Mikael_L
Jeg har denne limtræsbjælke i dim 115x315, og vil skære den i 45° ifølge billedet.
Og det er ret vigtigt, at det bliver den rette vinkel og relativt pæne overflader.

Tips til hvordan jeg skal bære mig ad, tak.
Limtræsbjælke på gulv med mærket rød linje for 45° skæring.

Cirkelsav fra begge sider og så fukssvans for det, man ikke når med cirkelsaven?
Fukssvansen styres nok godt af cirkelsavningen.

/ATW

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Jeg ville i første omgang tage til et snedkeri eller et savværk og købe tjenesten. Skal jeg gøre det selv, ville jeg indstille dyksaven på fuld dybde og 45 grader og med hjælp fra styreskinnen kappe på begge langsider. Det der bliver tilbage i midten, bruger jeg en fukssvans til. Gør det pænt med en slibeklods!

Mikael_L
maxiq sagde:
Jeg ville i første omgang tage til et snedkeri eller et savværk og købe tjenesten. Skal jeg gøre det selv, ville jeg indstille dyksaven til fuld dybde og 45 grader og med hjælp af føringsskinnen skære på begge langsider. Det der bliver tilbage i midten, tager jeg fukssvansen til. Pæn op med en slibeklods!
En dyksav med skinne har jeg.
Og netop denne løsning er den bedste jeg hidtil har kunnet tænke frem, jeg tegner og markerer übernøje før og saver så dybt som muligt.

Men findes der noget bedre eller sejere?

ps "eksakt" vinkel er vigtigere end overfladen, tror jeg.

Coolere? Tja det ville være en pentylstubin da :p
Læg gerne nogle cm til længden, når du skærer vinklen, hvis det ikke bliver godt, så får du nogle chancer til. Skær derefter den anden (lige) ende til den rigtige længde.

om man bygger/tilvirker en geringskasse (i metal?) med tilpassede mål tror jeg, at man ville få et fremragende resultat.`

/ATW

• Synes
Enk Projektet
  • Laddar…
Mikael_L
ArneTW sagde:
om man bygger/tillverker en geringskasse (i metall?) med tilpassede mål tror jeg man ville få et fremragende resultat.`

/ATW
Og saves i hånden?

Mikael_L sagde:
Og håndsave i?
Jep, det havde jeg tænkt mig. Der er sikkert en japansk finsav som giver et godt snit.
Hvor lang klinge har en tigersav?

/ATW

Skulle lige til at fortælle en joke om behovet for en ny rundsav med stort klinge, surfer på Makitas hjemmeside og bemærker at den største model kun klarer 90mm i 45 grader, altså ikke stor nok. Synd
http://www.makita.se/tool/14922/5143R.html

Mikael_L
Mafell har jo et værktøj:
Mafell motorsav med lodret styreskinne, brugt til præcisionsskæring i træ. Rød og grå farvekombination.

Men nu havde jeg nok ikke tænkt mig at købe sådan én. Så bliver det nok både enklere og billigere at køre bjælken til et snedkeri.

Hvis snittet skal ligge an mod en anden overflade og det skal se flot ud, så skal vinklen være præcis med brøkdele af en grad.

Tag den til et snedkeri, som allerede er blevet foreslået.

æh, fejt at undlade et snit.

Brug dyk-øksen som planlagt og tag det sidste med en håndsav. Skær længden i den anden ende, så det ikke er så vigtigt, hvor det svære snit ender.

Det er ikke fejt at være smart, tag til et snedkeri.

• Synes
Fanjunkarn
  • Laddar…
Jeg tror, at problemet med at save lige overdrives en smule. Før stiksaven blev allemands eje, kunne enhver person lave dette snit med bukksaven. I dag er de fleste af os ret rustne med det våben, så man må skaffe sig lidt støtte. Enten med dyksaven, som foreslået, eller med lidt støttestykker at save efter. Og, køb en ny bukksav til dette snit, så går det nemt.

• Synes
fahlis
  • Laddar…
S
Eh, det snit ville jeg kunne lave med en økse og bind for øjnene.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.