Jeg er ved at bygge et nyt hus i 1,5 plan. Vi er meget bange for skimmelsvamp og vækst på træet. Derfor gik vi i gang med rejse af stommen i sensommeren i rask tempo med hjælp fra tømrere. Dette gik hurtigt, og det regnede stort set ikke på stommen, før taget var på, og dugen omkring huset. Da jeg målte fugtkvoten på stommen, lå den omkring 11-13%. Dette gjorde mig meget glad, og jeg tænkte, at vi var lykkedes godt.

Efteråret kom, og vinduesleverancen gik i vasken og blev forsinket, derfor blev det forsinket med paneler og vinduer. Huset blev helt færdigt på ydersiden for cirka 3 uger siden, så vi nåede ikke at isolere og opvarme huset, inden vinteren.

Nu til de store problemer; vi bor på vestkysten, og den seneste måned har det stort set regnet konstant og været omkring 5-10 grader med ekstrem høj luftfugtighed. Dette ser ud til at have medført, at stommen har suget fugt fra luften? Jeg forstår ikke, hvad der ellers er sket, for nu ligger fugtkvoten på stommen omkring 16-18%, og der er begyndt at dannes vækst overalt inde i huset. Dette gør både mig og min kone stressede og deprimerede.

Hvad kan man gøre nu? Skal jeg bare acceptere situationen og vente til foråret kommer, så huset kan tørre? Skal jeg begynde at slibe/pudse væk vækst? Det er lidt svært at opvarme huset, da det ikke er isoleret, og hele gulvet er åbent ned mod krybekælderen. Vil en affugter give noget i denne situation, når det er så åbent?

Dette er nogle eksempler på, hvordan det ser ud nu, der er lignende vækster på ~20 steder til, og det bliver mere for hver dag, det føles sådan.

Stolpe med tegn på skimmelvækst indendørs, ved et byggeprojekt. En rød genstand hænger på stolpen; en ledning ses også.

Trækonstruktion med begyndende skimmelvækst på indersiden af husets vægge. Træplader og en planke viser tydelige tegn på høj luftfugtighed.
Træbræt med begyndende skimmelvækst i et ufærdigt husprojekt.

Jeg vil ikke sige, at det der er "farlig skimmel" men snarere såkaldt blåfarvning..

Ligesom skimmel er det en slags svamp, men uden at være så sundhedsfarligt.

• Synes
Appendix og 3 andre
  • Laddar…
Ser ikke værre ud end alle andre huse.

• Synes
Appendix
  • Laddar…
J
M Martin Lj sagde:
Jeg er ved at bygge et nyt hus i 1,5 plan. Vi er meget bange for skimmel og vækst på træet. Derfor gik vi i gang med opførelsen i sensommeren i rask tempo med hjælp fra tømrere. Dette gik hurtigt, og det regnede næsten ikke på stommen, før taget var på, og der var lagt dug rundt om huset. Da jeg målte fugtprocenten på stommen, lå den på omkring 11-13%. Dette gjorde mig meget glad, og jeg tænkte, at vi havde lykkedes godt.

Efteråret kom, og vinduesleverancen gik galt og blev forsinket, og derfor trak det ud med paneler og vinduer. Huset blev helt færdigt udvendigt for cirka 3 uger siden, så vi nåede ikke at isolere og opvarme huset inden vinteren.

Nu til de store problemer, vi bor på vestkysten, og den seneste måned har det næsten regnet konstant og været omkring 5-10 grader med ekstrem høj luftfugtighed. Dette synes at have medført, at stommen har optaget fugt fra luften? Jeg forstår ikke, hvad der ellers er sket, for nu ligger fugtprocenten på stommen på omkring 16-18%, og der er begyndt at danne vækst overalt inde i huset. Dette stresser både mig og min kone og gør os deprimerede.

Hvad kan man gøre nu? Skal jeg bare acceptere det og vente, til foråret kommer, så huset kan tørre? Skal jeg begynde at slibe/høvle væksten væk? Det er lidt svært at opvarme huset, da det ikke er isoleret, og hele gulvet er åbent ned mod krybekælderen. Vil en affugter hjælpe i denne situation, når det er så åbent?

Dette er nogle eksempler på, hvordan det ser ud nu, der er lignende vækster på ~20 steder mere, og det bliver mere for hver dag, føles det som.

[billede]

[billede]
[billede]
Sørg for, at træet tørrer ud, før du isolerer..
Medfølger lidt info om blånad..

https://www.svenskttra.se/trafakta/allmant-om-tra/anvandning-av-virke-med-blanad/

• Synes
erikjakan
  • Laddar…
Det er sortskimmel, og det vil fortsætte med at vokse gennem vinteren, hvis du ikke får skabt et kontrolleret miljø.
Hvorfor har I ventet med alle arbejder pga. manglende vinduer?
Nu gælder det om at tætne huset og sætte lidt grundvarme på for at holde luftfugtigheden under 75%. Derefter kan du få fugtigheden i stommen ned og begynde at behandle skimmelen.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sagde:
Det er sortskimmel, og det vil fortsætte med at vokse gennem vinteren, hvis du ikke får en kontrolleret miljø.
Hvorfor har I ventet med alle arbejderne pga manglende vinduer?
Nu gælder det om at tætne huset og få lidt grundvarme på for at holde luftfugtigheden under 75%. Derefter kan du få fugtigheden i stommen ned og begynde at behandle skimmelen
Kan man varme op uden at det er isoleret? Næste skridt er at isolere gulvet på plan 1 og lægge gulvspån. Er det muligt at varme op lidt efter det, selvom vægge og tag er uisolerede, og vil det give noget?

Ja det virker, men det kræver meget energi.

Ja opvarmning under byggeri koster, men sammenlign hvad det koster at senere at skimmelrenovere, hvis man undlader at holde det tilstrækkeligt tørt under byggetiden...

• Synes
Festlund og 1 anden
  • Laddar…
Har du høj fugtighed i træet eller i luften, så vil det kunne vokse. Har du ordentligt koldt, så vokser det dog ikke så hurtigt, selv med høj relativ fugtighed.

I forår/sommer, når du får alt varmt og tørt, stopper det med at vokse, forudsat at det ikke bliver for fugtigt igen.

Vil du stoppe væksten helt allerede nu, så skal du varme en masse for at holde den relative fugtighed nede, og det lyder dyrt uden isolering.

• Synes
Appendix
  • Laddar…
Givet hvordan det ser ud nu, er det vel på tide at bruge penge på energi og få ned den relative luftfugtigheden og op varmen. At lægge gulvspån som du skriver, inden nogen form for opvarmning eller udtørring, føles mindre godt.

En ordentlig, men midlertidig, vejrforsegling, hvis du ikke allerede har sådan én, for at adskille luftmassen indvendigt fra udendørsluften og derefter ordentlige varmekanoner. Svider eventuelt i pengepungen.

• Synes
Sthlm_ og 1 anden
  • Laddar…
Lej en sorptionsaffugter,

• Synes
Incinerator og 1 anden
  • Laddar…
Hvis I har fugtigt træ, skal I være forsigtige med for meget varme, da det fremmer påvæksten. En affugter er nok god at starte med og hæve varmen gradvist. Forudsætter dog, at det er relativt lufttæt. Så skal du forsøge at slibe/høvle træet rent fra påvækst, når det er tørt.

Hvordan sidder egentlig vindtæppet, er der en luftspalte indenfor vindtæppet og udenfor?
Trævæg med vindpapir og røde markeringer viser potentielle luftlækager eller problemer med isolering. Sort ledning på gulvet.

M myrstack sagde:
En ordentlig men midlertidig vejrforsegling, hvis du ikke allerede har en sådan, for at adskille luftmassen indvendigt fra udendørsluften og derefter ordentlige varmeblæsere. Svider evt. i pengepungen
Hvilken type midlertidig vejrforsegling tænker du på?

Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt sagde:
Lej en sorptionsaffugter,
Kan du give et eksempel på, hvilken type affugter du tænker på?

M Martin Lj sagde:
Kan du give et eksempel på hvilken type af affugter du tænker på?
En sorptionsaffugter, de fungerer også når det er minusgrader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.