claes Sörmland sagde:
Ikke i alle men bevisligt i det produkt fra Finja som du har angivet. Det beskrives også som et KC-brug i den tekniske beskrivelse. Dvs. man må ikke være så uoplyst, at man gætter, hvad posen indeholder, men man skal læse den tekniske beskrivelse for det respektive produkt, hvis man vil vide, hvad man køber. Vil man købe et KC-brug, så er Finjas produkt et muligt valg.
Bogen er ikke min bog, men den mest betroede og anvendte bog af branchens sælgere, konsulenter og udførende virksomheder..Claes Sörmland sagde:
Kald det hvad du vil men du skal jo stadig vælge, hvad du vil pudse med.
Enten et brug baseret på murcement (et "murcementbruk" i din bog), altså et brug, der ikke har kalk som bindemiddel men kun portlandcement i den rolle men som indeholder kalkstensmel. Eller hvis du vil mure med kalkcementbruk, der har kalk som bindemiddel udover bindemidlet portlandcement. De har jo begge deres fordele og ulemper, lavalkalisk mod ætsende, efterbrændende eller ikke, lettere/sværere at arbejde med osv.
Men de fleste murere læser den ikke..