4,337 læst ·
32 svar
4k læst
32 svar
Hvordan skal jeg gøre så det nybyggede hus ikke mugner?
Jeg gætter på, at der skal isoleres 45 mm liggende udenpå stolperne.Centano sagde:
Hvis I har fugtigt træ, skal I være forsigtige med for meget varme, da det fremmer væksten. Affugter er nok godt at køre til at begynde med og øge varmen gradvist. Forudsætter dog, at det er relativt lufttæt. Derefter skal du forsøge at slibe/høvle træet rent fra vækst, når det er tørret.
Hvordan sidder egentlig vinddugen, er der et luftspalte indvendigt ved vinddugen og udvendigt?
[billede]
Med opvarmning betyder det ikke, at det behøver være stuetemperatur, men måske bare 5 grader varmere end udenfor, da Rh falder hurtigt med de første grader, som luften opvarmes, og det er det, der er vigtigt for at komme under 75% Rh i så stor volumen af bygningsfladen og dens vægge som muligt, og helst lidt lavere.
varmere luft vil også stige, og hvis man sørger for at kontrollere dens udløb, så man ikke får kondensudfældning og rindende vand fra kolde dele, hvis udvejen for luften er i plastmateriale - eller at det holdes varmere af den varmere luft, der passerer med tilstrækkelig flow uden at blive kølet for meget for ikke at blive for fugtig, hvis det er udført i trämaterial.
varmere luft vil også stige, og hvis man sørger for at kontrollere dens udløb, så man ikke får kondensudfældning og rindende vand fra kolde dele, hvis udvejen for luften er i plastmateriale - eller at det holdes varmere af den varmere luft, der passerer med tilstrækkelig flow uden at blive kølet for meget for ikke at blive for fugtig, hvis det er udført i trämaterial.
Man ser på blånaden i det første foto, at det fandtes allerede, inden reglen blev sat op. Man ser spor fra distansestykkerne, da træet lå stablet, formentlig under en presenning eller noget, hvor det var fugtigt.M Martin Lj sagde:Jeg er ved at bygge et nyt hus i 1,5 plan. Vi er meget bange for skimmel og påvækster på træet. Derfor skyndte vi os at rejse stommen i sensommeren i rask tempo med hjælp fra snedkere. Dette gik hurtigt, og det regnede næsten ikke på stommen, før taget var på og dug rundt om huset. Da jeg målte fugtindholdet i stommen, lå det omkring 11-13%. Dette gjorde mig meget glad, og jeg tænkte, at vi havde succes.
Efteråret kom, og vinduesleverancen drillede og blev forsinket, derfor tog det længere tid med panel og vinduer. Huset var helt klar på ydersiden for omkring 3 uger siden, så vi nåede ikke at isolere og varme op huset inden vinteren.
Nu til de store bekymringer, vi bor på vestkysten, og den sidste måned har det stort set regnet konstant og været omkring 5-10 grader med ekstrem høj luftfugtighed. Dette ser ud til at have medført, at stommen har suget fugt fra luften? forstår ikke, hvad der ellers er sket, for nu ligger fugtindholdet i stommen omkring 16-18%, og det er begyndt at danne påvækster overalt inde i huset. Dette gør både mig og min kone stressede og deprimerede.
Hvad kan man gøre nu? Skal jeg bare acceptere situationen og vente til foråret, så huset kan tørre? Skal jeg begynde at slibe/høvle væk påvækster? Det er lidt svært at varme op huset, da det ikke er isoleret, og hele gulvet er åbent ned mod krybekælderen. Vil affugtere give noget i denne situation, når det er så åbent?
Dette er nogle eksempler på, hvordan det ser ud nu, der er lignende påvækster på ~20 steder mere, og det bliver mere for hver dag, synes det som.
[billede]
[billede]
[billede]

De nøgne tagspær i min garage har haft temmelig meget blånad i snart 25 år, men det øges ikke.
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
· 6 419 indlæg
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
- 6,419 indlæg
God observationCruzze sagde:
Man ser på blånaden i første foto at det var der allerede før reglen blev sat op. Man ser spor fra distanspinnarna da træet lå stablet, formodentlig under en presenning eller noget, hvor det var fugtigt.
[billede]
De nøgne tagstoler i min garage har haft ganske meget blånad i snart 25 år, men det øges ikke.
Hvad er det egentlig, der gør, at reglarne er blevet blålige eller muligvis har fået skimmel på sig? Det sidder beskyttet mod nedbør inde bag ved vindskydd.
Brædder og reglar på trælasten opbevares ofte under samme omstændigheder, og de klarer sig jo.
Og i det færdigbyggede hus vil reglarne ende udenfor dampspærren, og et eller andet sted i isoleringen burde samme betingelser kunne opstå som nu, dvs. at det kan blive fugtigt der? Eller tænker jeg forkert?
Brædder og reglar på trælasten opbevares ofte under samme omstændigheder, og de klarer sig jo.
Og i det færdigbyggede hus vil reglarne ende udenfor dampspærren, og et eller andet sted i isoleringen burde samme betingelser kunne opstå som nu, dvs. at det kan blive fugtigt der? Eller tænker jeg forkert?
Meget enkelt kan vi sige det sådan. Træ, der bliver vådt, er ikke et problem, hvis det får lov at tørre. Træ, der bliver vådt gentagne gange og ikke får mulighed for at tørre, bliver et problem.
Jeg er en entusiastisk hobbyist, der bygger alting selv. Mine stammer står i al slags vejr. Når de endelig kommer under tag og får lov at tørre ud, er det ikke længere et problem.
Alle huse, der bygges i dag, er bygget til at kunne tørre ud. Uanset om isolering eller plast er på plads. Så intet af det, du viser frem, er et problem. Så længe huset bygges efter de specifikationer og krav, der gælder.
Er I bekymrede, så lav løbende fugtmålinger i træet. I vil se, at det hurtigt tørrer ud.
Jeg er en entusiastisk hobbyist, der bygger alting selv. Mine stammer står i al slags vejr. Når de endelig kommer under tag og får lov at tørre ud, er det ikke længere et problem.
Alle huse, der bygges i dag, er bygget til at kunne tørre ud. Uanset om isolering eller plast er på plads. Så intet af det, du viser frem, er et problem. Så længe huset bygges efter de specifikationer og krav, der gælder.
Er I bekymrede, så lav løbende fugtmålinger i træet. I vil se, at det hurtigt tørrer ud.
Problemet er det, som man ser på billederne, at træet er blevet snavset med små partikler, ofte fra jorden, som under de rette forudsætninger begynder at mugne. Derfor bliver det som på et af billederne, at der hvor underlagene har været, er der ingen mug.
Tag det roligt, så snart du har isolersmat og fået varme på, tørrer det op, og misfarvninger vil ikke bygge sig op længere. Det gør ikke noget, hvis det vokser lidt nu, så længe du holder det tørt senere, hvilket du jo har til hensigt.
Jeg har målt træet løbende siden taget kom på, og det der generer mig er, at fugtkvoten er steget de sidste 2 måneder.Bart sagde:
Jeg var overbevist om, at så snart man fik huset vejrbestandigt, kunne man slappe af, men nu forstår jeg, at konstruktionen åbenbart bliver våd bare fordi luften udenfor er våd 🥲. Det er måske logisk, men ikke noget jeg havde regnet med.
Hvis jeg har forstået rådene korrekt, skal jeg sørge for, at luften inde i huset bliver lavere end 75% RH. Dette opnås ved at tette mod, at ny luft kommer ind, og bruge en adsorptionsaffugter i løbet af vinteren. Inden jeg plastik og isolerer, skal fugtkvoten i konstruktionen være lavere end 16%.
Du har flere dele, der modarbejder dig:
Løsningen med udvendig krydslagret isolering, som ikke er monteret, føles også lidt bagvendt? Skal man stå og forsøge at sætte alle isoleringspladerne ind bagefter?
Hvordan er arbejdet indgået? Dette er jo til stor dels et planlægningsspørgsmål, som burde have været diskuteret med konstruktøren. Skal man bygge i lavt tempo med usikkerhed, vil jeg sige, at udvendig isolering på vindtætning, i form af eksempelvis vestkystplade, er en meget god løsning. Så er huset trods alt lidt isoleret og vejrbeskyttet.
Som noteret tidligere er fugten sandsynligvis oprindeligt fra, da træet lå på jorden; da luften har været så fugtig, har det ikke haft en chance for at tørre op. Lå det ordentligt hævet fra jorden, så jordfugten kunne ventilere?
Det er stadig ikke ekstreme mængder, så hvis man handler hurtigt og forsøger at få en affugter ind, vil det nok ikke være et problem. Jeg ville prioritere at få det lufttæt og tæt mod grundlaget.
- Vestkysten er ekstremt fugtig
- Åben ned i krybekælderen med jordforurening, der kommer ind i huset uden at lufte ud
- Ikke færdiggjort klimaskærm
Løsningen med udvendig krydslagret isolering, som ikke er monteret, føles også lidt bagvendt? Skal man stå og forsøge at sætte alle isoleringspladerne ind bagefter?
Hvordan er arbejdet indgået? Dette er jo til stor dels et planlægningsspørgsmål, som burde have været diskuteret med konstruktøren. Skal man bygge i lavt tempo med usikkerhed, vil jeg sige, at udvendig isolering på vindtætning, i form af eksempelvis vestkystplade, er en meget god løsning. Så er huset trods alt lidt isoleret og vejrbeskyttet.
Som noteret tidligere er fugten sandsynligvis oprindeligt fra, da træet lå på jorden; da luften har været så fugtig, har det ikke haft en chance for at tørre op. Lå det ordentligt hævet fra jorden, så jordfugten kunne ventilere?
Det er stadig ikke ekstreme mængder, så hvis man handler hurtigt og forsøger at få en affugter ind, vil det nok ikke være et problem. Jeg ville prioritere at få det lufttæt og tæt mod grundlaget.
Medlem
· Halland
· 4 519 indlæg
Sådan er det med træhuse. Der findes ingen træhuse, specielt på vestkysten, som ikke har skimmel. Det gælder om at holde det inden for rimelige niveauer.