Sawsaw, der findes vel endda 230v-spots som kun behøver 10-12 cm, desuden må det jo også afhænge af, hvad man har ovenover. Jeg skal eksempelvis sænke et heldækket betonloft, og det må jo være lidt mindre følsomt end at sænke et loft fyldt med savsmuld og avispapir...

Kan jo tænkes, at lampen
går i stykker ofte, hvis den får dårlig ventilation.

Mvh Putte

ByggPutte sagde:
Kan jo tænkes at lampen
pajjar ofte om den får dårlig ventilation.

Mvh Putte
Men ventilationen bør jo være afhængig af pladsen rundt om, og eftersom jeg skal bruge plade og gips i betonloftet, behøver jeg jo ingen dåser, så hvis lampen får et "eget rum" på 100x100x12 cm i stedet for 15x15x15 cm, bør det jo næppe være en ulempe med hensyn til ventilation. Eller tænker jeg helt forkert?

yens sagde:
Sawsaw, det findes vel endda 230v-spots som kun har brug for 10-12 cm, desuden må det jo afhænge af, hvad man har ovenover også. Jeg skal eksempelvis sænke et helstøbt betontag og det vil jo være lidt mindre følsomt end at sænke et tag fyldt med savsmuld og avispapir...
Rigtigt! Så er der jo kun det der med kablerne tilbage.

Sawsaw sagde:
Rigtig! Så er det jo bare det med kablerne tilbage.
ja, hvordan foreslår du, at man gør der, lægger man bare varmetålig kabel deroppe, eller skal man trække VP-rør mellem stederne, hvor man tænker have spotlysene? På producenternes skitser ser det jo ud som om, man skal kaste lampesnoren op mellem spotlysene og bare lade dem hænge dér og dingle...

Det var ikke kablerne til spottarna jeg tænkte på! Du ville bygge ind grimme kabler og det må man ikke gøre uden videre!

Sawsaw sagde:
Det var inte kablarna till spottarna jag tänkte på! Du ville bygge ind grimme kabler, og det må man ikke gøre uden videre!
nej nu blander du mig sammen med trådskaberen, jeg vil bare sænke loft og sætte spottar, jeg skal iof også trække el, men så bliver det VP-rør, og overvåget af min huselektriker :)

yens sagde:
nej nu blandar du ihop mig med trådskaparen,
Ja, se, det har jeg gjort! :eek: Undskyld hvis jeg har rodet for nogen! :rolleyes:

ingen fare for mig, derimod må du gerne svare på hvordan man skal gøre MELLEM spottene. Producenterne sender en sort "lampesnor" med som de synes man skal smide ind i loftet, men det føles ikke helt rigtigt, hvordan gør man det bedst? (Rigtigt...)

Sawsaw sagde:
Ja, kig, det har jeg gjort! :eek: Beklager, hvis jeg har rodet det til for nogen! :rolleyes:
Jeg er trådskaberen og takker for omtanken :-) Men jeg gør dette sammen med elektriker, intet sortarbejde, baltisk eller andet skummelt, så det er absolut trygt. Det er også elektrikeren - meget kyndig og seriøs - som har givet mig målet 12 cm, så det stoler jeg på.

En anden ting, nu har jeg købt reglerne, af mærket Lindab/danogips. Men de der clips, de koster jo 350 kr for 100 stk, og jeg har kun brug for 20 stk (2 ved hver "kryds").

Pukhovederne hos Woodys nægtede at sælge dem stykvis, nogen der ved, hvor man kan få fat i disse i forbrugerpakning?

/Alko

yens sagde:
ingen fare for mig, derimod må du gerne svare på, hvordan man skal gøre MELLEM spottene. Producenterne sender med sort "lampesnor", som de synes man skal kaste ind i undertaget, men det føles sådan, hvordan gør man det bedst? (Rett...)
Ok, hvad er det, du har købt, 12V eller 230V? Er det 230V, skal du som regel bruge kabel godkendt til 90 grader driftstemperatur, og så kan du ikke bruge din "sorte lampesnor", men RHH eller en anden varmebestandig kabel.
Rør eller ej? Dit toilet var kun 1,3 kvm, og der ville jeg nok undlade rør. Derimod ville jeg sætte rør i køkkenet, som var det næste projekt, ikke?

Alko: Jeg købte min klipps på Silvan, jeg ved ikke om bauhaus/hornbach/k-rauta har dem.

Sawsaw: Jeg har ikke købt spottar endnu, men min elektriker anbefaler 230, så det bliver det nok. Rørene i køkkenet kan jo være gode, hvis ikke for at det er nemt at vide præcis, hvordan kablerne går. Tak for gode tips.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.