Jeg begynder at tro på Bengtssons alternativ. Balken vil rådne væk, før Mickel er færdig.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Helioz sagde:
[video=youtube;w6BBKFZjRh4]https://www.youtube.com/watch?v=w6BBKFZjRh4[/video]
Det må kunne blive skræmmende kast med sådan en der, hvis man saver i træ med spændinger i....

Sådan cirka 5 år senere... ligger bjælken stadig usavet @Mikael_L? :)
Vil gerne skære en 310x90 limtræbjælke for at lave en bænk af, det pæneste ville jo være geringen... Fandt du en løsning?

Jeg har kontaktet Bauhaus, og de kan ikke.
Vil tage til Beijer og tale med dem, de troede i telefonopkald med dem, at de kan.
Blev nysgerrig efter, hvordan du gjorde. Hvis du gjorde...

Jeg har bygget lidt møbler af limtræ, og den tykkeste bjælke, jeg har brugt, er 115mm. Først skar jeg på den ene side med en Festool TS 75. Derefter vendte jeg bjælken og skar den anden vej med en ts55a og 1.6mm skive. Efter det tog jeg og skar midten af med en stiksav, der havde målet 1.6mm i bladet. Blev rigtig godt. Behøvede næsten ikke at slibe overfladerne.

Du burde kunne skrue fast to stykker med de rette vinkler i den del, som skal saves af, og derefter styre en fukssvans eller japansav mod dem. Med et modhold på begge sider burde det ikke være svært at få det lige.

Gammel tråd som #Mikael_L gerne må svare i hvordan det gik (om det blev noget). Men selv ville jeg have taget fukssvansen (trods at jeg har både dyksav og rundsav) og savet med efter at jeg havde lavet nøjagtige markeringer på alle sider hvor snittet skulle være. En skarp og god fukssvans skal man ikke undervurdere, den gør sit job aldeles fortræffeligt.

Tænker at en fogsvans sikkert fungerer. Men hvis man ikke er vant til den (har savet overraskende lidt med fogsvans), så tænker jeg, at maskinen er nemmere at arbejde med...

Det har slået mig, at en motorsav med tilhørende styreskinne kan være en god idé at leje, hvis ikke bræddegården kan hjælpe mig. Der skal trods alt saves 4 snit til de to bænke...

Snedkeri? Jøsses, hvordan kan det være, at folk ikke kender til en gammel hæderlig fukssvans? Det der tager to minutter at save, og det bliver pænt bare du markerer op og er omhyggelig. Svinedyre værktøjer har alle nu om dage, når man støder på en opgave, hvor de ikke rækker til, ved man ikke, hvad man skal gøre. Jeg synes materiallegen begynder at gå lidt for vidt, du behøver ingen eldreven maskine for at lave en enkelt afskæring.

• Synes
MathiasS
  • Laddar…
F Finndjävel sagde:
Snekkeri? Jøsses, hvordan kan det være, at folk ikke kender til en gammeldags fukssvans? Det der tager to minutter at save og bliver pænt, bare du markerer op og er omhyggelig. Alle har i dag svimlende dyre værktøjer, når man støder på en opgave, de ikke er nok til, ved man ikke, hvad man skal gøre. Jeg synes, materialkulturen er ved at gå lidt for vidt, du har ikke brug for en eldreven maskine for at lave en enkelt afskæring.
Jeg har ikke masser af svimlende dyre værktøjer, arbejder på kontor og har brugt fukssvans få gange i livet. Synes at, eftersom det skal blive et møbel, det er dumt at mislykkes med disse 4 snit. Vil få det præcise. Jeg er heller ikke meget opsat på at købe en ekstra limtræsbjælke for at øve mig på.

Tak for bidraget i tråden i øvrigt (y)

• Synes
Hep
  • Laddar…
Mikael_L
S swe.jocke sagde:
Såhär dryga 5 år senare... ligger balken fortfarande kvar osågad @Mikael_L? :)
Jeg kan gå og tage et billede af den usavede bjælke ... :crysmile: :dizzy:

• Haha
  • Synes
JD072 og 5 andre
  • Laddar…
Bare henvende sig til Ramirent/Cramo og leje en Festool IS 330 + en kort skinne og få det gjort ;-)

Koster vel 2-300 for en dags leje måske.

• Synes
ErikLtz
  • Laddar…
Tegn streger rundt om med den rigtige vinkel, så tigersav med lidt følelse :D

S Slarvpellen sagde:
Tegn streger rundt om med den rette vinkel, så brug en tigersav med lidt følelse :D
Så ville jeg hellere bruge en fukssvans, da min erfaring med at bruge en tigersav er, at det ofte bliver skævt....

• Synes
ErikLtz og 1 anden
  • Laddar…
J
Mikael_L Mikael_L sagde:
Jeg kan gå og tage et billede af den usavede bjælke ... :crysmile: :dizzy:
Jeg vil gerne se billedet

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.