Sørg for at have en luftspalte bag yderpanelet, uden den vil der opstå problemer, dvs. facaden vil rådne langsomt.

/Kent

Mikael_L
Suhagg sagde:
Er fordelen ved at have 45'eren yderst, at der er mindre risiko for at trække kulde ind gennem konstruktionen?
Forestil mig helt uden fakta, at hvis man har en 170 yderst, så trænger kulden længere ind gennem konstruktionen.
Risikoen for at få fugt længere ind i strukturen må også være en risiko.
Mja, jeg ved ikke, hvor magisk meget bedre krydsregulering bliver. Jeg tror nok lidt på, at væggens samlede energipræstation ikke påvirkes så meget af krydsreguleringen i sig selv, men det er andelen af træ vs. andelen af isolering, der betyder mest. Dvs. lette regler ifølge masonitebalk giver en bedre energipræstation på grund af mindre træindhold i væggen.

Men sådan her ræsonnerede jeg.
195 + 45 giver en tykkere og mere isoleret væg end 220 mm.
Men frem for alt, jeg har stående panel, så jeg sætter 25x50 sømbrædder mod de liggende 45x45, hvilket giver god soliditet for sømbrædder og panel, da der er massivt træ bag sømbrædderne.
Ellers tror jeg, det føles bedre at gå op til 28x70 som sømbrædder. Facadepanelet behøver ikke være særligt krøllet for at det skal lykkes at trække søm ud, der kun sidder i 25x50 lemmer aflåg kvalitet (som bærelemmer ofte er.)

Når du trækker vand og el i det sidste 45 rum, isolerer du sidst da?
Mener du, at du trækker alt og det sidste du gør er at isolere og derefter osb/gips?
Ja og ja.

Vælger du at undgå vindpapir eller udegips og har skumplast i dette ydre lag mener du?
Søgte lidt, men fandt ingen gode eksempler på denne konstruktion.
Cellplast er vindtæt og diffusionsåben. Så hvis man bare får samlingerne vindtætte (hvilket måske kan være besværligt), går det nok godt at undgå øvrigt vindskydd, dvs. intet behov for vindpapir/vindvæv/udegips/asfaboard.

Mikael_L
snickarboden sagde:
Se till att ha luftspalt bakom yderpanelet, uden den så vil det opstå problemer dvs facaden vil rådne langsomt.

/Kent
Eller slamfärg som jeg har valgt. :cool:
Men jeg har selvfølgelig luftspalte alligevel, men kun 25mm og ingen ekstra luftspalte (masonitstrimmel) som johan g foreslog.

Mikael_L
Gabbe1 sagde:
Jeg vil bygge 70+170+70 mm krydslagt i mine ydervægge.
Det ville have været rigtig rart, især da 70 mm mineraluldsplader er så uendeligt meget mere robuste og stærkere at arbejde med end de slappe 45'ere. :cool: Men hvordan slår du 70 mm-tømmer mod de lodrette regler? 4" søm er jo ikke nok ...

Man kan bore en bit ind i reglen med en boremaskine, der er større end hovedet, og derefter skrue. Eller skråspikre. Jeg gjorde det, der passede bedst i hver situation.

Jeg har bygget 70+170+45 krydset i mine. 45-laget er installationslag med dampspærre mod 170-laget. 70-reglerne fastgøres mod de lodrette 170-regler med 160 mm skruer. Tips: forbor!

Mikael_L sagde:
Det ville have været rigtig dejligt, især da 70mm mineraluldsplader er så uendeligt meget mere stabile og solide at arbejde med end de slappe 45'ere. :cool:

Men hvordan samler du 70mm-træet mod de lodrette regler?
4"-søm er jo ikke nok ...
Sidst jeg byggede, skruede jeg dem med 5x110, og det fungerede udmærket, denne gang er jeg dog kommet over en stor portion 6x120 skruer.

Gabbe1 sagde:
Jeg kommer til at bygge 70+170+70mm krydslagt i mine ydervægge.
Jeg ville have brugt heldækkende isolering udvendigt (ikke vestkystskiver, men snarere celleplast) hvis det ikke var fordi jeg har brug for de liggende regler udvendigt for at kunne rejse væggene på en enkel måde.
Måske et dumt spørgsmål, men jeg har overvejet, hvordan man bedst ville fastgøre celleplasten mod reglarne og hvordan man derefter ville fastgøre bærelekterne mod celleplasten. Skal lekterne sømmes direkte ind i reglarne gennem celleplasten? Det føles lidt ustabilt med tanke på armens princip, men muligvis er celleplasten så stabil, at det ikke betyder noget? Jeg har forsøgt at se på, hvordan foamsystemer med træpanel er konstrueret, men kan ikke se sådanne detaljer på deres skitser.

Jeg vil først præcisere, at jeg ikke vil have celplast yderst i mit kommende byggeri, dette bliver ikke aktuelt på grund af behovet for liggende regler udvendigt i mit tilfælde.

Ellers fungerer det udmærket at "klemme" 70mm S80 spontat celplast mellem sømmekækt og regler, jeg gjorde på en lignende måde ved et tidligere byggeri, da brugte jeg 22x95 råspont som lægt og 6x160mm skruer.

Mikael_L sagde:
panel
28x70 lægter
udegips
liggende 45 + 45 mm MU
stående 195 + 195mm MU
ÅB plast
liggende 45 + 45 MU + elrør og evt vandrør.
OSB
gips.
Hvis jeg gør sådan her, er det nødvendigt med noget der ventilerer, så hvis kondens løber på udegipsen, kan det passere lægterne? Eller er det ikke nødvendigt? Denne konstruktion føles gennemprøvet og prisværdig. At vælge 70-170-70 føltes mere kompliceret og måske dyrere med alt det skruv.

være billigere og bedre end at have
udegips-45-195-45
?

Suhagg sagde:
Hvis jeg kører sådan her, er det nødvendigt med noget, der lufter, så hvis kondens løber på udvendigt gips, kan det komme forbi sømtræet? Eller er det ikke nødvendigt.
Denne konstruktion føles gennemprøvet og prisværdig. At køre 70-170-70 føltes mere kompliceret og måske dyrere med al skrueriet.

udvendigt gips-45-195-45
?
Som sagt; masonitremsa ;)

Mikael_L
Jeg ignorerede masonit-remsa, men på den anden side kørte jeg spikläkten i klyvsågen, så jeg fik en 15° skrånende overside, som leder vandet udad ved hver läkt. Derefter har jeg slamfärg, som slipper fugten ud hurtigt og effektivt (samt slipper fugten ind effektivt ved f.eks. slagregn :x).

Så klart Mikael har tænkt på det, smart men er ikke masonitremsen hurtigere og enklere?

Ang

Skulle
vindväv-70-170-70
utegips-45-195-45
tror I?

Mikael_L
Suhagg sagde:
Så klart Mikael har tänkt på det, smart men er ikke masonitremsen hurtigere og enklere?
Tips jeg har plukket op på byggahus. :)
Begge går ret hurtigt, en time ved kløvsaven så har man skråskåret 1000 meter sømmelægte, næsten i hvert fald.
I det mindste hvis man har en der fanger bag saven.

Mange huse har ingen af delene, og facaden falder ikke af alligevel.

Mikael_L sagde:
Tips jeg har samlet op på byggahus. :)
Begge går ret hurtigt, en time ved kløvsaven, så har man skråskåret 1000 meter spærlægte, næsten i hvert fald.
I det mindste hvis man har en der fanger bagved saven.

Mange huse har ingen af delene, og facaden falder ikke alligevel.
Du kører 15 grader over hele lægten da?
Føles mere fornuftigt og solidt end at pille masonit på hele tiden hvis man nu skal gøre noget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.