Skal snart til at sætte glasset op i mit trædrivhus. Har længe grublet over, hvordan man får dem til ikke at glide ned, men dem jeg har spurgt, har ikke kunnet svare. Selvfølgelig kan jeg sætte et par skruer eller lignende som stop nederst, men ville gerne have, at det ikke kan ses. Ligesom de vedhæftede billeder. Er der nogen, der har styr på, hvordan man fastgør glas her? Er listerne tryk nok? De kan jo ikke være limet og holde dem stille, føles heller ikke tidsmæssigt passende.
Taknemmelig for hjælp!
Taknemmelig for hjælp!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Tætningslister både over og under ordner jobbet. Glas må ikke holdes fastspændt, da det straks vil revne.
Gummilister mener du så? Og at det så trykkes fast ved at man skruer listerne på?J justusandersson sagde:
En specifik variant af liste du kan anbefale? Min far mente jeg bare skulle silikone nedenunder.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Almindelige tætningslister af gummi med rektangulært tværsnit og klister på bagsiden. Ingen O-profiler eller lignende. Glas er ret følsomt over for spændinger og skal kunne bevæge sig frit. Silikone fungerer sikkert, men det bliver besværligt, når man skal skifte en glasskive. Alle fabriksfremstillede drivhuse jeg har set, har en form for gummiliste, som glasset hviler på. Metal har aldrig direkte kontakt med glas.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis du kan lægge en sådan liste rundt om hele glaskanten, må det være perfekt. Forskellen i bevægelser mellem glas og f.eks. træ er betydelig og en kilde til problemer. Mine svigerforældre havde et drivhus, hvor glasset på den ene side blev holdt på plads med et metalclips. Jeg måtte nok gennem årene udskifte hver eneste rude mindst 2 gange. Så en gummiliste (eller to), der holder glasset på plads ved hjælp af friktion, er sikrest.
Klik her for at svare





