Sådan er det skal sætte ind 6 stykker vinduer med målene 10x21 og desuden en dobbeltdør med målene 15x21 og en enkeltdør 10x21 helglasede på en væg, som måler 9.2 meter. Hvordan skal jeg gøre for at få det hele stabilt med limtræsbjælker osv, kan nogen hjælpe mig. Jeg vedhæfter en plantegning så I forstår bedre hvad jeg mener.
Antag at det er en eksisterende væg. Først skal du støtte den op, så du kan lave plads til dine vinduer m.m., men i princippet bliver det en midlertidig regelvæg 10-20 cm inde i rummet. Det er vigtigt at sikre den sidelæns, så den ikke bukker under.
Derefter har du to muligheder (da der ikke er reglar mellem vinduerne)
1) en limtræsbjælke over hver sektion med limtræsstolper ned til syllen eller hvad end der er nedenunder. Du skal tjekke på moelvens side for beregning af dimension, men maks. 30 cm i højden, hvis du skal have den ind under tagspærren.
2) reguler rummet som normalt ovenpå vinduerne, lim en krydsfiner på begge sider og brug buerne som "reglar" ved at støtte op imellem, så regelværket hviler, hvor vinduerne støder sammen (ikke over glasdelen).
Uanset hvad ville jeg nok alligevel sørge for at få en håndværker ud. De kan fikse dette ret hurtigt, og de kan bedre på stedet se, hvilken løsning der fungerer, eller en kombination af de begge.
Derefter har du to muligheder (da der ikke er reglar mellem vinduerne)
1) en limtræsbjælke over hver sektion med limtræsstolper ned til syllen eller hvad end der er nedenunder. Du skal tjekke på moelvens side for beregning af dimension, men maks. 30 cm i højden, hvis du skal have den ind under tagspærren.
2) reguler rummet som normalt ovenpå vinduerne, lim en krydsfiner på begge sider og brug buerne som "reglar" ved at støtte op imellem, så regelværket hviler, hvor vinduerne støder sammen (ikke over glasdelen).
Uanset hvad ville jeg nok alligevel sørge for at få en håndværker ud. De kan fikse dette ret hurtigt, og de kan bedre på stedet se, hvilken løsning der fungerer, eller en kombination af de begge.
Mener du, at limtræsdrageren bør være 30 cm høj? Skal jeg tage en søjle på ydersiden af hver vinduessektion og derefter endnu en på hver side af dobbeltdøren og dernæst lade limtræsdrageren hvile på disse søjler?pbengtsson sagde:Antager at det er en eksisterende væg.
Først skal du stive op den, så du kan lave plads til dine vinduer m.m., men i princippet bliver det en midlertidig regelvæg 10-20cm ind i rummet. Vigtigt at sikre den i siden, så den ikke folder sig.
Derefter har du to muligheder (da der ikke findes reglar mellem vinduer)
1) en limtræsdrager over hver sektion med limtræssøjler ned til syllen eller hvad det nu er under. Du bør tjekke moelvens side for beregning af dimension, men maks. 30cm i højden, hvis du skal få den ind under tagstolen.
2) regl op pladsen som normalt over vinduerne, lim en plyfa på begge sider og brug buerne som "reglar" ved at understøtte imellem, så regelværket hviler, hvor vinduerne er samlet (ikke over glasdelen).
Uanset hvad, ville jeg nok alligevel sikre at få fat i en håndværker. De kan ordne det ret hurtigt, og de kan mere på stedet se, hvilken løsning der fungerer, eller en kombination af de begge.
En bjælke over 4m sektionen, en over 3,2m sektionen (limtræbjælker findes op til 12m, så en hel over hele kan fungere, men så skal du have den leveret). En 90x90 søjle i hver ende og en eller to 90x90 i midten afhængigt af krav til opsætning og en eller to bjælker.
Der findes f.eks. 90x270/315 bjælker, men om de er tilstrækkelige skal du kontrollere med moelvens beregningsprogram eller træguiden, disse beregner også dimension på søjlerne.
Men uden at have regnet på det, burde det lande på disse dimensioner.
Men vær opmærksom på, at der er noget under, der tager imod kræfterne fra søjlerne.
Der findes f.eks. 90x270/315 bjælker, men om de er tilstrækkelige skal du kontrollere med moelvens beregningsprogram eller træguiden, disse beregner også dimension på søjlerne.
Men uden at have regnet på det, burde det lande på disse dimensioner.
Men vær opmærksom på, at der er noget under, der tager imod kræfterne fra søjlerne.
pbengtsson sagde:En bjælke over 4m sektionen, en over 3,2m sektionen (limtræsbjælker findes op til 12m, så en hel over hele kan fungere, men så skal du have den leveret hjemme). En 90x90 stolpe i hver ende og en eller to 90x90 i midten afhængigt af krav på oplæg og en eller to bjælker.
Der findes fx 90x270/315 bjælker, men om de er tilstrækkelige, må du tjekke med moelvens beregningsprogram eller træguiden, disse beregner også dimensionen på stolperne.
Men uden at have beregnet, burde det lande på disse dimensioner.
Men vær omhyggelig med, at der er noget under, der tager op kraften fra stolperne.
Kan man ikke køre med en lang limtræsbjælke over hele og så en stolpe i hver ende og derefter på hver side af dobbelt døren? Kan jeg sætte vindueskarmene mod hinanden?
Jeg havde gjort følgende:
Hvis du kan få ind en stående 45 x 95 mellem hvert vindue (altså åbning på 45mm mellem vinduerne) så kan du jo ignorere limtræsbjælker! Læg i stedet en bærende bjælke af 45 x 170 (afhængigt af taghøjden) under hammarbåndet.
og gerne dobbelt 45 x 95 på dørens sider.
Hvis du kan få ind en stående 45 x 95 mellem hvert vindue (altså åbning på 45mm mellem vinduerne) så kan du jo ignorere limtræsbjælker! Læg i stedet en bærende bjælke af 45 x 170 (afhængigt af taghøjden) under hammarbåndet.
og gerne dobbelt 45 x 95 på dørens sider.
Med en hel bør det være nok med en stolpe på midten.
Sætter du vinduerne sammen, skal de også skrues opad og nogen usynligt nedad (tænk at en karm er som en vertikal regel for det andet vindue), og husk på, at karmene ikke er 100 cm brede, men snarere 98 cm, så åbningen ikke bliver f.eks. 4 m, bliver lidt for meget mellemrum yderst.
Er det pga. pladsmangel eller æstetiske grunde, du vil have karmene sammen? ellers er det nemmere med en stående regel mellem hver vindue.
Sætter du vinduerne sammen, skal de også skrues opad og nogen usynligt nedad (tænk at en karm er som en vertikal regel for det andet vindue), og husk på, at karmene ikke er 100 cm brede, men snarere 98 cm, så åbningen ikke bliver f.eks. 4 m, bliver lidt for meget mellemrum yderst.
Er det pga. pladsmangel eller æstetiske grunde, du vil have karmene sammen? ellers er det nemmere med en stående regel mellem hver vindue.
Hvis du regner lidt på det, vil du se. en indbygget 2,4m høj 45 x 95 regel c24 kvalitet klarer lidt over 2 ton.
Går man så op til 45 x 120, så klarer den 3,9 ton.
Og du ved, hvor mange reglar der går ind.
Så mangler vi bare tagets vægt.
Går man så op til 45 x 120, så klarer den 3,9 ton.
Og du ved, hvor mange reglar der går ind.
Så mangler vi bare tagets vægt.
Men hvordan beregner man, hvis man skulle have limtræstolper på hver side af alle vinduerne og derefter endnu en på hver side af dobbeltdøren og så en limtræsbjælke, der ligger ovenover det hele?daugaard sagde:
Klik her for at svare