Der er ingen grund til at gøre noget ved dette. Det vil tørre ud frem mod foråret. Når huset er færdigt, vil det fortsætte med at være tørt og ikke forårsage nogen problemer. Da husets inderside er plastet, vil ingen skimmelsvampesporer komme ind i huset uanset hvor meget skimmel der måtte være i konstruktionen. Det der kan ses på billederne nu, er jo ikke noget at bekymre sig om.

Hvis huset skal isoleres mm nu om vinteren, er det dog et problem, da tyk isolering og plast på indersiden gør, at det tager laaang tid at tørre ud. Dvs, det vil forværre situationen.

• Synes
useless
  • Laddar…
Cheesen
M Martin Lj sagde:
Holder på at bygge et nyt hus i 1,5 plan. Vi er meget bange for skimmel og voksninger på træet. Derfor gik vi i gang med stommontage i sensommeren i rask tempo med hjælp fra tømrere. Dette gik hurtigt, og det regnede i princippet ikke på stommen, før taget var på og dug omkring huset. Da jeg målte fugtkvoten på stommen, lå den omkring 11-13%. Dette gjorde mig meget glad, og jeg tænkte, at vi havde haft succes.

Efteråret kom, og vinduesleverancen gik galt og blev forsinket, derfor trak det ud med panel og vinduer. Huset blev helt færdigt på ydersiden for cirka 3 uger siden, så vi nåede ikke at isolere og opvarme huset, inden det blev vinter.

Nu til de store problemer, vi bor på vestkysten, og den seneste måned har det principielt regnet konstant og været omkring 5-10 grader med ekstremt høj luftfugtighed. Dette ser ud til at have medført, at stommen har sugede fugt fra luften? Forstår ikke, hvad der ellers er sket, for nu ligger fugtkvoten på stommen omkring 16-18%, og der er begyndt at dannes voksninger overalt inde i huset. Dette gør både mig og min kone stressede og deprimerede.

Hvad kan man gøre nu? Skal jeg bare acceptere situationen og vente, til foråret kommer, så huset kan tørre? Skal jeg begynde at slibe/høvle voksninger væk? Det er lidt svært at opvarme huset, da det ikke er isoleret, og hele gulvet er åbent ned mod krybekælder. Vil affugter hjælpe i denne situation, når det er så åbent?

Dette er nogle eksempler på, hvordan det ser ud nu, der er lignende voksninger på ~20 steder mere, og det bliver værre for hver dag, føles det som.

[billede]

[billede]
[billede]
Har du flade på jorden, så er det grunden, der tørrer ud. Det er vigtigt at få huset tæt og opvarmet så hurtigt som muligt for at undgå fugt i stommen. Du behøver ikke være bekymret, stommen tørrer med tiden, men skønhedspletter, som du aldrig ser, kommer du ikke udenom.

Sørg for at holde jævn og god temperatur. Det betaler sig altid. Skimmel kommer af fugt, og fugt opstår, når det er tæt og ikke opvarmet. Se på alle nedkølede huse, der går tabt ret hurtigt, som tidligere fungerede fint, da de var opvarmede.
Hold god ventilation, men sørg for aldrig at nedkøle rum i troen på, at det giver en besparelse - det kan blive omvendt! Skimmel er levende organismer og trives, hvor der er fugt, og hvor fugt får lov at blive, fordi man nedkøler, og intet tørrer ud.
Bedre at holde huset varmt - undgå luftaffugtere, da de bruger strøm og kun arbejder lokalt, hvor de står.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.